معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بر تشدید بازرسی از مراکز تهیه و عرضه مواد غذایی تأکید کرد و گفت: در مرحله اول اخطار و در مرحله دوم از طریق رسانه‌ها مراکز متخلف اعلام و معرفی می‌شوند.

به گزارش رفسنجان فردا؛ مجید فصیحی‌هرندی در جلسه ستاد کرونا شهرستان اظهار داشت: با توجه به تغییر در رفتار اجتماعی و کاهش محدودیت‌ها اتفاقات ناگواری در خصوص بیماری کرونا می‌افتد ضمن اینکه محدودیت‌ها را نمی‌توان در طولانی مدت اعمال کرد اگر مردم همکاری نکنند هر فعالیتی که انجام شود ابتر می‌ماند.

فرماندار رفسنجان با بیان اینکه اگر فاصله اجتماعی را رعایت کنیم و ماسک هم در جاهای شلوغ استفاده کنیم در کنار زندگی عادی می‌توانیم از بیماری مصون باشیم و شرایط که هر روز حادتر به نظر می‌رسد کاهش پیدا می‌کند.

ارائه خدمات به افراد بدون ماسک در دستگاه‌های اجرایی ممنوع

وی بیان داشت: در دستگاه‌های اجرایی و سایر، ارائه خدمات منوط به داشتن ماسک است و اگر ارباب رجوع ماسک نداشته باشد پس از تهیه ماسک خدمات داده شود، کوتاهی در این موضوع آحاد جامعه را درگیر می‌کند.

فصیحی‌هرندی با اشاره به اینکه کرونا در حال تغییر رفتار است و حتی ورزشکاران را درگیر کرده، افزود: متأسفانه در مراکز بهداشتی درمانی، حتی در برخی مطب پزشکان هم رعایت نمی‌شود.

وی تأکید کرد: تالارها تنها مجاز هستند با 50 درصد ظرفیت خود فعال باشند اگر این موضوع رعایت نشود تالار تعطیل خواهد شد همچنین زمان برگزاری مراسم نماینده بهداشت در محل حضور دارد تا رعایت فاصله اجتماعی را کنترل کند.

فرماندار رفسنجان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تعداد کارگران فصلی مورد نیاز برای برداشت پسته امسال روزانه 25 هزار نفر است که در مدت 40 روز برداشت پسته حدود یک میلیون نفر روز کارگر نیاز است که با وجود کرونا نمی‌توان آنها را در یک سوله ساماندهی کرد، بنابراین پیشنهاد سازماندهی کارگران محلی حتی اگر در یک منطقه هم انجام شود خیلی خوب است.

وی تصریح کرد: برای پیشنهاد بسیج مبنی بر سازماندهی کارگران محلی برای برداشت پسته هرگونه همکاری که لازم باشد انجام می‌دهیم و بخشداران و دهیاران نیز همکاری کنند.

حسین تقوی‌رشیدی مدیر آموزش و پرورش رفسنجان عنوان کرد: معلمان ما در تعطیلات، بیشتر از سال تحصیلی فعالیت کردند.

وی با اشاره به حضور 110 کارمند در ساختمان اداره آموزش و پرورش گفت: از دو هفته قبل ماسک ارزان قیمت و ضد عفونی شده در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار دادیم که بدون ماسک وارد نشوند که در یک روز 600 عدد ماسک فروخته شد که نشان می‌دهد به طور میانگین روزانه 400 نفر به ساختمان آموزش و پرورش مراجعه می‌کنند.

تقوی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌کنیم به دلیل هدایت تحصیلی دانش‌آموزان پایه نهم تعداد مراجعه‌ها به اداره بیشتر شود.

وی عنوان کرد: 402 باب مدرسه داریم که دوشنبه و چهارشنبه باز هستند و 130 آموزشگاه علمی و زبان در شهر فعال است که از تمام آنها نسبت به رعایت موارد و نکات بهداشتی بازدید می‌شود.

مدیر آموزش و پرورش رفسنجان اظهار کرد: با توجه به نیاز آموزش و پرورش به مواد ضد عفونی در هنرستان کشاورزی تولید الکل داشتیم که الان متوقف شده که اگر اجازه داده شود بر اساس نیاز مدارس تولید انجام شود در این زمینه مشکلی نخواهیم داشت.

فوت 2 نفر طی 24 ساعت گذشته بر اثر کرونا در رفسنجان

احمد جمالی‌زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان اظهار داشت: در  تعطیلات 14 و 15 خرداد و عید فطر حجم زیادی از مسافرت‌ها اتفاق افتاد و تصور اینکه با گرمای هوا ویروس نابود می‌شود و تجمعاتی که شکل گرفت موجب شد آمار ابتلا افزایش یابد.

وی تصریح کرد: در رفسنجان وضعیت از نظر کرونا قرمز است، در یک ماه در رفسنجان هیچ مورد مرگ و میری نداشتیم اما در 24 ساعت گذشته دو نفر فوتی داشتیم، از دو هفته قبل هشدار دادیم که وضعیت خوب نیست کسانی که امروز مبتلا شدند دو هفته قبل ویروس وارد بدنشان شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان خاطرنشان کرد: باید خودمان را آماده کنیم برای چند هفته یا یک ماه آینده اگر رعایت نشود باید منتظر بدتر شدن اوضاع باشیم اگر بتوانیم با اجرای پروتکل‌های بهداشتی برای مدتی وضعیت را ثابت نگه داریم کم کم می‌توانیم به سمت کاهش موارد بروز و بستری پیش برویم.

وی عنوان کرد: از ابتدا تا کنون 3 هزار و 500 نمونه آزمایشگاهی از نظر کرونا گرفتیم که 880 مورد در شهرستان‌های رفسنجان و انار مثبت اعلام شد و تا ظهر امروز 32 نفر بستری هستند که چهارنفرشان در آی سی یو است و روزانه هم موارد بستری هم ترخیص از بیمارستان داریم.

جمالی‌زاده افزود: از کودک 14 ماهه تا سالمند 92 ساله در بیمارستان بستری داریم و تمام گروه‌های سنی درگیر این بیماری شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه موارد اخیر ما از بین کسبه، کارکنان ادارات و کارخانه‌ها، حتی کادر بهداشت و درمان و...بودند، ادامه داد: عمده انتقال‌ها از طریق ارتباط با افراد مثبت بوده و انتقال زنجیره‌وار صورت می‌گیرد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان رفسنجان تأکید کرد: آسان‌ترین راه مقابله با کرونا زدن ماسک به ویژه افرادی که در یک اتاق کار می‌کنند و حفظ فاصله  و دوری از تجمعات از جمله راه‌های پیشگیری از کرونا است.

جمالی‌زاده به برخی مصوبات این جلسه اشاره و ابراز داشت: تشدید بازرسی از مراکز عرضه مواد غذایی صورت گیرد در مرحله اول اخطار و در مرحله دوم از طریق رسانه‌ها مراکز متخلف اعلام و معرفی می‌شوند که مردم بفهمند کدام سوپری و یا رستوران نکات بهداشتی در خصوص کرونا را رعایت نمی‌کند که از آن خرید نکنند.

وی تصریح کرد: کسبه‌ای مبتلا به کرونا شدند باید محل کسب‌شان تعطیل شود و مردم هم اگر جایی تجمعی، عروسی یا مراسمی بود به 110 اعلام کنند که از طریق گشت ویژه کووید19 برخورد صورت می‌گیرد.

جمالی‌زاده پذیرایی در آرامستان‌ها را ممنوع اعلام کرد و گفت: جلسات و همایش‌ها بیشتر از 20، 30 نفر نباید برگزار شود.

وی پیشنهاد بسیج برداشت پسته را عنوان کرد که از طریق پایگاه‌های بسیج افراد محلی که می‌خواهند در برداشت پسته سهیم باشند نام‌نویسی کنند و توضیح داد: با استفاده از نیروهای محلی تعداد کارگران فصلی مهاجر را به حداقل برسانیم و اگر ظرفیت را داشته باشیم که تمام کارگران برای برداشت پسته را از خود شهرستان تأمین کنیم دیگر نیاز به کارگران فصلی مهاجر نخواهیم داشت و خطر انتقال کرونا از سوی این کارگران را نداریم.

جمالی‌زاده خاطرنشان کرد: اگر این طرح در یک یا دو نقطه از شهرستان هم اجرا شود کمک بسزایی دارد./ فارس

  • نویسنده : رفسنجان فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا