یزدفردا:ایرنا نوشت: کالین پاول وزیر امور خارجه دولت جرج بوش، روز یکشنبه ضمن انتقاد از سیاست های دونالد ترامپ، تاکید کرد فرد افشاگر جاسوس نیست بلکه یک میهن پرست واقعی است.

کالین پاول در گفت وگو با شبکه تلویزیونی سی. ان. ان، درخصوص تماس تلفنی جنجالی بین روسای جمهوری آمریکا و اوکراین و افشاگری در این باره گفت: اکنون مجلس نمایندگان در حال انجام تحقیقات مقدماتی است. این موضوع در حال طی کردن روند قانونی خود است اما متاسفانه چیزهایی که از کاخ سفید مشاهده می کنیم و به گوش می رسد، مسائلی است که تحمل آن سخت است. آنها در کاخ سفید نشسته اند و دائم با متهم کردن دیگران، افراد را خائن و جاسوس معرفی می کنند.

پاول گفت: ترامپ معتقد است که فرد افشاگر یک جاسوس است. خیر اینگونه نیست. او نه تنها جاسوس نیست بلکه فردی میهن پرست است. او (فرد افشاگر) مامور اطلاعاتی آمریکا است که در دولت آمریکا کار می‌کند و این شکایت را تنظیم کرده است. وی این افشاگری را در اختیار روزنامه‌ها قرار نداد، آن‌ها را در تلویزیون مطرح نکرد بلکه طبق روال قانونی کارش را انجام داد و به کنگره شکایت کرد. بدون هیچ شکی باید بگویم که چنین فردی، میهن پرست است.

پاول یادآوری کرد: باید به یاد بیاوریم که شروع قانون اساسی آمریکا با این جمله آغاز می شود. «ما یعنی مردم"  (We the People).

 قانون اساسی آمریکا نوشته نشده است "ما یعنی من رئیس جمهور! "

آنچه که مخالفان ترامپ از افشاگری گفت‌ وگوی تلفنی او با زیلنسکی (رئیس جمهور اوکراین) برای کلید زدن پرونده استیضاح دنبال می‌کنند، درخواست رئیس جمهوری آمریکا از همتای اوکراینی‌ خود برای تحقیق در مورد «جو بایدن» معاون «باراک اوباما» رییس جمهوری اسبق آمریکاست تا از این طریق، در بازی انتخاباتی ریاست جمهوری، علیه او استفاده کند.

در این گفت‌ وگوی تلفنی، ترامپ به پرونده پسر بایدن اشاره کرده و خواستار رسیدگی و انجام تحقیقات در این زمینه شده که بایدن جلوی رسیدگی به پرونده تخلفات فرزندش را گرفته است.
«هانتر بایدن» پسر جو بایدن تا سال ۲۰۱۹ برای شرکت گاز اوکراینی کار کرده و ترامپ و متحدان او کوشیده‌اند این موضوع را به تلاش بایدن و پسرش برای وارد شدن به اقدامات غیرقانونی متهم کنند.
ترامپ با زیلنسکی لابی کرده که با «رودی جولیانی» وکیل شخصی‌ خود برای تحقیق در مورد بایدن همکاری کند.

در نتیجه این افشاگری، قانونگذاران آمریکایی در حال بررسی احتمال به خطر افتادن امنیت ملی و انسجام انتخابات در نتیجه اقدامات ترامپ هستند. آنها می گویند که او تلاش کرده حمایت یک رهبر خارجی را برای انتخاب دوباره جلب کند.

افشاگری از این مکالمه و دامنه فشارها، چنان برای ترامپ سنگین تمام شده که در پیام‌های مختلف توئیتری، پیکان انتقادهای خود را به سمت همه مخالفان گرفته و آنها را با الفاظ مختلفی خطاب قرار داده است.

ترامپ که در دوران انتخابات ۲۰۱۶، شیوه اهانت و تحقیر رقیب را یکی از سیاست‌های خود قرار داده بود، این روزها همچنان از این روش با شدت بیشتری استفاده می‌کند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا