یزدفردا :استاندار يزد ضمن تشريع روند اجرايي مصوبات سفر مقام معظم رهبري به استان، گفت: در سفر رهبر معظم انقلاب 716 مصوبه عمراني، صنعتي و فرهنگي با اعتبار 172 ميليارد و 880 ميليون تومان به تصويب رسيد.

محمدرضا فلاح‌زاده در جمع خبرنگاران به بيان روند پيشرفت مصوبات در دستگاه‌هاي مختلف استان پرداخت و تصريح كرد: شركت آب منطقه‌اي با 5 پروژه و رشد 45 درصدي، جهادكشاورزي با 107 پروژه‌ي خرد و كلان با رشد 30 درصدي، راه و ترابري با 8 پروژه و رشد 55 درصدي، بنياد مسكن با 50 پروژه و رشد 26 درصدي، نوسازي مدراس با 41 پروژه و رشد 25 درصدي، ميراث فرهنگي با 6 پروژه و رشد 27 درصدي، كميته امداد با 165 پروژه و رشد 27 درصدي، دانشگاه علوم پزشكي با پيشرفت 25 درصدي، آب و فاضلاب شهري با 12 پروژه و رشد 58 درصدي شهرداري با 23 پروژه و رشد 50 درصدي، شركت شهرك‌هاي صنعتي يك پروژه و رشد 40 درصدي، بهزيستي با 46 پروژه و رشد 43 درصدي، منابع طبيعي با 19 پروژه و رشد 11 درصدي، تربيت بدني با 22 پروژه و رشد 7 درصدي، استانداري 40 پروژه با رشد 50 درصدي، مسكن و شهرسازي 8 پروژه و رشد 46 درصدي، سازمان تبليغات با 49 پروژه و رشد 58 درصدي، صدا و سيما با 13 پروژه و رشد 55 درصدي و بنياد شهيد، هلال احمر و كانون پرورش فكري با 100 درصد پيشرفت مصوبات سفر مقام معظم رهبري را اجرايي كردند.

مهندس فلاح‌زاده به تشريح پيگيري خط دوم انتقال آب به استان پرداخت و گفت: اين پروژه شامل 400 كيلومتر خط انتقال، 160 كيلومتر تونل و يك سد است كه درخواست داشتيم در دهه فجر سالجاري كلنگ بخورد، اما با توافق مركز عنوان شد پس از انجام و تكميل مطالعات، عمليات اجرايي از مرداد ماه سال آينده آغاز شود.

وي افزود: بررسي سيماي طرح تا پايان سال توسط افراد با تجربه و تحصيل كرده در اين زمينه صورت مي‌گيرد.

استاندار يزد مهمترين مصوبه‌ي سفر رهبر معظم انقلاب به استان را بهره‌برداري از نيروگاه زغال سنگ طبس به عنوان اولين نيروگاه زغال سنگ سوز كشور عنوان كرد و گفت:‌ تاكنون 20 ميليارد تومان هزينه و 900 هكتار زمين واگذار و ‌450 هكتار حصاركشي انجام شده است.

وي با بيان اين كه اين پروژه به سرمايه‌گذاري 600 ميليارد توماني نياز دارد، اضافه كرد: با احداث آن 600 مگاوات برق به شبكه سراسري افزوده مي‌شود و در دوران ساخت براي 100 نفر و در بهره‌برداري براي 150 نفر ايجاد اشتغال مي‌كند.

فلاح زاده به ايجاد سه پروژه پتروشيمي در استان يزد اشاره كرد و گفت: در سفر مقام معظم رهبري، 3 پروژه پتروشيمي در شهرستان خاتم و ابركوه و ديگري با موافقت استان به تصويب رسيد كه در جلسه هيات دولت، ميبد به عنوان سومين شهرستان انتخاب شد كه سرمايه‌گذار براي پروژه‌ها مشخص شده و خوراك نيز تامين شده است و اميدواريم هر چه سريع‌تر مجوز زير‌ساخت‌ها اخذ و تامين شود تا عمليات اجرايي آن آغاز گردد.

وي از ديگر مصوبات سفر مقام معظم رهبري به استان يزد را ايجاد شهرك مسكوني براي يزد عنوان كرد كه امكان‌سنجي و مطالعه آن مجوز گرفته است.

وي از ديگر مصوبات مهم سفر رهبر معظم انقلاب به استان يزد را تكميل مطالعات فاز يك و دو راه آهن يزد و اتصال به راه‌آهن شيراز عنوان كرد و گفت: ‌فاز اول مطالعات كه شناخت و گزينه‌يابي بود، انجام شد و نهايت امر در كميسيون ماده 32 پذيرفته شده و در رديف پروژه‌هاي دريافت‌كننده بودجه عمراني قرار گرفته است.

فلاح‌زاده از تصويب پروژه احداث نيروگاه انرژي خورشيدي در جريان سفر مقام معظم رهبري به استان ياد كرد و گفت: مقرر شد وزارت نيرو در صورت مثبت بودن نتايج مطالعه، ‌نسبت به اختصاص اعتبار براي تاسيس اين نيروگاه اقدام نمايد.

وي به تكميل ظرفيت فاز اول خط انتقال آب به استان اشاره كرد و گفت:‌ اين پروژه براي يزد و اردكان پيش‌بيني شده بود ولي سپس شهرستان ميبد اضافه شد كه با استفاده از ظرفيت كامل، آبرساني به اشكذر انجام شده و پروژه زارچ آغاز شده است، پروژه انتقال آب به مهريز نيز تعريف شده كه از محل بودجه خشكسالي 5/2 ميليارد تومان بودجه دريافت نموده است. پروژه بافق نيز رو به اتمام است و اميدواريم آبرساني به تفت در اوايل سال آينده و حدود خرداد ماه مورد بهره‌برداري قرار گيرد.

وي گفت: هم صنعت و هم شرب و بهداشت نيازمند آب است، اما اولويت ما شرب و بهداشت است، البته بخشي از آب را به صنعت نيز اختصاص داده‌ايم و بخشي از آب شرب و بهداشت مردم را نيز به شهرستان‌ها اختصاص داده‌ايم كه اميدواريم با تكميل ظرفيت خط انتقال آب استان كه مطالعات فاز يك و دو آن صورت گرفته است، خط انتقال با ظرفيت كامل مورد بهره‌برداري قرار گيرد.

استاندار در ادامه در پاسخ سوال خبرنگاران به تخلفات نانوايي‌هاي استان اشاره كرد و گفت: البته غله نيز در اين زمينه تخلفاتي داشت كه برخورد شد و سعي گرديد با افزايش سهيمه آرد در مركز استان مشكل حل شود، ولي به دنبال تدوين برنامه منظم براي توزيع نان در استان هستيم.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر آلايندگي صنايع در دست احداث استان، گفت: طرح آمايش صنعتي استان توسط مشاور در حال تهيه است و سند پيش‌روي سرمايه‌‌گذار و مسئولان است. با توجه به اين كه الان با مشكل استقرار صنايع مواجهيم،‌ اگر بر طبق اين سند عمل شود از مشكلات كاسته خواهد شد اما در نهايت باز نيز مشكلاتي وجود دارد.

فلاح‌زاده تصريح كرد: مطالعات مربوط به بافت قديم شهر 70 درصد پيشرفت داشته است ولي زنده نگهداشتن بافت و حفظ آن نيازمند فكر اساسي است.

وي در پاسخ به زمان سفر دوم هيات دولت به استان، گفت: سفر در برنامه است ولي احتمال جابجايي زمان است كه در صورت مشخص شدن زمان قطعي حتماً به اطلاع مردم خواهد رسيد.

فلاح‌زاده تعداد پروژه‌هاي پيشنهادي به مركز جهت سفر دوم هيات دولت به استان را 500 پروژه در قالب پنج كارگروه مسكن و اشتغال، آب و كشاورزي و صنايع و معاون و زيربنايي ذكر كرد.

وي در خصوص عملكرد مسئولين در اجرايي شدن مصوبات سفر مقام معظم رهبري و سياست‌هاي دولت، عنوان كرد: مصوبات هر دو سفر روند خوبي را طي كرده است، برخي ارگان‌ها پيگيري قوي‌تري داشته‌اند و برخي ضعيف‌تر كه اميدواريم مصمم‌تر مصوبات را اجرايي كنند.

معاون برنامه‌ريزي استاندار يزد نيز در اين نشست مطبوعاتي با اشاره به اين كه 90 هزار نامه‌ مردمي در سفر رهبر معظم انقلاب به استان از مراجع مختلف جمع‌آوري شده است، گفت: ‌92 درصد اين برنامه‌ها پاسخ خود را دريافت كرده‌اند و همچنان يك نفر مسئول رسيدگي و پيگيري نامه‌ها در استانداري مستقر و جوابگوي مردم است.

محمدرضا بابايي همچنين اظهار داشت: ‌در خصوص نامه‌هاي معرفي كننده دريافت تسهيلات از بانك در سفر مقام معظم رهبري، بعضي بانك‌ها عملكرد مثبتي داشته‌اند و برخي همكاري نكردند كه برخورد شد و مواردي توبيخ نيز صورت گرفت.

ریز آمارهای ارائه شده توسط استانداریزد در این کنفرانس خبری در بخش های دیگر خبری تقدیم خواهد شد.

یزدفردا
یزدفردا


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا