یزدفردا:از ماه ژوئن که فیس بوک ارز دیجیتال لیبرا را به عنوان ارز  رسمی خود معرفی کرد، بسیاری از شرکت‌های بزرگ مالی تصمیم گرفتند با این شرکت وارد همکاری شده و از ارز دیجیتال فیس‌بوک حمایت کنند. اما این پروژه، شروع نشده متوقف شد.

 

به نظر می رسد محاسبات فیس بوک برای موفقیت در حوزه ارز دیجیتال آن طور که پیش‌بینی می شد پیش نرفته است. برای مثال شرکت پی پل  نخستین شرکتی بود که از ادامه همکاری کنار کشید و سپس در طی چند ساعت آتی در یازدهم اکتبر، ویزا، مستر کارت، استرایپ و دیگر شرکت ها نیز از ادامه همکاری با این پروژه انصراف دادند.

زمان مناسب برای خروج

از دست دادن پنج شرکت در مدت زمان چند ساعت ممکن است به نظر یک فرار سریع به نظر برسد. اما چرا اکنون و در این چند ساعت چنین اتفاقی رخ داده است؟ به نظر می رسد زمان‌بندی بسیار مهم است چرا که قرار بود در تاریخ 14 اکتبر، تمام اعضای بنیانگذار در ژنو برای نخستین جلسه رسمی خود با یکدیگر ملاقات کنند. این جلسه با هدف تبیین نقش هر شرکت تشکیل می شد و قرار بود به پرسش های موجود پاسخ داده و در نهایت به تدوین یک منشور رسمی منجر شود.

این روند تعهدات خاص زیادی را به طرفهای معاهده تحمیل می‌کرد بنابراین اگر کسی شک داشت که می‌خواهد این پیمان را ادامه دهد یا خیر، بهترین زمان برای خروج قبل از امضای منشور بود. این به این معنی است که خروج سریع این شرکت ها کاملاً فاجعه بار نیست.

تعهدات مالی و مبارزه با پولشویی

افزون بر این ها، این گروه از شرکت ها دلیل خاصی برای خروج از همکاری با یک ارز دیجیتال داشتند چرا که همه شرکت ها  به استثنای eBay، به نوعی پردازنده های پرداخت هستند، به این معنی که آنها الزامات نظارتی خاصی دارند که با کلاهبرداری، پولشویی و اجرای مجازات‌ها سروکار دارند. دولت‌ها در حال درک این مسئله بودند که ممکن است لیبرا برآورده کردن  شرایط ایمن و شفاف مالی را دشوار کند و در نتیجه با این نوع فعالیت ها به چالش خوردند. این موضوع از مدت ها پیش از سوی برخی از سیاستمداران مطرح شده بود و آنان لیبرا را به دور زدن برخی محدودیت ها برای پولشویی ها متهم می کردند. 

ضعف اعتماد عمومی به فیس‌بوک

یکی دیگر از گزینه های مهم که باعث می شود برخی شرکت ها برای سرمایه گذاری در لیبرا تردید داشته باشند، موضوع اعتماد عمومی به فیس بوک است. درواقع فیس بوک سابقه چندان درخشانی در کسب اعتماد مخاطبان ندارد و پیش از این نیز با ماجرای کمبریج آنالیتیکا نشان داده است که نمی تواند چندان قابل اعتماد باشد.

 

منبع: انتخاب

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا