اعضای هیئت‌مدیره موسسه حامیان حیات پاک با مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد دیدار و گفتگو کردند.

«فخرالسادات خامسی هامانه» مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری یزد در این نشست، ورود بیش‌ازپیش سازمان‌های مردم‌نهاد در ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی را حائز اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: آگاه‌سازی سازمان‌های مردم‌نهاد نقش موثر در ایجاد روحیه مطالبه گری مردم خواهد داشت.

وی شبکه‌سازی تشکل‌های محیط‌زیست استان را ضروری برشمرد و گفت: از طریق سازمان‌های مردم‌نهاد می‌توان صنایع را بیشتر درگیر مسئولیت‌های اجتماعی کرد.

خامسی با بیان این‌که بحث محیط‌زیست جزو مسائل حقوق شهروندی و جزو وظایف ذاتی دستگاه‌هایی مانند شهرداری‌ها، سازمان محیط‌زیست و منابع طبیعی است، افزود: با توجه به تاکید دولت به برون‌سپاری امور و واگذاری کارها به سازمان‌های مردم‌نهاد این نهادها باید درگیر این بحث شوند.

شهرستان اشکذر باوجود 600 واحد صنعتی یکی از آلوده‌ترین شهرستان‌های استان

محمدحسن طالبیان مدیرعامل موسسه حامیان حیات پاک اشکذر نیز در این نشست با بیان این‌که شهرستان اشکذر باوجود 600 واحد صنعتی کوچک و بزرگ کشتارگاهی، نیروگاهی کاشی و سرامیک و فولادی در دشت یزد اردکان یکی از آلوده‌ترین شهرستان‌های استان به‌حساب می‌آید، گفت: بزرگ‌ترین و حیاتی‌ترین سفره آب زیرزمینی استان در این شهرستان مستقر است.

وی با اشاره به این‌که جانمایی نادرست صنایع باعث شده است که زندگی مردم به خطر بیافتد، تصریح کرد: بزرگ‌ترین صنایع آلاینده و پرآب خواه در محل یکی از مهم‌ترین سفره‌های آب زیرزمینی استان قرار دارد و بادهای غالب و نزدیکی صنایع به محل سکونت مردم باعث تشدید این موارد شده است.

طالبیان با حمایت از شعار سال با عنوان رونق تولید، افزود: ما مخالفتی با ایجاد اشتغال و تولید نداریم اما طوری نباشد که به‌جای صنایع سبز و های تک و بومی استان با توسعه صنایع پرآب خواه و آلاینده به‌سلامت مردم شهرستان آسیب برسد.

درصد کم اشتغال‌زایی صنایع شهرستان اشکذر برای نیروهای بومی

عضو سابق شورای اسلامی شهر اشکذر با بیان این‌که طبق بررسی‌ها درصد کمی از اشتغال‌زایی برای نیروهای بومی صورت گرفته است و حتی در مواردی گزارش‌شده که یک کارخانه فولاد نیروهای هندی در آن مشغول به کار هستند، تاکید کرد: مردم شهرستان با اشتغال‌زایی که منفعت آن برای برخی صاحبان صنایع و تهدیدش برای مردم باشد موافق نیستند.

وی به درخواست‌های مکرر مردم برای احداث اداره محیط‌زیست شهرستان با توجه به صنعتی بودن شهرستان اشاره کرد و گفت: به گفته مسئولان مکان و نیروهای آن تامین شده اما همچنان این اداره راه‌اندازی نشده است.

طالبیان با بیان این‌که شورای تامین استان در سال گذشته با تصویب مصوبه‌ای، احداث و توسعه صنایع آلاینده و پرآب خواه در دشت یزد اردکان را ممنوع اعلام کرده است، گفت: احداث طرح «فولاد یزد یک» پس از ده سال و یک شرکت فرآورده‌های نفتی در شهرک نیکو در نزدیکی از مناطق مسکونی و فعالیت یک واحد صنعتی دیگر با بخارات اسیدی نمونه نقص این مصوبه در شهرستان اشکذر است.

خدمات ارائه‌شده در بافق و اردکان توسط صنایع، قابل‌مقایسه با اشکذر نیست

وی همچنین افزود: شرکت فولاد آلیاژی ایران در مقایسه با چادرملو در اردکان و سنگ‌آهن در بافق که این شهرستان‌ها را متحول نموده‌اند در طی 20 سال گذشته رسالت اجتماعی خود را در شهرستان اشکذر به نحو قابل‌قبول انجام نداده است.

مدیرعامل موسسه حیات پاک اشکذر در پایان به برخی فعالیت‌های این موسسه ازجمله: برگزاری مسابقه در هفته هوای پاک و اهدای جوایز آن، برگزاری جلسات شورای مرکزی و جلسات با مسئولان شهرستان و استان، ارتباط با رسانه‌های شهرستان و استان و عضوگیری بیش از 200 نفر به‌عنوان عضو افتخاری اشاره کرد.

 

 

 

 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا