یزدفردا " شب یلدا ( شب چله ) میراث فرهنگی ، معنوی و طبیعی ملی ایران زمین و به عنوان کهن ترین و فراگیر ترین جشن مشترک ایرانیان پس از نوروز نزد تمام اقوام این سرزمین شناخته شده است .
در شهر نمونه خشتی جهان نیز ، مراسم شب یلدا به عنوان میراث ملی ماندگار با حضور مهندس اولیاء ، نماینده محترم یزد و صدوق در مجلس ، مهندس سیفی ، ریاست و آقای کاظمی معاون فرهنگی و گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد و نیز تنی چند از مسئولین و خانواده ها یزدی در محل هتل والی توسط انجمن دوستداران و حافظان خشت خام با همکاری سازمان میراث فرهنگی برگزار گردید .
در این مراسم ابتدا آقای عبدالعظیم پویا پیرامون واژه یلدا و زمان پیدایش این مراسم و آیین های گذشتگان در این شب سخنانی ایراد نمود . در ادامه آقای مهندس اولیاء ، نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس در سخنانی کوتاه ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این مراسم به ارزش زنده نگاه داشتن آیین و رسوم گذشتگان و انتقال آن به تسل امروزی اشاره نمود .
در پایان نیز آقای حسین مسرت درباره آداب و رسوم ایرانیان پیش از اشوزرتشت ، در دوران پیامبری وی و بعد از آن و نیز اعتقادات و انواع خوردنی ها و آجیل های هر دوره و خواص آنها سخنانی ایراد و در ادامه درباره تنقلات و خوردنی های زرتشتیان و مسلمانان در شب چله توضیحاتی بیان نمود .
شایان ذکر است: اجرای موسیقی های محلی ، قصه گویی ، حافظ خوانی و شاهنامه خوانی از دیگر برنامه های این مراسم ملی بود. خبرها جذاب و تكمیلی بزودی از طریق این سایر منتشر خواهد شد.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا