جشن شکرانه برداشت زعفران باحضور مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری یزد، فرماندار بهاباد، امام جمعه، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان و جمعی از مسئولین استانی و شهرستان، گردشگران و اقشار مختلف مردم در محل ورزشگاه سیدالشهداء (ع) روستای آسفیچ برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری بهاباد؛ جشن شکرانه برداشت زعفران روز دوشنبه 20 آبان 98 باحضور مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری یزد، فرماندار بهاباد، امام جمعه، معاونین فرماندار، بخشداران مرکزی و آسفیچ، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان، مدیرعامل شرکت دانش بنیان گیاهان دارویی استان، معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، مدیر هماهنگی ترویج جهادکشاورزی استان و جمعی از مسئولین، گردشگران و اقشار مختلف مردم در محل ورزشگاه سیدالشهداء (ع) روستای آسفیچ برگزار شد.

 http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/p_42.jpg

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری یزد:

اقتصادی تر کردن زعفران شهرستان بهاباد نیازمند فرآوری است

 مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری یزد در این مراسم طی سخنانی با تأکید بر اینکه باید زعفران شهرستان بهاباد را اقتصادی کنیم گفت: یکی از مباحثی که در سند توسعه شهرستان بهاباد مطرح شده است توجه به بحث فرآوری زعفران در راستای اقتصادی تر کردن این محصول با ارزش شهرستان می باشد.

"محمود زارع رشکوئیه" ادامه داد: در این رابطه بحث فرآوری زعفران توسط یک بنگاه اقتصادی بزرگ مطرح شده که انشاءا... با پیگیری بتوانیم تا جشنواره سال آینده کارهایی را انجام داده باشیم؛ این کار نیاز به اعتبار زیادی دارد و لازم است پیگیری های ملی داشته باشیم و از تسهیلاتی استفاده کنیم که زود بازده باشد و هم مردم و سرمایه گذاران در این فرایند حضور پیدا کنند.

وی با تأکید بر استفاده از استارت آپ ها و توجه به کسب و کارها گفت: باید در بحث زعفران به گونه ای عمل کنیم که حضور بیشتری از مردم و روستائیان را در کشت زعفران داشته باشیم و  اگر بتوانیم استارت آپ ها را هم در هر منطقه ای از بهاباد قبل از راه اندازی مجموعه بزرگ فرآوری داشته باشیم استفاده کنیم بهتر می توانیم به هدف خود در حوزه زعفران برسیم.

زارع ضمن اشاره به دیگر تولیدات محصولات استان یزد گفت: به صورت تقریبی باحضور مردم و مسئولین، رویدادهای گردشگری را ایجاد کردیم که امیدواریم این رویدادها بتواند به توسعه بخش ها و روستاهای استان کمک کند.

وی تصریح کرد: در سطح استان زمینه ها و استعدادها، فرهنگ و آثار مبثوتی دارد که می توانیم مباحث گردشگری، هویت فرهنگ و تاریخ پر فراز و نشبب شهرستان های استان را داشته باشیم.

 http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/p_25.jpg

فرماندار بهاباد:

مبلغ 80 میلیارد از تسهیلات اشتغال پایدار برای کشت زعفران اختصاص یافته است

فرماندار بهاباد در حاشیه این جشنواره با بیان اینکه زعفران بهاباد با طعم و رنگ بوی مهر انگیز خود به عنوان برترین زعفران ایران شناخته شده است گفت: هدف از این جشنواره برند سازی، حمایت از کشاورزان و توسعه گردشگری کشاورزی است و امیدواری در آینده شاهد اقتصادی تر شدن این محصول شهرستان باشیم.

"محمدمهدی خانی زاده" با بیان اینکه زعفران گیاه کم آب خواه و با ارزش اقتصادی بالا  است که متناسب با شرایط اقلیمی شهرستان بهاباد می باشد گفت: در راستای توسعه کشت زعفران، سال گذشته اعتباری بالغ بر 80 میلیارد ریال از تسهیلات اشتغال پایدار روستایی را به صورت هدفمند به کشت زعفران اختصاص دادیم.

وی با بیان ایینکه غالب مردم شهرستان بهاباد به کشاورزی و کشت زعفران اشتغال دارند و هرساله به سطح زیر کشت آن افزوده می شود گفت: سطح زیر کشت زعفران نسبت سال گذشته 50 درصد افزایش یافته است.

 http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/p_20.jpg

صدور بیش از 60 مورد مجوز کشت زعفران در سال 98

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد با بیان اینکه سطح زیر کشت زعفران در استان یزد 734 هکتار زعفران است گفت: بیشترین عملکرد در کشت زعفران مربوط به شهرستان بهاباد که 400 هکتار را به خود اختصاص داده است.

"محمدحسین ملانوری" افزود: بنابر اعلام کارشناسان فنی، بهترین زعفران شهرستان بهاباد بهترین کیفیت را دارد و علاوه بر این کیفیت، در هر هکتار چهار و نیم کیلو زعفران خشک برداشت کرده که از مقدار کشوری هم بیشتر است.

وی ادامه داد: در راستای توسعه کشت زعفران، از ابتدای سال جاری بیش از 60 مورد مجوز کشت زعفران در شهرستان بهاباد صادر شده که انشاءا... با فراهم کردن تسهیلات لازم، حدود 60 هکتار به سطح زیر کشت زعفران در شهرستان بهاباد اضافه شود.

وی با بیان اینکه استان یزد با 1700 هکتار گلخانه از حیث سطح زیر کشت رتبه سوم و از نظر تولید، رتبه دوم کشور را دارا است افزود: توسعه کشت های گلخانه ای و گیاهان دارویی، دو رویکرد کشاورزی در استان یزد است.

ملانوری از سیاست های جهادکشاورزی را ارائه آموزش های لازم به کشاورزان و افزایش عملکرد و اقتصادی تر کردن محصول زعفران با راه اندازی واحدهای صنایع تبدیلی این محصول عنوان کرد و گفت: دستیابی به این اهداف، تلاش کشاورزان و سرمایه گذاران را نیز می طلبد.


مدیرعامل شرکت دانش بنیان گیاهان دارویی استان یزد:

باید زعفران را به صورت فرآوری شده  و با تبدیل به میکروکپسول و نانوکپسول صادر کنیم

عضو انجمن گیاهان دارویی کشور و مدیرعامل شرکت دانش بنیان گیاهان دارویی استان یزد گفت: ایران رتبه دوم صادر کننده زعفران است که متأسفانه فقط به محصولات خام صادر می شود.

"فاطمه حقیرالسادات" با اشاره به دیگر تولیدات محصولات کشاورزی در استان و کشور گفت: برخی از محصولات گیاهی به صورت اسانس صادر می شود و بعد از فرآوری با چندین برابر قیمت وارد کشور می شود.

وی با تأکید ضرورت فرآوری محصولات کشاورزی و ورود به فنون نوین گفت: در این زمینه متأسفانه خیلی ضعیف عمل کردیم و لذا می طلبد در کنار کشت این محصولات فناوری بیاید.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان گیاهان دارویی استان یزد در بخش دیگر سخنان خود به بیان شمه ای از فعالیت این شرکت در استان پرداخت و گفت: تاکنون حدود 80 گیاه را تکثیر کردیم که خروجی آن تولید پنج محصول به صورت صنعتی شد و زمینه صادرات این محصولات به کشورهای اروپایی در حال فراهم شدن است.

حقیرالسادات با اشاره بیانات مقام معظم رهبری در گام دوم  رهبری بر ضروت توجه به علم و پژوهش تأکید نمود و گفت: دانشجویان و دانش  آموزان باید در کنار علمی که یاد می گیرند آموزش عملی را هم یاد بگیرند.

وی با بیان اینکه صادر کردن محصولات خام زعفران ارزشی ندارد گفت: باید زعفران را به صورت فرآوری شده  و با تبدیل به میکروکپسول و نانوکپسول صادر کنیم که می طلبد با آموزش های صحیح کشاورزان و راه اندازی کارگاه های فرآوری، شاهد اقتصادی تر شده  این محصول باشیم.

 

 امام جمعه بهاباد بر ضروت آموزش به کشاورزان تأکید نمود

امام جمعه بهاباد در ابتدای این مراسم بر بحث آموزش به کشاورزان تاکید کرد و گفت : یکی از راه های ایجاد اشتغال برای هر کاری بحث آموزش است که باید آموزش جدی گرفته شود.

حجت الاسلام و المسلمین "علی اکبر ابراهیمی بشکانی" افزود: مشکل ما نیروی متخصص انسانی است و اگر بخواهیم در بحث کشاورزی موفق باشیم باید به توجه کنیم؛ توسعه بدوین نیروی انسانی آموزش دیده امکان پذیر نیست.

وی طی سخنانی بر بحث بومی سازی برای توسعه کشاورزی پایدار و استفاده از تعاونی ها، راه اندازی مرکز جمع آوری محصولات کشاورزی و فرآوری آن ها تأکید نمود.

اجرای تئاتر خواستگار توسط هنرمندان آینده ساز بهاباد، موسیقی و  تجلیل از کشاورزان برتر شهرستان از برنامه های این جشن بود.

چهامین جشنواره زعفران شهرستان بهاباد از 16 آبان الی 8 آذر 98 در بخش آسفیچ برگزار می شود.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا