حمید یزدانیان

بسمه تعالی

هفته گذشته توفیقی شد در معیت جناب پروفسور صالحی عمران، ریاست محترم دانشگاه فنی و حرفه ای کشور که از نوادگان عالم بزرگ ملاصالح مازندرانی(داماد علامه مجلسی) می باشد از دانشکده های فنی و حرفه ای استان خراسان جنوبی بازدید کردیم. در این بازدید دو روزه نماینده محترم شهرستان های طبس، بشرویه، فردوس و سرایان جناب دکتر امیر حسنخانی وقت مبسوطی گذاشته و تقریبا در همه بازدیدها و ملاقات ها حضور داشتند و پیشنهادها و راهکارهای خوبی برای توسعه شعب و فعالیت های این دانشگاه کارآفرین در استان محروم خراسان جنوبی ارایه دادند که جای بسی تشکر از یک سو و امیدواری از سوی دیگر است. 

در حال حاضر دانشگاه فنی و حرفه ای با 175 شعبه در شهرستان ها و قریب به 200 هزار دانشجو که همه از فارغ التحصیلان هنرستان ها و مدارس فنی و حرفه ای و کار و دانش هستند و در کنکور مستقلی در دانشگاه فنی و حرفه ای ادامه تحصیل می دهند؛ در جایگاه نخست تربیت دانشجوی کارآفرین در کشور قرار دارد و به اعتراف اکثر مدیران کشور، تنها دانشگاهی است که فارغ التحصیلانش، کمترین مراجعه و درخواست برای اشتغال دارند. دانشگاه فنی و حرفه ای است. حقیر معمولا در ابتدای نیمسال تحصیلی از دانشجویان پیرامون اشتغال یا عدم اشتغالشان سوال می کنم، جالب است بدانید که از همان نیمسال اول 30 تا 40 درصد دانشجویان اظهار می دارند که به صورت نیمه وقت کار می کنند.

طبق آمارهای ارایه شده توسط مراجع رسمی، کمتر از 20% دانش آموختگان دانشگاه ها جذب بازار کار می شوند، این در حالی است که طبق بررسی های به عمل آمده بیش از 70% فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه ای بلافاصله پس از اتمام تحصیل یا کارآفرین می شوند و برای تعدادی از بیکاران جامعه شغل ایجاد می کنند و یا حداقل خود توان خوداشتغالی و راه اندازی ممر درآمدی برای خود دارند. شاید از همین حیث باشد که مقام معظم رهبری در سال های اخیر به طور مکرر بر تقویت دانشکده های فنی و حرفه ای در سطح کشور تاکید و از دانش آموختگان این دانشگاه تحت عنوان " پنجه های کارآمد" یاد نموده اند.  با تشدید بحران بیکاری در کشور و به ویژه بحران بیکاران تحصیل کرده، ریاست محترم جمهور، وزیر محترم علوم و سایر دست اندرکاران امور نیز در سال ها و ماه های اخیر مرتبا بر تقویت این دانشکده ها در سطح کشور تاکید کرده اند. این اتفاقی است که در اکثر کشورهای توسعه یافته نیز افتاده و در بیشتر این کشورها، بیش از 40% فارغ التحصیلان دانشگاه ها از جنس فنی ( Technicall ) و حرفه ای ( Vocationall ) ها هستند. این در حالی است که به دلیل

1-  برخی سیاست های کارشناسی نشده

2-   فرهنگ ناصحیح حاکم بر جامعه

نرخ دانشجویان فنی و حرفه ای در ایران نسبت به میانگین بسیار پایین تر بوده و در برنامه ششم توسعه، حوزه آموزش عالی موظف به ترمیم این شکاف گردیده است.

در رفع مانع و اشکال اول، نگاه مثبت برنامه ریزان و همت مدیران ارشد آموزش عالی و انتخاب مدیری از جنس آموزش های مهارتی برای دانشگاه فنی و حرفه ای، فضا را برای رشد و توسعه سریع دانشکده های فنی و حرفه ای در کشور فراهم کرده است.

رفع مانع دوم نیازمند کار فرهنگی عمیق و حمایت اقشار خاص است. هستند هنوز پدر و مادرانی که با تصورات سال ها قبل، اصرار بر تحصیل فرزندانشان در رشته های خاص دارند. رشته هایی که شاید در سال های گذشته فضای کسب و کار و درآمد خوبی داشت، ولی می رود که به زودی فارغ التحصیلان این رشته های پرطرفدار به صف بیکاران و اشتغال در مشاغل غیر مرتبط دیده شوند.

خوشبختانه وزارت آموزش و پرورش با طرح هدایت تحصیلی، گام ارزشمندی برای توزیع نرمال دانش آموزان در رشته های مختلف و متناسب با استعداد و توانایی های ذاتی آنان برداشته است، جا دارد اولیاء گرامی نیز با بروز رسانی اطلاعات خود در برابر این تصمیم منطقی مقاومت ننموده و از اصرارهای غیر منطقی و آینده خراب کن برای تحصیل فرزندانشان در رشته های خاص دست بردارند.

اکثر فرمانداران و ائمه محترم جمعه استان و مدیران ارشد استانی در این سفر همراهی و همکاری خوبی نمودند که در همین جا از تک تک این عزیزان تقدیر و تشکر می نماییم، ولی جا دارد این روشنگری و توجیه همگانی به منابر علما، خطبا و تصمیم سازان تسری یابد و ان شاالله با توسعه دانشکده ها و ورود بیشتر فرزندان سخت کوش استان محروم خراسان جنوبی به دانشکده های فنی و حرفه ای، آینده اشتغال، تولید و کارآفرینی در استان تضمین گردد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا