به نام خدا/مدير عامل شركت آب منطقه‌اي يزد گفت: سد نهرين در 21 كيلومتري شرق شهر طبس با ظرفيت 4/8 ميليون مترمعكب در سال،  دوشنبه جاري  با حضور دكتر اردكانيان معاون وزير نيرو افتتاح خواهد شد.

 دكتر علي اصغر سمسار يزدي در جمع اصحاب مطبوعات با بيان اينكه سد نهرين با هزينه 13 ميليارد تومان در5 سال ساخته شده است، افزود: تامين آب شرب، بهداشت و صنعت طبس و تامين آب حقابه بران براي كشاورزي ،مهار سيلاب‌ رودخانه سردر و جلوگيري از هدر رفتن جريان رودخانه و ايجاد امكانات تفريحي از اهداف عمده اين طرح است.

وي تاكيد كرد: نهرين سد خاكي با هسته رسي با ارتفاع 48 متر از بستر رودخانه، عرض تاج 10 متر، طول تاج 334 متر با يك ميليون و 100 هزار مترمعكب خاكريزي بدنه سد و حجم مخزن 5 ميليون مترمعكب داراي ظرفيت تخليه سيلاب با دور بازگشت هزار ساله به ميزان 640 مترمعكب بر ثانيه است و حداكثر دبي تخليه سرريز آن 960 مترمكعب در سال خواهد بود كه به منظور تامين نيازهاي آب پايين دست و تخليه اضطراري سد، دو لوله تخليه كننده به قطر 762 ميليمتر با زمان تخليه مخزن در 10 روز براي آن پيش بيني شده است.

مدير عامل شركت سهامي آب منطقه‌اي با اشاره به پايان علميات احداث بدنه سد و سرريز سد نهرين، خاطرنشان كرد: عمليات اجرائي خط انتقال آب سد نهرين به طول 21 كيلومتر به حوالي طبس ، تصفيه خانه به منظور تصفيه آب شرب ، مخزن 10 هزار متر مكعبي و شبكه‌هاي آبياري تحت فشار در سال آينده به پايان خواهد رسيد.

سمسار پيشرفت سد نهرين در شركت آب منطقه اي خراسان و در سه سال پيش را 51 درصد ذكر كرد و ادامه داد: با افتتاح خط انتقال آب از اسفهك به شهرستان طبس در 5 ماه آينده به عنوان مكمل سد نهرين در تامين آب شهرستان طبس ،آب يك شبانه روز شهرستان با مصرف 1580ليتر در ثانيه ذخيره مي شود و نياز شهرستان طبس به آب در بخش شرب، بهداشت و صنعت تاسال 1410 شمسي برطرف خواهد شد.

وي اظهار داشت: با پايان عمليات اجرايي ساخت سد نهرين از سال آينده ساخت سد هرات با هزينه 20 ميليارد تومان در افق 5 ساله شروع مي‌شود و با پايان يافتن مطالعات ساخت سد مروست در سال آينده از سال 86 عمليات اجرايي اين سد نيز آغاز خواهد شد.

مديرعامل شركت آب منطقه‌اي با اشاره به 8 هزار چاه و قنات در استان تصريح كرد: 6 درصد منابع آب استان در بحش شرب و بهداشت ، 3 درصد در بخش صنعت و 91 درصد در بخش كشاورزي مصرف مي‌شود.

سمسار شركت آب و فاضلاب استان را در كيفيت آب و اثر آن درشيوع وبا پاسخگو دانست و گفت: به جز مجتمع‌هاي آبرساني براي تامين آب روستا هاي استان ،با مجوز حفر چاه و قنات در روستاها پوشش مناسبي براي تامين آب روستاييان صورت انجام شده است.

وي همچنين پلمپ چند چاه را به دليل بالا بودن بيش از حد مجاز برخي عناصر را تائيد كرد.

مدير عامل شركت سهامي آب منطقه‌اي در بخش ديگري از سخنان خود از تامين و توزيع آب در اكثر شهرهاي استان خبر داد و اظها رداشت: تنها در شهر هرات نه در تامين بلكه كيفيت آب مشكلاتي وجود دارد كه با احداث سد هرات در بلند مدت اين مشكل حل خواهد شد.

سمسار اذعان داشت: استانداري سازمان جهاد كشاورزي و نيروي انتظامي و قوه قضاييه با فرهنگ سازي مصرف آب و افزايش آگاهي‌هاي عمومي تعامل مناسبي با شركت آب منطقه‌اي داشته ‌و احساس كمبود آب به عنوان محدوديت اصلي استان را به خوبي درك كرده‌اند.

وي همچنين سال جاري نقطه عطفي براي منابع آب استان ذكر كرد و اظهار داشت: تاسيس مركز بين المللي قنات و سازه‌هاي تاريخي با همكاري يونسكو در فروردين ماه ، افتتاح ساختمان جديد شركت، افتاح سد كريت، افتتاح مخازن 40 هزار متر مكعبي شحنه، خط انتقال آب از گاشار ابركوه و در حال حاضر افتتاح سد نهرين از دستاوردهاي شركت آب منطقه‌اي در سال جاري است

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا