شهرام ناظری: وضعیت جامعه ما عصیان زده است؛ دوره، دوره هنر نیست

شهرام ناظری، هنرمند موسیقی اصیل ایرانی معتقد است: "در هر عرصه ای کار سبک و دلقک بازی کنید ره صدساله را یکشبه طی می کنید، الان وضعیت جامعه ما عصیان زده است و دوره، دوره هنر نیست."


به گزارش خبرآنلاین، سومین شماره هفته نامه «نگاه پنجشنبه» با سردبیری سیدعلی میرفتاح منتشر شد.


در این شماره آثاری از همایون خرم، محمدرضا لطفی، همایون کاتوزیان، خشایار دیهیمی، عبدالجبار کاکایی، ناصر فیض، شهرام شکیبا، ابولحسن مختاباد و... منتشر شده است.

 

شهرام ناظری طی گفتگو با این نشریه گفته است: "عشق اول من ادبیات است. برای من ادبیات، پشتوانه موسیقی است. من راجع به مولانا حرف هایی دارم که حاصل سال ها مواجهه ام با این شاعر بزرگ بوده و کمتر خواننده ای می شناسم که بتواند به این شکل با مولانا ارتباط برقرار کند و راجع به او حرفی برای گفتن داشته باشد."


وی می افزاید: "سال هاست درباره اندیشه های ژرف و پیچیده فردوسی کارکرده ام. من شاهنامه را هم از نظر موسیقی بررسی کرده ام و هم از نظر مفاهیم حماسی و اسطوره ای آن."


ناظری تاکید می کند "سالهاست به ویژگی های زیبایی شناختی شعر نو توجه کرده ام و به قابلیت هایی که در رابطه با تلفیق شعر و موسیقی در این قالب شعری وجود دارد، فکر کرده ام و به قابلیت هایی که در رابطه با تلفیق شعر و موسیقی در این قالب شعری وجود دارد، فکر کرده ام. من بیدل را خیلی دوست دارم. با استاد شفیعی کدکنی در این مورد بحث هایی داشتم و قرار شد اشعار بیدل را بخوانم."


این هنرمند صاحب سبک در موسقی اصیل ایرانی، همچنین خاطرنشان می کند: "بخشی از بداقبالی یک اثر هنری اصیل و جدی، به سطح فهم و ردک مخاطب بر کمی گردد. امروزه کار هنری خیلی عمیق، برد زیادی ندارد. در هر عرصه ای کار سبک و دلقک بازی کنید ره صدساله را یکشبه طی می کنید. الان وضعیت جامعه ما عصیان زده است و دوره دوره هنر نیست. نمی شود به هنر فقط از بعد هنری نگاه کرد باید مسائل دیگری را هم لحاظ کنیم و از زوایای دیگر هم این قضیه را ببینید."


وی می گوید "طلسم فردوسی را من پنج سال پیش شکستم. آن روزها اجازه نمی دادند در ایران اجرا شود. چون فکر می کردند مشوق پان ایرانیسم است بنابراین من در ژاپن، فرانسه، آمریکا و حتی آفریقا کارهایم را اجرا کردم."

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا