در نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان مهریز که با حضور معاون فرماندار و اعضای این انجمن برگزار شد، روند برگزاری دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی تشریح شد.

یزدفردا به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه­ های عمومی یزد، نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان مهریر روز سه‌شنبه 23 اردیبهشت در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان و با حضور جمعی از اعضای این انجمن برگزار شد.

محمدجواد برزگر، معاون فرماندار مهریز، در این جلسه اوقات فراغت ناخواسته ایجاد شده در پی قرنطینه خانگی ناشی از شیوع کرونا را فرصت خوبی برای مطالعه دانست و گفت: مطالعه کتاب می‌تواند تأثیری مثبت در نگرش و باور افراد ایجاد کند و جامعه‌ای شاد و با روحیه بالا به وجود آورد.

وی بیان داشت: تعطیلی کتابخانه‌های عمومی نباید موجب خلل در ایفای نقش و رسالت این مجموعه فرهنگی شود و بهترین راهکار برای جبران تعطیلی‌های اجباری کتابخانه‌ها و مراکز فرهنگی، فعالیت اصولی در فضای مجازی و ارتباط مستمر با اعضا و کتابخوانان در این فضا است.

 برزگر افزود: ارائه برنامه‌های فرهنگی و برطرف کردن نیازهای آموزشی مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی، باید جزو رسالت‌های اصلی و مهم کتابخانه‌ها در شرایط کنونی باشد.

وی همچنین اطلاع‌رسانی و برگزاری دهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی در فضای مجازی را کاری ارزشمند دانست و گفت: با توجه به تعطیلی کتابخانه‌ها و برگزاری این مسابقه به صورت مجازی، شایسته است همه دستگاه های مرتبط و اعضای انجمن برای جلب مشارکت مردم و برگزاری پرشور این جشنواره، به کمک اداره کتابخانه‌های عمومی بشتابند.

سعید قریشی، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی مهریز نیز در ابتدای این جلسه گزارشی از فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی در شبکه‌های اجتماعی ارائه کرد و گفت: از اسفندماه سال گذشته و با توجه به هشدارهای وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا، همزمان با تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز فرهنگی، کتابخانه‌های عمومی نیز ارائه خدمات فیزیکی به اعضا را تعطیل و فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی را در بستر فضای مجازی آغاز کردند.

وی ادامه داد: در همین راستا، جشنواره دهم کتابخوانی رضوی نیز در بستر فضای مجازی آغاز به کار کرد و امکان دریافت نسخه الکترونیکی منابع و شرکت در مسابقه کتابخوانی جشنواره از طریق سامانه اینترنتی www.samakpl.ir فراهم شده است.

قریشی، دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی را فرصتی مناسب برای آشنایی مرم با سیره اهل بیت علیهم‌السلام به ویژه حضرت امام رضا(ع) دانست و گفت: این جشنواره در سه بخش کودک، نوجوان، بزرگسال و در دو قالب فردی و خانوادگی با موضوع امام رضا(ع)، حضرت معصومه(س)، امام هادی(ع) و حضرت شاهچراغ(ع) برای علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی برگزار می‌شود.

در ادامه اولین نشست انجمن کتابخانه های عمومی مهریز، هریک از اعضای حاضر در جلسه، نظرات و پیشنهادهای خود را در  خصوص دهمین جشنواره کتابخوان رضوی مطرح کردند.

برنامه‌ریزی و اطلاع‌رسانی مناسب در راستای افزایش مشارکت مردم شهرستان در جشنواره کتابخوانی رضوی با همکاری دستگاه‌های عضو انجمن، استفاده از ظرفیت فضای مجازی با توجه به شیوع ویروس کرونا به منظور دعوت و مشارکت در این جشنواره، ارائه ایده برای بومی‌سازی فعالیت‌های فرهنگی کتابخانه‌ها متناسب با ارزش‌ها و خرده فرهنگ‌های محلی شهرستان توسط ارگان‌ها و فعالان فرهنگی شهرستان، اجرای اقدامات متنوع و خلاقانه همچون قصه گویی، مشاوره و معرفی کتاب و شعرخوانی توسط کتابخانه‌های عمومی شهرستان با استفاده از فضای مجازی در دوران شیوع ویروس کرونا، و همچنین هماهنگی با اداره آموزش و پرورش شهرستان برای ایجاد گروه‌ جشنواره کتابخوانی رضوی در شبکه‌های اجتماعی توسط مدارس و تبلیغ و معرفی کتاب‌های این جشنواره، از مهم­ترین مصوبات این جلسه بود.

گفتنی است، در حاشیه جلسه انجمن، عباسعلی زارع، عضو انجمن کتابخانه های شهرستان کتاب «سه دقیقه در قیامت» کاری از گروه فرهنگی شهید ابراهیم هادی را معرفی کرد. همچنین ایمان مطهری نیا، مسئول کتابخانه عمومی شهید مطهری مهریز به معرفی کتاب «بر مدار آفتاب: ترسیم زندگی بر مدار حیات رضوی» نوشته محمدحسین پورامینی از منابع دهمین جشنواره کتابخوانی رضوی پرداخت.  

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا