یزدفردابر اساس نتایج نظرخواهی غیر رسمی که نتایج آن را یک مقام روسی اعلام کرد، نماینده آرژانتین در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیشترین بخت را برای تصدی مدیر کلی این نهاد بین‌المللی دارد.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین روز جمعه نتایج نظرخواهی غیر رسمی درباره نامزدهای احتمالی تصدی پست مدیر کلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را منتشر کرد.

بر اساس نتایجی که اولیانوف منتشر کرده، در این نظرسنجی محرمانه،‌ «کرنل فروتا» که پس از مرگ «یوکیا آمانو» مدیر کل متوفی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سرپرستی آژانس را به عهده گرفته توانسته 14 رای بدست بیاورد.

«رافائل گراسی»، سفیر آرژانتین در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم که از قبل نامزدی خود برای تصاحب این سمت را اعلام کرده بود توانسته 15 رای را در میان اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بدست بیاورد.

«لاسینا زبرو» دبیر اجرایی سازمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای نیز که نامزدی خود برای تصدی سمت مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را اعلام کرده توانسته 4 رای بدست بیاورد.

«مارتا زیاکووا» که در حال حاضر ریاست سازمان نظارت هسته‌ای اسلواکی را به عهده دارد و در خود آژانس انرژی اتمی هم سمت‌هایی داشته است در این نظرسنجی نتوانست هیچگونه رایی را به خود اختصاص دهد.

پس از درگذشت آمانو، رقابتی میان قدرت‌های حاکم بر آژانس برای اثرگذاری بر روند انتخاب جایگزین او شکل گرفته است. در حالی که آمریکا بر خلاف رویه‌های آژانس بر انتخاب فوری فردی جدید تأکید دارد، مسکو گفته است که این اقدام نباید با عجله و تحت فشار خارجی صورت گیرد.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا