یزدفردا: رئیس کانون وکلای استان ضمن تشریح روند برگزاری انتخابات پنجم تیر ماه کانون وکلا، انتخابات دوره سوم را یک انتخابات پرشور از جهت تضارب افکار و آرا، برنامه‌های نامزدها و مناظره های انتخاباتی و هم از جهت تعداد رای دهندگان نسبت به دوره های گذشته توصیف نمود و افزود: این فضای انتخابات نشان دهنده ایجاد انگیزه کافی برای شرکت وکلا در انتخابات بود. وی همچنین با اشاره به برگزاری انتخابات هیات رئیسه دوره سوم در فضای همدلی و وفاق بین اعضای هیات مدیره اظهار نمود: همدلی و وفاق در هیات مدیره جدید حاکم است و از این جهت هیچ گونه اختلاف نظری نداریم و اگر اختلاف سلیقه ای وجود داشته باشد

انتخابات دوره سوم کانون وکلای دادگستری استان یزد یک انتخابات پرشور بود

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل کانون وکلای دادگستری استان یزد، روز دوشنبه مورخ ۶ مرداد ماه ۱۳۹۹، اعضای هیات مدیره دوره سوم کانون وکلا با غلامعلی دهشیری، رئیس کل دادگستری؛ علی اکبر شمس، قائم مقام رئیس کل دادگستری؛ محمدرضا حدادزاده، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان؛ رئیس کل دادگستری شهرستان، رئیس حفاظت و اطلاعات دادگستری و معاونین دادگستری استان یزد دیدار کردند. در این دیدار دکتر علی زارع مهرجردی، رئیس کانون وکلای استان ضمن تشریح روند برگزاری انتخابات پنجم تیر ماه کانون وکلا، انتخابات دوره سوم را یک انتخابات پرشور از جهت تضارب افکار و آرا، برنامه‌های نامزدها و مناظره های انتخاباتی و هم از جهت تعداد رای دهندگان نسبت به دوره های گذشته توصیف نمود و افزود: این فضای انتخابات نشان دهنده ایجاد انگیزه کافی برای شرکت وکلا در انتخابات بود. وی همچنین با اشاره به برگزاری انتخابات هیات رئیسه دوره سوم در فضای همدلی و وفاق بین اعضای هیات مدیره اظهار نمود: همدلی و وفاق در هیات مدیره جدید حاکم است و از این جهت هیچ گونه اختلاف نظری نداریم و اگر اختلاف سلیقه ای وجود داشته باشد، تلاش می شود از طریق مفاهمه و توافق به نتیجه برسد و تاکنون چنین بوده است.

دادگستری خانه دوم وکلاست

دکتر زارع مهرجردی، رئیس هیات مدیره دوره سوم در دیدار مسئولین دادگستری استان گفت: هیات مدیره جدید کانون وکلا هم به دنبال تعامل با دستگاه قضا می باشد و زاویه ای در این خصوص وجود ندارد چون محل کار و خانه دوم ما دادگستری می باشد و در این خصوص هم خواهان توسعه روابط با دستگاه قضا هستیم و هم به تقویت آن کمک خواهیم کرد ولی دوست داریم این تفاهم و تعامل از بُعد صحبت های معمول در هفته قوه قضائیه و هفته وکیل مدافع خارج شود و بُعد اجرایی و عملیاتی داشته باشد.

رئیس کانون وکلای استان ضمن اشاره به این که بیشترین ارتباط بین سازمان ها با دستگاه قضا مرتبط با وکلا و حوزه وکالت است، بیان داشت: برآیند ارتباطات گسترده بین دو نهاد باعث شناخت طرفین نسبت به هم دیگر خواهد شد؛ شما به رفتار، تفکر، فن دفاع و بیان وکلا و حتی شخصیت وکلا شناخت پیدا می کنید و بالطبع ما هم نسبت به شما شناخت پیدا می‌کنیم و این شناخت می‌تواند در جهت تعامل، تقویت محاسن موجود و کم کردن معایب و ایرادات بسیار کارساز باشد؛ البته باید این شناخت را نهادینه کنیم و به آن قدرت اجرایی بدهیم.

کارگروه مشترکی از نمایندگان دستگاه قضا و حوزه وکالت تشکیل شود

رئیس کانون وکلا در جلسه مشترک با مسئولین دستگاه قضایی استان یزد پیشنهاد نمود کارگروه مشترکی از نمایندگان دستگاه قضا و حوزه وکالت تشکیل شود و هر موضوعی که مرتبط به تعامل فیمابین این دو نهاد می باشد در این کارگروه جهت یابی و اندیشه شود و تصمیمات اجرایی درخصوص آن اتخاذ گردد. دکتر زارع مهرجردی یکی از جنبه های همکاری در این کارگروه را آگاهی دادن هر یک از طرفین به طرف مقابل نسبت به ایرادات و مشکلات عنوان نمود و خواستار حرکت از برخوردهای سلبی به سمت اقدامات پیشگیرانه شد. وی اظهار داشت: اگر این اقدامات و توصیه ها در قالب کارگروه، مسیر مشخصی داشته باشد می تواند برآیند مثبتی برای هر دو طرف داشته باشد. وی برگزاری جلسات نقد رای و همایش های مشترک با حضور وکلای برجسته استان را جنبه دوم همکاری عنوان نمود.

دکتر زارع مهرجردی بیان داشت: من فکر می کنم باید در خصوص یک سری از مسائل تابوشکنی کنیم، باید تدبیر کنیم و بعضی از مسائل را حل نماییم چون عدم حل این مسائل باعث ایجاد مانع در راه همکاری‌های دو طرف می شود.

وی ضمن اشاره به وجود ظرفیت بالای وکلای دارای مدرک دکتری و یا دانشجوی دکتری، گفت: می‌توان از ظرفیت این وکلا استفاده نمود و تاکنون این موضوع علیرغم اقدامات پراکنده، به صورت یک رویه مشخص معطل مانده است. رئیس کانون ابراز امیدواری کرد جلسات و همایش‌های مشترک در جهت کمک به رویه سازی مطلوب در پرونده های قضایی و تعامل کانون وکلا با دادگستری بسیار مثمر ثمر باشد و ما باید تمام مسائل را در کارگروه مذکور بررسی نماییم که این جلسات مشترک می تواند به صورت ماهیانه استمرار یابد.

کانون وکلا آمادگی دارد در تجهیز میز مطالعه و اتاق ویژه وکلا در دادگستری ها همکاری نماید

رئیس کانون وکلای یزد در دیدار رئیس کل دادگستری استان نسبت به وجود بعضی مشکلات جزئی از جمله مطالعه و تهیه عکس از پرونده توسط وکلا و همچنین عدم وجود وحدت رویه در دادگستری ها، استفاده از اسکنر را امروزه غیر معمول دانست و خواستار ایجاد رویه یکسان در استفاده از گوشی همراه بدون ایجاد مشکلات بعدی از قبیل جدانمودن اوراق از پرونده شد.

دکتر زارع مهرجردی اظهار داشت: عدم حضور وکلا در جلسات دادگستری در قالب ماده ۴۱ قانون آیین دادرسی مدنی از طرف دادگستری به کانون وکلا اعلام می شود؛ در حالیکه طبق مقررات و آیین‌نامه کانون، اگر این عدم حضور موجب تاخیر در کار محکمه شود محل ایراد است؛ در نتیجه خیلی از شکایات به منع تعقیب ختم می‌شود و این باعث ایجاد سوءتفاهم بین دستگاه قضا و کانون وکلا خواهد شد که البته باید این موضوع به نحو شایسته ای مدیریت شود و از ابتدا اینگونه شکایات ثبت نشود.

‏وی به وجود میز مطالعه مشخص در دادگستری استان و عدم وجود آن در بعضی از دادگستری های شهرستان اشاره نمود و از آمادگی کانون وکلا در تجهیز میز مطالعه شعبات و اتاق ویژه وکلا در دادگستری ها خبر داد.

ایجاد رویه واحد در دستور کار دادگستری قرار گیرد

در ادامه محمدرضا جعفری ندوشن، بازرس هیات مدیره کانون وکلا به تشتت و تعارض آرا در یک موضوع واحد در بعضی از محاکم اشاره نمود و پیشنهاد داد در کمیسیون مشترکی، نقد آرا توسط قضات و وکلا صورت پذیرد و این موضوع می تواند موجب رسیدگی سریعتر و بهتر به پرونده‌ها و جلوگیری از اطاله دادرسی شود.

محمد حسین سلیمیان، عضو هیات مدیره از مشکلات عدم رویه یکسان در اجرای احکام از ابطال تمبر تا اقدامات اجرایی دادورزان و همچنین تعیین وکلای تسخیری که گاهی اوقات به اداره معاضدت قضایی کانون ارجاع می شود و گاهی توسط شعبه مربوطه تعیین می شود، خبر داد و خواستار ایجاد رویه یکسان در این زمینه ها شد.

وکیل باید به دور از فشارها و با رعایت منزلت در جهت احقاق حق عمل نماید

غلامعلی دهشیری، رئیس کل دادگستری ضمن تبریک به اعضای هیات مدیره جدید کانون وکلای دادگستری استان یزد گفت: وکالت دارای دو جنبه معنوی و مادی است: جنبه معنوی آن حرکت در مسیر عدالت و کمک به قضات برای احقاق حق و ابطال باطل است و دیگری جنبه مادی کار وکالت است که در درجه دوم این حرفه قرار دارد و همان کسب درآمد از وکالت است. وی تاکید کرد: وکیل باید این دو جنبه را همسو قرار دهد تا جایگاه این حرفه حفظ شود؛ اگر جنبه معنوی این حرفه هدایت گر جنبه مادی باشد این وکیل محکوم به خیر خواهد شد اما اگر جنبه معنوی این حرفه در مسیر جنبه مادی آن به کار گرفته شود آسیبی برای این حرفه خواهد بود.

وی بیان داشت: با نام بردن از عدالت غالباً نام وکیل و قاضی به یاد می آید و این ها با هم گره خورده اند لذا باید این دو حرفه در تحقق عدالت، ثابت قدم باشند چرا که کوتاهی این دو قشر در تضییع حقوق مردم اثرگذار است. وی وکلا و قضات را از اقشار فهیم جامعه معرفی نمود و اضافه کرد: فعالیت این دو قشر شغل محسوب نمی شود بلکه دارای رسالت مهمی در جامعه هستند.

دهشیری با بیان اینکه وکیل و قاضی هر دو از اسماء الله هستند افزود: باید سعی کرد این روح معنوی که در این دو عنوان وجود دارد محافظی برای آنان باشد چرا که نشست و شکست یکی قطعاً به دیگری آسیب می رساند.

دهشیری با تقدیر از هیات مدیره قبلی کانون وکلا ابراز امیدواری کرد: هیات مدیره جدید بتواند دستاوردها و میراث به جای مانده را حفظ و تقویت نماید.

وی با اشاره به اینکه رفتار و عمل هر دو مجموعه خالی از عیب نیست، تصریح کرد: باید به نگاه دیگران از عملکرد خود توجه داشته و به دنبال تقویت سرمایه های اجتماعی و اعتمادسازی بین مردم باشیم.

رئیس کل دادگستری استان با اشاره به نقاط مشترک در بین دو مجموعه اظهار داشت: استقلال وکلا برای دستگاه قضا مهم است چون وکلا می خواهند از حقوق مردم در مقابل حاکمیت دفاع کنند و باید با حفظ استقلال، از این نقاط مشترک در جهت گره گشایی از کار مردم، کشف حقیقت و رشد و تعالی جامعه بالاخص کمک به تحول در دو حوزه قضا و وکالت بهره برد.

وی با اشاره به اصل ۳۵ قانون اساسی تصریح کرد: این اصل که ناظر بر حق انتخاب وکیل است مبتنی بر اصل آزادی دفاع می باشد و قطعاً استقلال وکلا به معنای همان اصل آزادی دفاع وکیل از حق موکل است و وکیل به دور از فشارها به بهترین نحو، آزادانه و با رعایت منزلت در جهت احقاق حق حقوقی خود و جامعه عمل کند و نباید استقلال وکیل به معنای خروج از حوزه کنترل و عدم پاسخگویی تعبیر شود.

دهشیری افزود: بحث مهارت های رفتاری و آموزش مبانی نظری باید برای کارآموزان وکالت که در ابتدای این مسیر هستند مورد توجه قرار گیرد و با تاکید بر رویکردهای آموزشی، به دنبال تقویت سرمایه اجتماعی وکلا در بین مردم باشید.

رئیس کل دادگستری استان به فرآیند اصلی حرفه وکالت اعم از پذیرش وکالت و دفاع از موکل و رخنه های متعدد اخلاقی در این حوزه اشاره کرد و گفت: باید برای وکلای جوانی که در این عرصه قدم می گذارند مباحث اخلاقی و معنوی مورد اهتمام و آموزش قرار گیرد.

وی با اشاره به مطرح شدن برخی مشکلات داخلی کانون، ابراز امیدواری کرد هیات مدیره دوره سوم این مسائل را مورد توجه قرار بدهد و وکلا در خانه صنفی خود و کانون وکلای استان در عرصه های مختلف جامعه حضور پر رنگی داشته باشند.

در ادامه دکتر محمدرضا حدادزاده، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان بر کاهش ورودی پرونده ها، کاهش موجودی پرونده ها و همچنین همیاری کانون وکلا در سند راهبردی قوه قضائیه تاکید نمود و افزود: شهرت وکیل اگر به جهت توان علمی و تلاش باشد موجه است اما اگر به جهت رفاقت با فردی یا نفوذ در اداره ای باشد نارواست.

شعار کانون برای کانون به هیچ عنوان کانون در مقابل مردم نیست

در پایان این نشست، دکتر زارع مهرجردی اظهار داشت: شعار کانون برای کانون به هیچ عنوان کانون در مقابل مردم و یا کانون نه برای مردم نیست. هیأت مدیره قبلی نهادی را تاسیس نمود و لازمه هر تاسیسی شناساندن و معرفی آن در بیرون از نهاد است و در این زمینه هیات مدیره قبلی عملکرد خوبی داشته است و از عملکرد آن ها در مناسبت های مختلف به ویژه در مناظره‌های انتخاباتی تشکر کرده ایم ولی همکاران ما همیشه اعتقاد داشتند کانون نتوانست در زمینه جذب همکاران عملکرد خوبی داشته باشد و عدم مراجعه وکلا به خانه صنفی خود و عدم مشارکت آنان در کمیسیون‌ها نتیجه این عملکرد می باشد که البته کانون می‌خواهد در دوره جدید بیشتر به بُعد صنفی خود توجه نماید و نه اینکه در تقابل با مردم باشد. یکی از این توجهات به ابعاد صنفی در دوره جدید بحث تحول در دوره کارآموزی است؛ هم اکنون کار آموزی ما در حد انجام یک سری از تکالیف معمول تحت نظارت وکیل سرپرست می باشد که این نظارت به ویژه برای کارآموزان خارج از استان ناکافی است و باید با نظارت کافی توسط وکلای سرپرست بر عملکرد و قبول دعاوی کارآموزان و همچنین برگزاری برنامه های آموزشی و کلاس های علمی به ویژه استفاده از بسترهای فضای مجازی در جهت آموزش وکلا و کارآموزان قدم های بلندتری برداریم.

رئیس کانون وکلای استان یزد در پاسخ به اظهارات دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان، تعداد فرارهای مالیاتی را با توجه به ارائه گواهی اداره مالیاتی در زمان تمدید پروانه کم دانست و با اشاره به آیین نامه جدید در خصوص دستورالعمل حق الوکاله افزود: فرارهای مالیاتی با آیین نامه جدید بیش از پیش کنترل و از این حیث هم می تواند درآمدی برای کانون وکلا محسوب شود و ما همکاران خود را تشویق می نماییم که به سمت واقعی تر شدن حق الوکاله ها حرکت کنند.

وی ابراز امیدواری نمود با بیان مسائل مختلف از هر دو نهاد به نتیجه و جمع‌بندی مثبتی در بهینه سازی رفتار دو طرف و در نهایت احقاق حق و عدالت برسیم.










  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا