پارک علم و فناوری یزد که در محل کارخانه قدیمی اقبال قرار دارد مدتها است با معضل پارکینگ روبرو است. این مجموعه که میزبان بیش از 300 شرکت فناور و نهادهای اکوسیستم فناوری استان، و البته دفتر نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی است، در مرکز شهر واقع شده و بار ترافیکی و شلوغی این محدوده بر مشکلات آن افزوده است. خیابان مطهری که از یک طرف به میدان باغ ملی و از سمت دیگر به چهارراه فرهنگیان منتهی است، یکی از خیابان های پررفت و آمد و شلوغ شهر یزد است. مدیران عامل شرکت های مستقر در پارک یزد همواره از شلوغی خیابان و نبود فضایی برای پارک خودروهای خود گلایه مند هستند و فضای پارکینگ داخل پارک پاسخگوی نیاز آن ها نبوده و با توجه به رشد و توسعه روزافزون پارک و افزایش تعداد شرکت ها، این معضل بیش از پیش مشهود شده است.

علیرضا فرخ نیا، مدیرعامل شرکت ایده گستر صنعت با انتقاد از کمبود فضای پارکینگ برای شرکت های مستقر در پارک، می گوید: با توجه به رشد و توسعه پارک و افزوده شدن تعداد شرکت های مستقر در آن، باید هر چه سریعتر به فکر احداث پارکینگ های طبقاتی و مسقف بود، چون مشکلات قطعا در آینده بیشتر خواهد شد.

محمدمهدی آرمان، مدیرعامل شرکت فلات قاره و یکی از نمایندگان شرکت های مستقر در پارک نیز راهکار حل مشکل پارکینگ مجموعه اقبال را افزایش فضای فیزیکی آن می داند و می گوید: برای افزایش فضای فیزیکی، رئیس پارک یزد نامه ای را به شهرداری و شورای شهر یزد مبنی بر اجازه استفاده از فضای کوچه های جانبی پارک و متصل کردن آن به مجموعه اقبال ارسال کردند که در حال پیگیری آن هستیم.

حمیده غالبی، یکی دیگر از مدیران عامل شرکت های مستقر در پارک نیز با انتقاد از وضعیت پارکینگ اقبال، از هیات رئیسه پارک می خواهد با نظرخواهی از شرکت ها و عارضه یابی مسئله پارکینگ، هر چه سریعتر نسبت به حل این مشکل اقدام نمایند.

حسین رحیمی، مدیر عمرانی پارک یزد معتقد است معضل پارکینگ مشکل تمام کاربری های این منطقه است و یکی از دغدغه های شهرداری تامین پارکینگ هایی است که بتواند گره ترافیکی مرکز شهر را حل کند.

 

وی یکی از راهکارهای حل مساله پارکینگ را اجرای طرح تفصیلی جدید شهر یزد می داند و می گوید: در این زمینه شهرداری یا باید یک پارکینگ عمومی در منطقه سر دوراه به عنوان پارکینگ های درون محله ای ایجاد کند یا اینکه بر اساس طرح تفصیلی جدید شهر یزد کوچه دوازده متری پشت مجموعه اقبال به کوچه سر دوراه متصل شود که در آن چند فضای پارکینگ از جمله پارکینگ سالن وحدت وجود دارد.

رحیمی می افزاید: برای احداث این کوچه نیاز است که بخشی از زمین های در اختیار آموزش پرورش آزادسازی شود و مجموعه پارک هم آمادگی خود را برای اجرای طرح تفصیلی شهر یزد اعلام کرده است.

وی با بیان اینکه سه سال پیش نیز طرحی در صحن شورای شهر یزد تصویب شد که بر طبق آن زمین موجود پارکینگ مرکز اقبال برای ساخت پارکینگ طبقاتی در اختیار شهرداری قرار بگیرد، از اجرا نشدن این طرح به دلیل آماده نشدن سند زمین اقبال توسط مسکن و شهرسازی می گوید.

به نظر می رسد حل مشکل پارکینگ تنها توسط مسئولین پارک علم و فناوری یزد امکان پذیر نیست. باریک بودن خیابان های اطراف پارک و عدم اجرای طرح تفصیلی جدید شهر یزد توسط شهرداری در خیابان های اطراف پارک و حل مساله مالکیت مجموعه اقبال، مشکلاتی است که حل آن ها در گرو مساعدت و همکاری نهادهای دیگر از جمله شهرداری، شورای شهر و مسکن و شهرسازی است.

شهرداری یزد باید هر چه سریعتر به فکر اجرای طرح تفصیلی شهر یزد و ساخت یک پارکینگ طبقاتی در آن منطقه برای حل مشکل شهروندان و مدیران عامل شرکت های فناور به عنوان یکی از خدمتگذاران عرصه علم و فناوری استان باشد که البته مسئولین پارک علم و فناوری یزد نیز بارها آمادگی خود را برای پیگیری و همکاری با این نهاد اعلام کرده اند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا