فرماندار رفسنجان با برشمردن برخی قوانین انتخاباتی گفت: حواسمان باشد از فتنه ای که پمپاژهای یأس و ناامیدی را در جامعه رواج می دهد، جلوگیری کنیم.

به گزارش رفسنجان فردا؛  مجید فصیحی هرندی در جلسه ستاد پیشگیری از وقوع جرائم انتخاباتی در محل فرمانداری بیان کرد: از زمان ثبت نام داوطلبان تا زمان شروع تبلیغات رسمی، انجام  هرگونه تبلیغات تحت عنوان نمایندگی مجلس ممنوع و 24 ساعت قبل از شروع اخذ رأی نیز تبلیغات ممنوع است.

  فرماندار رفسنجان ادامه داد: طبق ماده 46 قانون انتخاباتی نصب هرگونه پلاکارد تبلیغاتی و آثار توسط اقشار و حامیان به شرطی مجاز است که منجر به تشویق مردم در حضور حداکثری برای رأی گیری باشد، استفاده از  بلندگو فقط در ستادهای انتخاباتی مجاز است و غیر از این مکان ممنوع است که این امر در ماده 48 قانون انتخابات لحاظ شده، در ماده 49 هم آمده است که اعضای شعب ثبت نام اخذ رأی موظف هستند هر گونه آثار تبلیغاتی نامزدها را از محل ثبت نام امحا کنند و در طول ساعات رأی گیری محل رأی گیری عاری از هرگونه آثار تبلیغاتی باشد.

  وی عنوان کرد:  ماده 50 نیز می گوید ستاد انتخاباتی تنها در مراکز بخش ها اعم از مرکز بخش، شهر و روستا مجاز است که تشکیل شود و در شهرهای بزرگ در هر منطقه ای از شهرداری ها هم می توان محلی به عنوان ستاد تبلیغاتی دایر شود و قبل از تشکیل آن ستاد هم لازم است محل و نام مسئول ستاد به فرمانداری  یا بخشداری اعلام شود و طبق ماده 51 هم نامزدهای انتخاباتی باید طرفداران و حامیان خود را به نحوی توجیه کنند که از پاره کردن و محو آثار تبلیغاتی سایر نامزدها جلوگیری کنند و بر علیه نامزدهای انتخاباتی به هیچ طریقی تبلیغ نکنند.

 فصیحی هرندی ادامه داد: در ماده 52 هم آمده شهرداری ها و دهیاری ها می توانند با استفاده از امکاناتِ محلی، مکان های مناسبی برای ارسال آثار تبلیغاتی تعیین کنند و در ماده 53 هم فرماندارن و بخشداران موظف هستند با کمک نیروی انتظامی، نیروهای خدماتی شهرداری و سایر مراجع محلی نسبت به امحای آثار  تبلیغاتی که در مکان های ممنوع نصب شده اقدام کنند.

 وی با اشاره به اینکه جامعه دچار پمپاژهای یأس و ناامیدی است، بیان کرد: حواسمان باشد که از فتنه زرد-فتنه ای که پمپاژهای یأس و ناامیدی را در جامعه رواج می دهد-جلوگیری کنیم؛ داوطلبان برای این به میدان آمده اند که احساس می کنند مسئولیتی بر دوش دارند و برای خدمت به مردم پا به عرصه گذاشتند لذا ما مسئولین وظیفه داریم فضا را برای معرفی آنها در جامعه مهیا کنیم و مردم هم بهترین انتخاب ها را داشته باشند.

 فرماندار رفسنجان ادامه دادد: امیدوارم که با همدلی و وحدت انتخابات را با رعایت قوانین و مقررات  و توجه امام عصر(عج) به سرانجام خوب برسانیم.

 حسین صفری، رئیس هیئت نظارت بر انتخابات رفسنجان هم در این جلسه گفت: رعایت حق الناس در همه امور لازم است قدیم می گفتند اگر نخ دکمه لباس نمازگزار غصبی باشد نماز باطل است لذا انجام امور با رعایت حق الناس الزامی است.

 وی ادامه داد: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی انتخاباتی وجود نداشت و بعد از انقلاب اسلامی که انتخابات برگزار شده تاکنون در رفسنجان حتی یک رأی هم جابجا نشده و انتخابات مختلف، سالم برگزار شده است.

 صفری عنوان کرد: باید وجدان خود را حاکم قرار دهیم و جوابگوی اعمال خود در قیامت باشیم، در روند انتخابات باید خدا  را شاهد بر اعمال قرار دهیم و اگر از کسی حمایت می کنیم و یا رقیبی را تخریب می کنیم باید در نهایت رضایت خداوند در این کار را بسنجیم و در نهایت قیامت و آخرت خود را به دنیا نفروشیم.  

  ایمان شهسواری، دادستان عمومی و انقلاب رفسنجان هم در این جلسه گفت:  در شهرستان رفسنجان شعبه سوم بازپرسی برای رسیدگی به جرایم انتخاباتی در دادسرا و شعبه 102 جزایی هم برای رسیدگی به جرایم در دادگاه در نظر گرفته شده است و اگر موضوع جرم سیاسی باشد پرونده به کرمان ارسال خواهد شد و چاپ خانه ها و خبرنگاران مطلع باشند.

 وی افزود: 28 عنوان جزایی در قانون مطبوعات پیش بینی شده که اصحاب رسانه و مطبوعات باید مد نظر داشته باشند.

 وی در تشریح و برشمردن تعدادی از این موارد افزود: انتشار هرگونه مطلبی که مردم را به عدم شرکت در انتخابات ترغیب کند، دعوت به تجمع و تحصن، هرگونه اقدام که موجب اخلال در برگزاری انتخابات شود و اقدام هرگونه ادعایی مبنی بر توقف انتخابات جرم است و نباید رسانه ها این ها را انجام دهند.

 شهسواری بیان کرد: بیان مطالبی که به صراحت توهین آمیز نیست اما از چشم هیئت نظارت و هیئت اجرایی دور نمی ماند لذا رعایت بحث اخلاق انتخاباتی دور از ذهن نباشد همچنین اگر خبرنگاری مطالبی مبنی بر تحریک افراد منتشر کند جرم مستقلی است  و نباید انتشار مطلب در جهت تطمیع و خرید و فروش رأی، جعل اوراق تعرفه و ... باشد؛ پس بهترین ملاک در انتخابات حاکمیت اخلاق بر قانون باشد./شبستان

 

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا