رئیس میراث فرهنگی شهرستان اشکذر گفت: دروازه شمالی قلعه همت آباد رستاق در شهرستان اشکذر مرمت و از تخریب آن جلو گیری شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد، محمود ادیبان، گفت: به منظور حفظ آثار وابنیه تاریخی عملیات مرمت سردر ورودی شمالی قلعه تاریخی همت آباد واقع در بخش رستاق شهرستان اشکذر انجام شد.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان اشکذر با بیان اینکه حفظ اصالت بنا هنگام مرمت، از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: این عملیات با مصالح خشت و گل به صورت کاملا سنتی شامل باز سازی سقف ورودی، کنو شکنی، سبک سازی ،کاهگل و آجرفرش پشت بام، استحکام بخشی ستون ها، اجرای شرفی و نصب ناودانها صورت گرفت.

او اظهار داشت: قلعه همت آباد در ورودی این روستا بنا شده ودارای حصار های بلند با ضخامت ۲ متر و برج های حفاظتی دید بانی است که دروازه جنوبی آن تخریب شده و اکنون دروازه شمالی آن مرمت و از تخریب آن جلوگیری شد.

قلعه همت آباد که دوره ساخت آن به قرن ۷ و ۸ هجری قمری برمی‌گردد، از مسجد، خانه‌ها، آب‌انبار و کوچه‌های سرپوشیده و باز تشکیل‌شده و درمجموع با برج و بارو و حصار محصور شده است.

روستای همت آباد یکی از روستاهای بخش رستاق می باشد که دارای آثار تاریخی ارزشمندی مانند قلعه ،کاروانسرا، خانه های تاریخی و آب انبارها وغیره می باشد و تنها چاپارخانه شهرستان در این روستا بنا شده است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا