رئیس مجلس تسهیل روادید برای تجار ایران و قزاقستان را مسئله دارای اهمیتی عنوان کرد.

دکتر علی لاریجانی بعدازظهر امروز (یکشنبه، 21 مهرماه) در حاشیه صدوچهل و یکمین اجلاس اتحادیه بین المجالس جهانی با نورلان پنگماتولین رئیس پارلمان کشور قزاقستان دیدار و گفت وگو کرد.

بنابراین گزارش رئیس مجلس در ابتدای این نشست برگزاری اجلاس بین المجالس آسیایی در قزاقستان را موفقیت آمیز خواند و گفت: خوشبختانه روابط بین ایران و قزاقستان همیشه مثبت بوده است.

پیگیری لایحه مرتبط با رژیم حقوقی دریای خزر در مجلس ایران

به گفته رئیس مجلس در خصوص توافق رژیم حقوقی دریای خزر، دولت ایران لایحه ای به مجلس ارائه کرده است که در دست بررسی است.

ضرورت گسترش روابط تجاری ایران و قزاقستان

وی بر ضرورت گسترش روابط تجاری میان ایران و قزاقستان تاکید کرد و افزود: تسهیل روادید برای توسعه گردشگری و تجار ایران و قزاقستان مسئله حائز اهمیتی است.

تبریک چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی

بنابراین گزارش در ادامه این نشست، رئیس مجلس قزاقستان با تشکر از دکترلاریجانی برای فرستادن نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی به اجلاس بین المجالس آسیایی در قزاقستان، گفت: امسال ایران چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی را جشن گرفت، لذا این مهم را به مردم ایران تبریک می گویم.

درخواست همکاری قضایی و سیاسی و اقتصادی با ایران  

وی ایران را یکی از کشورهای دوست قزاقزستان خواند و افزود: روابط میان مجالس ایران و قزاقستان برای ما بسیار مهم بوده و طبیعی است خواهان همکاری نهادهای قضایی، سیاسی و اقتصادی دو کشور هستیم.

نورلان پنگماتولین از اهمیت دریای خزر برای کشور قزاقستان گفت و ادامه داد: تصویب کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر وضعیت مناسبی را برای آن ایجاد خواهد کرد.

ضرورت روابط تجاری میان قزاقستان و ایران

رئیس مجلس قزاقستان همچنین بر ضرورت روابط تجاری میان قزاقستان و ایران تاکید کرد و گفت: باید زیرساخت های لازم برای رفع مشکلات بانکی ایجاد و رؤسای بانک های مرکزی دو کشور با هم تعامل کنند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا