رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

چند روز مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، 210 نماینده مجلس با صدور بیانیه‌ای از سعید جلیلی، محسن رضایی، علیرضا زاکانی و سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی درخواست نمودند به نفع سید ابراهیم رئیسی کنار بروند. مناسب می‌داند نظر خوانندگان آیینه یزد را به مفاد نامه نمایندگان به شرح زیر و ارائه توضیحاتی درباره متن اطلاعیه جلب نماید تا مشخص گردد با نوشتن این‌گونه نامه‌ها و درخواست‌ها آن‌طورکه باید اهمیت جایگاهی که آیت‌ا… سید حسن مدرس‌ها، آیت‌ا… سید ابوالقاسم کاشانی‌ها، شهید محمدعلی رجایی‌ها و از جمله آن عده از نمایندگانی که در فاجعه هفتم تیرماه در محل حزب جمهوری اسلامی به درجه رفیع شهادت نائل شدند و در دوران نمایندگی از آن نهاد باعظمت دفاع کرده‌اند حفظ نخواهد شد:
«بسم الله الرحمن الرحیم- اللهم انا نرغب الیک فی دولهٍ کریمه
جناب آقایان جلیلی، رضایی، زاکانی، قاضی‌زاده هاشمی، نامزدهای جریان انقلابی در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری
سلام علیکم- اینک که به گواهی شورای محترم نگهبان شما از رجال مذهبی و سیاسی واجد شرایط مندرج در اصل 115 قانون اساسی هستید و حسن سابقه امانت و تقوای شما سبب شده است تا در معرض رای عموم مردم قرار گیرید و پارسایی و امانتداری سرلوحه رفتارهای شماست ضمن قدردانی از این حضور اثرگذارتان که به تقویت بنیان‌های مردم‌سالاری دینی کمک شایانی نموده است اکنون امید آن می‌رود تا نظام اجرایی با کارایی بیشتر و سرعت افزون‌تر در اجرای تعهدات اداری شکل گیرد. در چنین شرایطی با عنایت به نیت‌های خالص آن برادران عزیز و در راستای تحقق و رهنمودهای امام راحل به نیروهای انقلاب مبنی بر وحدت در رویه و هماهنگی مومنان که از جمله تاکید فرمودند: «اگر هماهنگ باشید و همه روی یک رویه کار بکنید… مطمئن باشید که پیروز هستید» اینک ما نمایندگان ملت ضمن ارج نهادن به تلاش‌ها و اهتمامی که برای تقویت نظام اسلامی دارید از شما می‌خواهیم تا از همین لحظات، خود را برای تقویت کشور، بیش از پیش وقف نمایید و اکنون که در فضای عمومی جامعه نشان می‌دهد که اقبال عموم مردم به حضرت آیت‌ا… رئیسی روند افزایشی یافته است، برای شکل‌گیری دولتی قوی تمام توان خویش را به کار گیرید و در اولین گام موثر در این جهت با اعلام حمایت از ایشان زمینه را برای شکل‌گیری دولت قوی مهیا نمایید. قطعا این کناره‌گیری خود تلاشی برای حضور حداکثری مردم در صحنه شکل‌دهی به دولتی کارآمد و مقتدر خواهد بود ان‌شاء‌الله تلاش شما نیز مأجور خواهد بود.»(1)

مجلس جایگاه رفیع و نقش بسیار با اهمیتی دارد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، مجلس را در رأس همه امور دانسته‌اند و بیش از یک سوم از اصول قانون اساسی مربوط به قوه مقننه و وظایف و اختیارات نمایندگان نشان از عظمت این نهاد قانونگذاری دارد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارند و هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و می‌تواند در تمام مسائل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر نماید و در صورت لزوم وزیر و رئیس‌جمهور را مورد سؤال قرار دهد، در مواردی وزراء را استیضاح یا اعلام رأی عدم اعتماد کند و با رعایت قانون اکثریت دوسوم نمایندگان به عدم‌کفایت رئیس‌جمهور نیز رأی بدهند.

هریک از نمایندگان مختارند به عنوان یک شهروند ایرانی، فعال سیاسی و یا احیاناً متخصص در امور حقوقی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی باتوجه‌به اطلاعات و تجربه و شناختی که درباره امور مملکت و حاکمیت دارند از کاندیدای مورد نظر خود حمایت و پشتیبانی نمایند اما بیش از دوسوم نمایندگان نباید مجلس را هم‌طراز با فلان حزب و دسته و گروه بدانند و برای یک یا چند نفر از کاندیداهای ریاست جمهوری تعیین تکلیف نمایند که چه کسی بماند، کدام کاندیدایی استعفا بدهد و…

در امریکا و یا بعضی از کشورهای اروپایی نمایندگان بدان علت گاه در حمایت و پشتیبانی از رئیس‌جمهور و یا نخست‌وزیر کشورشان بیانیه و اطلاعیه صادر می‌کنند چون از طریق همگامی و همراهی با همان حزب و گروه به مقام نمایندگی دست یافته‌اند اما در ایران هریک از نمایندگان در کسوت وکالت مردم وظیفه داشته و دارند تا در جهت تحقق خواست نظام جهت برگزاری انتخاباتی باشکوه و با حضور اکثریت حائزین شرایط رأی دادن تلاش نمایند و زمینه‌هایی آماده کنند تا به عظمت و اقتدار مجلس لطمه نخورد و به عنوان یک مکان قدرتمند شناخته شود و قطعاً و یقیناً حق ندارند به‌نام مجلس شورای اسلامی عده‌ای از کاندیدای احراز صلاحیت شده را انقلابی و یا غیرانقلابی بدانند.

موضوعی که در تنظیم نامه نمایندگان از آن غفلت شده است این‌که در چهل سال اخیر معمولاً به اثبات رسیده است کناره‌گیری یک کاندیدا دقیقاً سبب افزایش آمار رأی‌دهندگان به نفع کاندیدایی که به حمایت از وی انصراف داده‌اند نخواهد شد و چه بسا دیده شده است عده‌ای از طرفداران نامزد حذف شده از رای دادن خودداری نموده‌اند. نظرسنجی‌ها نیز حدود آرای سعید جلیلی و علیرضا زاکانی که انصراف دادند و یا سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محسن رضایی که تا آخر ماندند مشخص می‌نمود که در واقع اطلاعیه 210نفر قابل اعتنا نمی‌باشد و برخلاف آن‌چه در نامه نوشته‌اند کناره‌گیری هر چهار نفر حضور حداکثری مردم در صحنه را رقم نمی‌زد. درباره عبارتی از نامه نمایندگان مجلس که با اشاره به رهنمود امام(ره) نوشته‌اند: «اگر هماهنگ باشید و همه روی یک رویه کار بکنید… مطمئن باشید که پیروز هستید»

متذکر می‌گردد این توصیه و سفارش که از قول بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بدان اشاره گردیده خطاب به قوای مسلح می‌باشد که در جلد13 صحیفه امام خمینی(ره) صفحه 309 نقل گردیده و در نامه نمایندگان مجلس عبارت «و یک فرمانده برای شما باشد که روی نقشه عمل بکند» را حذف کرده‌اند. بنابراین باتوجه به این‌که توصیه و سفارش امام به حائزین شرایط شرکت در انتخابات و تعیین رئیس‌جمهور که به مواردی از آن در این مقاله اشاره می‌گردد برخلاف نظر 210 نماینده مجلس شورای اسلامی است باید اعلام نمود نمایندگان محترم به عبارتی سخن امام(ره) را تحریف نموده‌اند چون «تحریف در زبان عربی از ماده حرف است، یعنی منحرف کردن چیزی از مسیر و وضع اصلی خود که داشته است یا باید داشته باشد به عبارت دیگر تحریف نوعی تغییر و تبدیل است. (صفحه12، جلد اول حماسه حسینی، تألیف شهید مرتضی مطهری)».

گرچه به‌طور قطع و یقین هماهنگی و وحدت رویه در امور مختلف سبب پیروزی و موفقیت خواهد شد اما با مراجعه به رهنمودهای امام راحل در زمینه برگزاری انتخابات مجلس و یا ریاست جمهوری آن‌گاه که شورای نگهبان برابر با اصل 115 قانون اساسی عده‌ای را به عنوان رجال مذهبی و سیاسی واجد شرایط شرکت در انتخابات ریاست جمهوری تأیید می‌نماید دیگر مردم هستند که اصلح را انتخاب می‌کنند و در نهایت کاندیدایی که حائز اکثریت آراء گردید پس از طی مراحل قانونی و تنفیذ حکم وی توسط مقام رهبری به عنوان رئیس‌جمهور وظایف محوله را انجام می‌دهد و اکثریت نمایندگان در سمت نمایندگی نمی‌توانند و حق ندارند با صدور اطلاعیه عده‌ای از احراز صلاحیت‌شدگان را به مردم معرفی کنند و در واقع حقوق قانونی چند نفر از کاندیدای دیگر را نادیده بگیرند بویژه که در انتخابات گوناگون به اثبات رسیده است که هیچ کاندیدای پوششی نتوانسته آرای هواداران خود را به کاندیدای مورد نظرش انتقال دهد و به عبارتی شانس موفقیت یک کاندیدای خاص را بیشتر کند. مناسب می‌داند نظر خوانندگان آیینه را به فرازهایی از بیانات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در زمینه انتخابات جلب نماید: «باید مردم را برای انتخابات آزاد گذاریم، و نباید کاری بکنیم که فردی بر مردم تحمیل شود. بحمداللَّه مردم ما دارای رشد دینی و سیاسی مطلوب می‏باشند، و خود افراد متدین و درد مستضعفان چشیده و آگاه به مسائل دینی- سیاسی و همگام با محرومین را انتخاب خواهند کرد. (صحیفه امام، ج‏20، ص: 295)

انتخابات در انحصار هیچ‌کس نیست، نه در انحصار روحانیین است، نه در انحصار احزاب است، نه در انحصار گروه‌هاست. انتخابات مال همه مردم است. مردم سرنوشت خودشان دست خودشان است. و انتخابات برای تأثیر سرنوشت شما ملت است. (صحیفه امام، ج18، ص: 367)

انتخابات سرنوشت یک ملت را داردتعیین می‏کند. انتخابات بر فرض اینکه سیاسی باشد و هست هم، این دارد سرنوشت همه ملت را تعیین می‏کند، یعنی آحاد ملت سرنوشت زندگیشان در دنیا و آخرت منوط به این انتخابات است. این این‏طور نیست که انتخابات را باید چند تا مجتهد عمل کنند. این معنی دارد که مثلا یک دویست تا مجتهد در قم داشتیم و یک صد تا مجتهد در جاهای دیگر داشتیم، اینها همه بیایند انتخاب کنند، دیگر مردم بروند کنار؟ (صحیفه امام، همان، ص: 367)

هیچ‌کس در انتخابات بر دیگری مقدم نیست، همه افراد ملت یک جور هستند در انتخابات، یعنی همان آدمی که یک کار کوچکی انجام می‏دهد با آن کسی که در رأس همه امور هست در باب انتخابات هیچ باهم فرقی ندارند، این یک رأی دارد، آن هم یک رأی دارد. (صحیفه امام، همان، ص: 381)»
«اینجانب بنا ندارم از کسی تأیید نمایم، چنانکه بنا ندارم کسی را رد کنم. و از تمام احزاب و گروه‌ها و افراد می‌خواهم از نسبت دادن کاندیدای خود به من که از آن استفاده تأیید و یا تعیین و یا رد شود، خودداری کنند. صحیفه امام، جلد12»

نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید به این نکته عنایت داشته باشند که وکیل ملت هستند نه صادرکننده اطلاعیه به منظور پشتیبانی دولتمردانی که قانوناً باید بر عملکرد آنها نظارت داشته باشند و به یقین باید بیش از گذشته قدر و منزلت صندلی‌هایی را که بر آن تکیه زده‌اند بدانند. امید است کارگزاران دولت آینده نیز با برنامه‌ریزی صحیح و با استفاده از نیروهای توانا و دلسوز برای اعتلای کشور گام بر‌دارند، در جهت رفاه نسبی مردم و از بین بردن یا کاهش آسیب‌های اجتماعی و اختلافات فاحش طبقاتی و تبعیضات ناروای حاکم بر جامعه تلاش کنند و از زندگی اشرافی‌ و تجمل‌گرایی و اسراف دوری گزینند و برای کاهش تورم و گرانی کمرشکن کوشش نمایند، در زمینه رفع فساد و کوتاه کردن دست مفسدان و زالوصفتان و رفع تحریم‌های ظالمانه و احیای برجام و استفاده بجا و صحیح از بیت‌المال و در نهایت در جهت بهبود زندگی مردم این سرزمین از هر قوم و نژاد و مذهب و طایفه خدمت کنند و از همه مهم‌تر از تضییع حقوق مسلم مردم و عدم رعایت حقوق شهروندی جلوگیری نمایند. به امید آن روز.

رضا سلطان زاده – مدیر مسئول

پی‌نوشت: 1- عصرایران، 26/3/1400

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/DC3mr
  • نویسنده : رضا سلطان زاده
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا