رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران از احیای معماری سنتی در بافت تاریخی یزد خبر داد.

یزدفردا: محسن عباسی هرفته، رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران گفت: اقداماتی که در بافت تاریخی برای مرمت و نوسازی انجام می‌شود از نظر مصالح مورد استفاده، تکنیک‌های ساخت و به لحاظ فرم در وجه غالب هماهنگ و منطبق با معماری بافت تاریخی است.

او افزود: برای معماری بافت تاریخی تلاش شده تا از ادبیات رایج در این بافت استفاده و تا حد امکان از مصالح بومی، روش‌های سنتی و اشکال معماری اصیل یزد بهره گرفته شود و چنانچه ضرورت احداث بنای جدیدی در بافت تاریخی بوده تلاش شده تا در همین راستا طراحی آن صورت پذیرد.

عباسی هرفته ادامه داد: به طور کلی اقدامات انجام شده در بافت تاریخی در دو حوزه مرمت و نوسازی است و این اقدامات از سوی سه گروه شامل بخش‌های دولتی مانند سازمان میراث فرهنگی، اوقاف و دانشگاه یزد، شهرداری و بخش خصوصی اجرا می‌شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران با اشاره به اجرای ٧۵ درصد پروژه‌های بافت تاریخی با مدیریت بخش خصوصی اظهار کرد: در واقع با سرمایه گذاری‌های انجام شده از سوی شهرداری و دولت در بافت تاریخی، بستر مناسبی برای فعالیت بخش خصوصی نیز فراهم شده است.

این مسئول بیان داشت: در چهار سال گذشته حدود ١٠٠٠ بنای تاریخی در بافت، مرمت یا بنا‌های نوساز به شکل اصیل ساخته شده و شهر یزد به لحاظ ساخت و ساز و سرمایه گذاری در بافت تاریخی در سطح کشور با فاصله پیشتاز است.

او ابراز خرسندی کرد که امروز بافت تاریخی یزد به مثابه کارگاه بزرگ مرمتی است که در جای جای آن خشتمال ها، استادکاران سنتی، کاشی کاران و سایر حرفه های وابسته به معماری سنتی در حال فعالیت هستند و عطر کاهگل همه جا به مشام می‌رسد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا