سیاسی -

  یزدفردا "محمدرضا تابش:به مناسبت بیستمین سالگرد ارتحال معلم اخلاق، فقیه عالیقدر مرحوم حضرت آیت‌اللـه خاتمی امسال مراسم ویژه‌ای در شهرستان اردكان برگزار شد.

خانه فرهنگ خاتمی با مشاركت مسوولان شهرستان و برخی مسوولان استان از چند ماه قبل برنامه‌ریزی داشتند تا مجمع بزرگداشت مرحوم آیت‌اللـه خاتمی با دعوت از برخی شخصیت‌های برجسته علمی، سیاسی و فرهنگی كشور و استان مراسم مناسبی در شأن آن بزرگوار برگزار شود. پیرو این موضوع از چهره‌هایی همچون عبدالرضا داوری رئیس فرهنگستان علوم، آیت‌اللـه محقق‌داماد عضو پیوسته فرهنگستان، جناب آقای خاتمی رئیس موسسه گفت‌وگوی تمدن‌ها، آیت‌اللـه موسوی‌بجنوردی عضو مجمع روحانیون مبارز، حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی نوه امام(ره)، حجت‌الاسلام صدوقی امام جمعه محترم یزد و... دعوت به عمل آمد، برخی از این بزرگواران در مجمع بزرگداشت مرحوم آیت‌اللـه خاتمی با ارائه مقاله به ایراد سخنرانی پرداختند. مراسم عامی نیز برای مردم شهرستان اردكان در مصلای شهر برگزار شد كه با استقبال مردم اردكان و استان حدود 15 هزار نفر در مصلا و اطراف آن حضور یافتند.
در این مراسم، دكتر محمد مقدم رئیس پژوهشگاه امور بین‌الملل موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) و عضو مجمع روحانیون مبارز و به اصرار مردم، جناب آقای محمد خاتمی و حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی به ایراد سخن پرداختند. پیش از برگزاری این مراسم، بنده طی جلسه‌ای با مهندس ضرغامی و مسوولان صداوسیمای استان از ابتدا جزئیات برنامه‌ها را تشریح و درخواست پوشش تلویزیونی و رادیویی مراسم بزرگداشت آیت‌اللـه خاتمی را مطرح كرده بودم. پیش از برگزاری این مراسم، برنامه تجلیل از آقای سیدمحمد خاتمی در اردكان با حضور برخی چهره‌های شاخص بین‌المللی برگزار شد كه صداوسیما نسبت به پوشش آن اقدام نكرد. ما نسبت به سانسور خبری آن برنامه اعتراض نكردیم و این موضوع را در راستای تشخیص آقایان ارزیابی كردیم اما عدم پوشش خبری و سانسور مراسم پاسداشت آیت‌اللـه خاتمی، به‌عنوان یك معلم اخلاق و فضیلت كه ارتباطات گسترده با رهبری داشتند، عضو شورای مركزی ستاد ائمه جمعه، نماینده ولی‌فقیه در استان، امام جمعه یزد و عضو مجلس خبرگان رهبری بودند، دور از انتظار است.
در حالی ‌كه، به‌طور معمول رادیو و تلویزیون این قبیل مراسم بزرگداشت شخصیت‌ها را پوشش می‌دهد. پیش از برگزاری مراسم در مذاكره‌ای كه با مهندس ضرغامی داشتیم، ایشان از پوشش مراسم استقبال و حتی از یادآوری موضوع توسط من به ایشان تشكر كردند. رئیس سازمان صداوسیما دستور داد همه برنامه‌های این مراسم را ضبط كنند و شب قبل از بزرگداشت در یك بخش خبری، برگزاری مراسم مخابره شود. همچنین بر اساس مذاكرات صورت گرفته، قرار بود فیلمی 30 دقیقه‌ای از آیت‌اللـه خاتمی و گزیده‌هایی از سخنان سخنران در مراسم پخش و شبكه‌های استانی نسبت به پوشش مفصل برنامه اقدام كنند. متاسفانه در كمال ناباوری همه این وعده‌ها به فراموشی سپرده شد. نه خبری از پوشش تلویزیون سراسری و فیلم 30 دقیقه‌ای بود و نه شبكه‌های استانی مراسم بزرگداشت آیت‌اللـه خاتمی را پوشش دادند. حتی به جای پوشش مراسم و فیلم زندگی مرحوم آیت‌اللـه خاتمی یك فیلم چند دقیقه‌ای قدیمی پخش شد. اینگونه برخورد صداوسیما اعتراضات بسیاری از جمله انتقادات حجت‌الاسلام صدوقی در نماز جمعه یزد را برانگیخت. در جلسه‌ای كه با جناب آقای دارابی (قائم‌مقام سازمان صداوسیما) داشتم، ایشان متعجب بود كه چرا اینگونه عمل شده است. به‌راستی باید پرسید چرا چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد؟ صداوسیما یك رسانه ملی است و در بازتاب اخلاق، فضیلت و معنویت آن هم در تجلیل از شخصیت‌هایی كه اسوه و الگو بوده‌اند و تاثیرپذیری مردم از آنها زیاد بوده و با مشی آنها به سمت انقلاب هدایت شده‌اند، نباید گزینشی عمل كند. به اعتقاد بنده، شاید اشتباهی در پوشش خبری این مراسم رخ داده باشد؛ به دلیل آنكه مهندس ضرغامی از پوشش رسانه‌ای مراسم استقبال و حتی از یادآوری آن تشكر كردند.
اگر با چنین تحلیلی اشتباهی رخ داده، باید به نحو موثر جبران شود تا شأن رسانه ملی و مخاطبین آن محفوظ بماند. عملكرد گزینشی در صداوسیما كه بعضا به دلیل برخورد سلیقه‌ای برخی از دست‌اندركاران است كه فراتر از مشی مدیرعامل و قائم‌مقام می‌خواهند گرایش سیاسی خود را تحمیل كنند، موجب سلب اعتماد مردم از رسانه ملی است. این نوع برخوردها هر چند برخلاف خواست مدیران ارشد سازمان صداوسیما باشد، مشابه برخورد سیاسی با جریان‌ها و گرایش‌های مختلف را تقویت می‌كند. شخصیت اخلاقی و نهایی مرحوم آیت‌اللـه خاتمی بسیار فراتر از این بود كه تحت‌الشعاع سیاست بازی قرار گیرد. به هر حال آقای سیدمحمد خاتمی فرزند آن مرحوم بزرگوار است و كسی نمی‌تواند این موضوع را كتمان كند یا بخواهند با عدم پوشش خبری مراسم بزرگداشت آیت‌اللـه خاتمی از جایگاه ایشان بكاهند.
همان‌طور كه چندین شبكه تلویزیونی و رادیویی برنامه‌های جناب آقای احمدی‌نژاد را پوشش می‌دهند و این قابل پذیرش نیست كه مراسم تجلیل از آیت‌اللـه خاتمی به دلیل آنكه كسی ایراد و اتهامی به رسانه ملی وارد نكند، تحت‌الشعاع مسائل سیاسی قرار گیرد. این نوع عملكردها مشابه سیاسی‌كاری را تقویت می‌كند. ما امیدواریم با توجه به اینكه در فضای انتخابات ریاست‌جمهوری آینده قرار داریم، عملكرد صداوسیما به نحوی باشد كه موجب تقویت وفاق و همدلی شود و عملكردها به نحوی نباشد كه مشابه تضعیف یك جناح یا حذف یك جریان سیاسی در رسانه ملی جهت تقویت یك جناح دیگر، ایجاد شود.

طبق قانون اساسی رسانه ملی جایگاه خاصی دارد و منتسب به رهبری است. بنابراین، سازمان صداوسیما باید وفاق، همدلی و اتحاد را منتشر كند و نباید عملكرد آن به نحوی باشد كه بخشی از ملت، فعالان مذهبی و سیاسی حذف شوند. در چنین شرایطی، اعتماد افكار عمومی به رسانه ملی كم می‌شود و بدیهی است مردم به رسانه‌های بیگانه رو می‌آورند. اگر بخواهیم علت گرایش مردم به برخی شبكه‌های خبری بیگانه را ارزیابی كنیم مطمئنا عملكرد گزینش و سانسور خبری در رسانه ملی در سوق دادن مردم به رسانه‌های بیگانه بی‌تاثیر نیست و نوعی جفا به انقلاب و نظام است. در بررسی عملكرد مدیریت صداوسیما جناب آقای ضرغامی و برنامه‌هایی كه در پیش گرفته‌اند، برخورد گزینشی و حذفی قابل لمس نیست. اما باید مراقبت كنند تا در رده‌های پایین برخی مدیران زحمات كار جمعی سایرین را زیر سوال نبرده و تصویر جناحی از رسانه ملی به نمایش نگذارند.
یزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا