قائم مقام شورای حوزه‌های علمیه استان یزد با اشاره به اینکه مردم ما با هوشیاری انسجام خود را حفظ می‌کنند گفت: ایجاد دوگانه جنگ و صلح در جامعه سیاست صحیح اسلامی نیست.

یزدفردا: آیت الله سیدمحمد کاظم مدرسی همزمان با روز شهادت امام حسن‌مجتبی(ع) و بیان صلحی که از سوی رئیس جمهور مطرح شد، اظهار داشت: ایجاد دوگانه جنگ و صلح در جامعه سیاست صحیح اسلامی نیست و مردم در حفظ انسجام ملی هوشیار هستند.

عضو شورای فرهنگ عمومی شهر یزد با عرض تسلیت ایام پایانی ماه صفر و شهادت نبی اکرم اسلام(ص) و امام حسن‌مجتبی(ع) کریم اهل‌البیت نکاتی را در رابطه با صحبت‌های آقای رئیس جمهور در آخرین جلسه هئیت دولت و موضوع مطرح شده در چند روز قبل گفت: رئیس جمهور یک بار دیگر بیان کردند که امام حسن‌مجتبی‌(ع)، امام صلح بود و ما هم چنان که امام‌مجتبی را قبول داریم باید به صلح هم بیاندیشم.

مدرسی افزود: چند نکته در این رابطه نیاز به طرح است و باید مدنظر باشد، همانطور که در تاریخ کاملا روشن است هرگز امام حسن‌مجتبی (ع) راضی به صلح نبودند، نکته دیگر اینکه صلحی که امام حسن (ع) امضا کردند مفاد معینی داشت، مشخص بود بعد از پذیرش صلح طرفین باید نسبت به مفاد مورد نظر التزام عملی دارند.

وی ادامه داد: یکی از آن‌ها این بود که معاویه بعد از خود جانشینی را معین نکند،هم چنین مفاد دیگری هم داشت که نقض شد و امام مجتبی(ع) به خاطر خیانتی که اطرافیان و خواص او کردند محبور به پذیرش صلح‌نامه تحمیلی شدند.

امام جمعه بخش مرکزی یزد تصریح کرد: پس نباید تاریخ را تحریف کرد، این صلح‌نامه صلحی تحمیلی بر امام حسن‌مجتبی(ع) بود، مردم از آقای رئیس جمهور توقع کار و حل مشکلات را دارند نه اینکه مسائل تاریخی را به این شکل مطرح کند.

مدرسی اظهار داشت: نکته بعد این است که سیاست صحیح اقتضا می‌کند ما منافع فردی و حزبی را فدای منافع ملی کنیم، اگر نظر برخی اینگونه است، مجموعه نظام و حاکمیت و مردم چنین نظری ندارند و نباید ساز جداگانه زده شود.

وی با اشاره به اینکه معروف است در صورت تعارض رضایت و منافع ملی باید اقناع اندیشه کرد و مردم را به سمت منافع ملی حرکت داد عنوان کرد: آیا منافع ملی در شرایطی که آمریکایی‌ها پیش شرط دوازدگانه را برای ما قرار می‌دهند موضع‌گیری‌های این چنینی است؟

قائم مقام شورای حوزه های علمیه استان یزد گفت: منافع ملی در چنین صلحی در قالب سازش است یا در قالب چالش پایداری و مقاومت ملی و مردمی است؟ آن هم مقاومتی که عزت‌مدانه باشد.

مدرسی افزود: بیانات آقای رئیس جمهور مثل اوایل انتخابات هفت سال پیش است که دوگانه جنگ و صلح را برای ما روشن می‌کند که اگر بیاییم جنگ نمی‌شود و صلح می‌شود، اگر نیاییم مردم در جنگ از بین می‌روند.

وی ادامه داد: حتی بعضی از طرفداران آن زمان پیش‌بینی می‌کردند که اگر دیگران بیایند دلار می‌شود 40 هزار تومان، اکنون دلار از 30 هزار تومان رد کرده است.

امام جمعه بخش مرکزی یزد تصریح کرد: این چنین دوگانه جنگ و صلح را در جامعه راه انداختن و مردم را متحیر و سرگردان کردن، سیاست صحیح اسلامی نیست و طرح چنین صحبت‌هایی ضد انسجام حاکمیتی است، اگر یک حاکمیتی بخواهد با این جهان مکار خودش را حفظ کند حتما نیاز به انسجام دارد.

مدرسی اظهار داشت: فرض گیریم که حاکمیت به نتیجه صلح و مذاکرات سیاسی رسید، آیا یک سیاست‌مدار دانا و واقعی باید به خودش اجازه بدهد بحث مذاکرات را از طریق تریبون‌ها و رسما اعلام کند که ما طالب مذاکره‌ایم؟

وی عنوان کرد: آیا این موجب امیدواری دشمن در تشدید تحریم‌ها و به تعبیر دیگر اظهار عجز برای نهاد اجرایی کشور ما نیست؟ طبعا این صحبت‌ها امیدواری آمریکایی‌ها را به تشدید تحریم‌ها بیشتر می‌کند.

قائم مقام شورای حوزه های علمیه استان یزد گفت: به نظر می‌آید با کشاندن مسئله مذاکرات و صلح این چنینی مسائل به کف خیابان کشیده شده و یا با دست به دست شدن در فضای مجازی، بگویند بله این یک رفراندوم است.

مدرسی افزود: قراردادن مردم لب پرتگاه صلح و سازش آن هم صلح تحمیلی و آن هم سازشی که با 12 پیش شرط آمریکایی‌ها برای ما مطرح کردند یعنی یک نظام سیاسی، یک کشور مستقل و یک ملت عزیزی به لب پرتگاه کشاندن است.

وی بیان کرد: این صحبت عملا بیان ضعف خودمان بود و عقل سیاسی هرگز به آن‌ها اجازه نمی‌دهد که نقطه ضعف‌های خودمان را علنی بیان کنیم، بلکه یکی از شگردهای مذاکره این است که به طرف مقابل بفهمانیم که ما در این مذاکرات ملت‌مان مخالف هستند، لذا باید به ما امتیاز دهید که داریم با شما مذاکره می‌کنیم و متاسفانه بر خلاف این تصور شده است.

امام جمعه بخش مرکزی یزد تصریح کرد: صلح امام‌حسن(ع) چند ویژگی خاص داشت، اولا صلح تحمیلی بود، که این صلح تحمیلی به خاطر مشکلاتی بود که در سطح جامعه به وجود آمده بود، این مشکلات را دشمن پدید آورده بود و سرانجام این صلح تحمیلی هم که مورد رضایت و توجه قلبی امام دوم نبود سرانجام آن به جریان کربلا و شهادت حضرت سیدالشهدا (ع) منتهی شد.

مدرسی گفت: ویژگی دوم این بود که در این صلح کاملا خیانت خواص و آن هم خواص پیرامون امام‌حسن(ع) و فرماندهان روشن بود و باعث شد این صلح به وجود آید.

وی افزود: ویژگی سوم این بود که نفوذی‌های دشمن و وعده‌های تو خالی دشمن باعث شد که خواص به سمت و سوی صلح کشیده شوند، آیا ما الان این شرایط را داریم؟ یعنی وعده‌هایی را دشمن دارد به بعضی از افراد می‌دهد؟ آیا ما باید یک بار دیگر شاهد خیانت خواص باشیم؟

عضو شورای فرهنگ عمومی شهر یزد ادامه داد: به هر حال در سیاست خارجی باید گفتمان واحدی صورت گیرد و اگر در یک کشوری گفتمان دوگانه راه بیاندازند این بدترین وضعیت برای یک کشور است، مشخص است که رهبر معظم انقلاب، مردم مقاوم و عزیز ما هرگز تن به ذلت نمی‌دهند.

مدرسی اظهار داشت: ما نباید دوگانه گفتمان را به وجود بیاوریم؛ گاهی بعضی از حرف‌ها در حد یک نظریه است آن هم نه از دیدگاه شخص عالی مقام اجرائی کشور که باید در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها و غیره مورد بحث قرار گیرد، اما اگر از حالت نظریه خارج باشد و بحث تصمیم شود هرگز نباید تصمیم‌گیران نظریه‌هایی را بدهند که مخالف نظریه حاکمیت باشد.

وی تصریح کرد: به تعبیری به جای یکپارچگی، جامعه را بین دوگانه صلح و جنگ قرار دهند و دشمن را امیدوار کنند، این بسیار خطرناک است.

امام جمعه بخش مرکزی عنوان کرد: این حرف‌ها مردم را در بلاتکلیفی قرار می‌دهد و یکی از بدترین شرایط برای جامعه این است که تکلیف خودش را نداند، آیا باید نگاه به داخل داشته باشد یا نگاه به سازش؟ نگاه به درون یا نگاه به بیرون؟ آیا ما باید در این موارد هم چنان نگاه‌مان به انتخابات دیگران باشد.

مدرسی بیان کرد: اگر قرار باشد آمریکایی‌ها برای ما کاری بکنند قبل از آن که برای ما کاری کنند باید برای مصری‌ها کاری می‌کردند.

وی ادامه داد: امروز با هر شاخص اقتصادی که در نظر بگیرید، اگر مصر را مقایسه کنید، خط فقر آن را می‌بینید آنکه به عنوان یک کشور سازشکار تابع آمریکایی‌ها در چهل و پنجاه سال اخیر بوده خیلی وضعش بدتر است، اهانت‌های رئیس جمهور خبیث آمریکا را به ملت‌های مسلمان می‌بینیم که آن‌ها را گاو شیرده معرفی می‌کند.

امام جمعه بخش مرکزی یزد اظهار داشت: آیا نشست و برخواست با این افرادی که فرهنگ آن‌ها این است و از لحاظ روانی سالم نیستند؛ یک درسی است که از امام حسن مجتبی (ع) یاد گرفتید؟ با ابراز تاسف و به هر حال باید عرض کنیم ضمن حفظ حرمت کسانی که فعلا مسئول اجرائی کشورمان هستند باید کاملا هوشیار و بیدار باشیم و مردم خودمان را هم به هوشیاری و بیداری دعوت کنیم.

مدرسی تصریح کرد: انقلاب صاحب دارد و بر دوش 230 هزار شهید استوار شده است، طبعا زمین نمی‌خورد، مردم ما دو قطبی را تشخیص می‌دهند و در مقابل رهبری ایستادن را هم به عنوان یک شیطنت برای بعضی از افرادی که دارند شیطنت می‌کنند تشخیص می‌دهند، ما شک نداریم برخی حرکت‌ها برای دو قطبی‌سازی و جمعی را در مقابل سیاست‌های کلی نظام قرار دادن است.

وی گفت: ما در این مقطع باید هوشیار و بیدار باشیم و مردم را به هوشیاری و بیداری دعوت کنیم که هم انسجام را حفظ کنند و هم از تاریخ درس بگیرند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا