همه ی ما انسانها تجربه ای از بروز ناروانی در گفتار خودمان را داریم که به صورت وقفه ،گیر،تکرار کلمه یا بخشی از آن و یا حتی کشیده شدن بخشی از صدا ها خودشان را نشان می دهند و حال اگر میزان این ناروانی ها افزایش یابد و روند طبیعی گفتار در فرد مختل شود، باعث جلب توجه در بین شنونده ها می شود به طوری که باعث انتقال احساسات منفی به مخاطب شده، دراین حالت ما با روند طبیعی گفتار رو به رو نیستیم بلکه با پدیده ای به اسم «لکنت» مواجه هستیم.

علایم لکنت

از واضح ترین علایم لکنت در اصل وقفه هایی است که در گفتار رخ می دهد.مکث های ناخواسته، گیر یا قفل، انقباض های شدیدی که در عضلات لبها و زبان و یا تارهای صوتی حنجره به وجود می آید، تکرار های غیر عادی کلمه یا بخشی از یک کلمه و کشیدن صدا از شایعترین علامت ها هستند.ولی قطعا علایم لکنت فقط به این موارد ختم نمیشود. این علایم از مواردی هستند که به صورت ظاهری بروز پیدا می کنند و در صورت عدم درمان به موقع باعث تشدید علایم لکنت و بروز علایم ثانویه و یا پنهانی لکنت می شود. علایمی مثل مشت کردن دستها، بستن چشم ها، انقباض عضلات بدن و فشار آوردن به لبها از جمله علایم جبرانی هستند که در موارد شدیدتر دیده شده اند. عدم تمایل به حرف زدن و جایگزین کردن کلمات هم از جمله مواردی هستند که در فرد به هنگام لکنت دیده شده است از جمله احساساتی که در فرد دارای لکنت بروز پیدا میکند میتوان ترس قبل از لکنت، دستپاچگی در حین لکنت و خجالت و شرمساری پس از لکنت را ‌نام برد.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/1_13.jpg

علل لکنت و سن شروع

همه ی کودکان در بدو تولد لکنت ندارند.بلکه لکنت در بین سنین 2 تا 5 سالگی و در موارد نادر از سن ۵تا ۱۲سالگی  ،پس از طی مراحل طبیعی رشد گفتار و زبان،بروز پیدا می کند.بروز یا عدم بروز لکنت و یا زمان بروز آن در کودکان دلایل مختلفی میتواند داشته باشدعواملی مثل ترس ،اختلالات شدید عاطفی و احساسی از عوامل ایجاد کننده ی لکنت نیستند بلکه می توانند از عواملی باشند که زمینه ی بروز لکنت را در کودکی که استعداد ابتلا به لکنت را دارد فراهم کنند . والدین علت لکنت نیستند اما در روند درمان لکنت نقش حیاتی را دارند. همه ی کودکان در سنین ۲ تا ۵ سالگی علایمی از ناروانی طبیعی را نشان می دهند نظیر مکث ها و بازبینی ها در گفتار تکرار بدون فشار کلمات و یا عبارات که به دلیل عدم تطابق بین رشد حرکتی و زبانی کودک به وجود می آید. ناروانی طبیعی نیاز به درمان ندارد و رفع می شود. عدم درمان به موقع و یا درمان نادرست لکنت در سنین کودکی باعث تشدید و ماندگاری لکنت تا سن بزرگسالی می شود.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/2_19.jpg

پس به طور کلی لکنت محصول علل فیزیولوژیک(اختلال در غلبه ی نیم کره ای مغز)، ژنتیک(وجود زمینه ژنتیکی و ارثی) است و تنها یک علت واحد را نمی توان برای آن در نظر گرفت.

به امید روزی که لکنت و درمان صحیح آن در سراسر دنیا شناخته تر شود.

http://www.yazdfarda.com/media/news_gal/3_14.jpg

منبع، بخشی از کتاب:Guitar B(2006) .stutering:An integragrate Approach.1To Its nature and treatmant . Lippincott williams and Wilkins.

 

تهیه و تنظیم:الهام یاوری، گفتار درمانگر مرکز جامع توانبخشی شهدای امدادگرجمعیت هلال احمر استان یزد

 

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا