داغ انتخاباتی :مناظراه ای متفاوت، وزیری هامانه و  جوکار


یزدفردا :مناظره دو جانبه مهندس وزیری هامانه و سردار محمد صالح جوکار در محل جهاد دانشگاهی یزد برگزار شد .

به گزارش کمیته رسانه ستاد انتخاباتی سید کاظم وزیری هامانه ، این دو کاندیدای مجلس نهم در ابتدا فعالیت های علمی و اجرایی خود را به دانشجویان ارائه کردند .

مهندس سید کاظم وزیری هامانه در این باره گفت : با تحصیل در رشته مکانیک یک سال در بخش خصوصی فعالیت کرده و و سپس با امتحان ورودی وارد شرکت ملی نفت ایران شدم و از کارمندی پایه هشت استخدام شدم و با درجه وزارت بازنشسته شدم .

سردار محمد صالح جوکار حوزه تخصص خود را تحصیلات در زیست شناسی ، وبهداشت و درمان عنوان کرد و ادامه داد : در عرصه های علمی و فرهنگی در راستای ارتقا سطح علمی دانش آموزان و پرورش نخبگان تجربیاتی را در کارنامه خود دارم که عمده ترین آن در مسئولیت رئیس سازمان بسیج دانش آموزی کشور است .


وی در پاسخ به این سؤال که در کدام کمیسیون مجلس حضور خواهد داشت از کمیسیون های فرهنگی و اجتماعی ، آموزش و تحقیقات و کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نام برد و بیان کرد : دربخش آموزش نظام تعلیم و تربیتی را نداریم که بتواند خروجی متناسب با نیازها و انتظارات جامعه را داشته باشد و تاکنون تحول اساسی در این بخش صورت نگرفته است .

سردار جوکار ادامه داد : با قرار گرفتن در دهه چهارم انقلاب باید بحث فرهنگ و علم در جامعه نهادینه شود و در عرصه علم به اقتدار برسیم و قدرت علمی را برای رویارویی با استبداد جهانی به کار گیریم .

وی در خصوص کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی نیز به اتخاذ سیاستهایی که امنیت کشور و حفظ آرمان های نظام را در پیش داشته باشد عنایت کرد .

مهندس وزیری هامانه در رابطه با سیاست ،انتخابات و ارتقا مدیریتی بیان کرد : طبق خواسته همکاران در وزارت و برخی از مسئولان کشورو مجلس تصمیم گرفتم در این دوره از انتخابات مجلس شرکت کنم که با توجه به اصالت یزدی خود و به امید ارائه خدمت به همشهریان خود در حوزه انتخابیه یزد اعلام کاندیداتوری کردم .

وی در خصوص رسیدگی به موضوعاتی که در حیطه تخصص وی نیست به همفکری و تعامل و برگزاری نشست با متخصصان عرصه های مختلف در استان و کشور اشاره کرد .

وی در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان که وی را تحت حمایت اصلاح طلبان عنوان کرد تصریح نمود : ما نباید مرزها را آنقدر تنگ کنیم که فردی اصلاح طلب و یا اصولگرا معرفی شود و به نظر من هرکس در این انتخابات شرکت می کند نظام ، رهبری و انقلاب را قبول دارد و هر کسی که با این دید رأی می دهد من دستش را می بوسم .مهندس وزیری هامانه تنها حمایت رسمی از خود را از سوی خانه کارگر عنوان کرد و افزود : ممکن است گروه های مختلف سیاسی با توجه به دلایل خود از من حمایت کرده باشند که این به معنای هماهنگی با من نیست .

سردار جوکار در ارتباط با موضوع کافی بودن بودجه های تحصیلی برای آموزش عالی با اشاره به کم بودن بودجه در این بخش اذعان کرد : با همکاری هایی که با کمیسیون آموزش و تحقیقات داشته ایم طرح هایی برای این بخش در دست بررسی قرار دارد .

وی با بیان اینکه آموزش ها حافظه محوری و بیشتر به سمت کپی برداری رفته است و به امر پژوهش نمی پردازد یادآورشد : باید فضای لازم برای اجرای تحقیقات و ساز و کارهای لازم برای دانشگاه ها فراهم شود .

وی در ارتباط با برنامه پنجم توسعه این طرح را به شرط اجرا شدن برنامه متوازنی دانست و افزود : در حال حاضر یکی از مشکلات این است که برنامه نوشته می شود اما تحقق نمی یابد و متأسفانه زاویه دار شده و اغتبارات در جای خود هزینه نمی شود و باید قوه مجریه برای حرکت به سمت اجرایی شدن برنامه پنجم توسعه الزام شود .

مهندس وزیری هامانه در خصوص برنامه های آتی خود برای دانشجویان و مردم خاطر نشان کرد : وظایف قانون گذاری ، نظارت بر اجرای قانون و رسیدگی به مسائل حوزه انتخابیه بر عهده هر نماینده مجلس است و امید وارم با قرار گرفتن در این جایگاه و حضور در کمیسیون های مختلف مجلس به تمام موارد قابل پیگیری در استان رسیدگی کنم .

سردار جوکار نیز در این خصوص بیان کرد : مجلس جایگاه ویژه ای دارد و سیاست های کلان کشوری را دنبال می کند که نماینده باید از قدرت خود بر اساس قوانین استفاده کرده و بتواند در حوزه انتخابیه خود در رفع مسائل کوشا باشد .

وی در ادامه از پیشنهاد ایجاد شورای مشورتی از نمایندگان و نخبگان قشرهای مختلف حوزه انتخابیه یزد و صدوق برای طرح مشکلات ، پیشنهادات و ایده ها به صورت پایلوت در یزد خبر داد .

مهندس وزیری هامانه در پاسخ به این سؤال که با توجه به سوابق اجرایی درخشان در کارنامه کاری برای دانشگاه ها چه تدبیری اندیشیده شده تصریح کرد : اگر مشکلات صنعت نفت که نه دارای اساسنامه ، بودجه و نظارت است حل شود و کمیسیون انرژی به نحوی شکل بگیرد که صنعت نفت شکوفا شده و از حالت اضمحلال خارج شود تمام بخش های کشور عملا فعال می شود چرا که صنعت نفت موتور محرکه کشور است و در تمام زمینه ها محوریت دارد .

وی با بیان سوابق اجرایی خود در هیئت امناء بزرگترین دانشگاه های ایران از جمله صنعتی شریف ، شهید بهشتی و ریاست هیئت امنا دانشگاه صنعت نفت و آشنایی با مسائل دانشگاهی گفت : طبیعتا بسیاری از مسائل و مشکلات دانشگاه ها با تأمین بودجه و امکانات ارزی برطرف می شود .

سردار جوکار در خصوص ایجاد کمیته ای برای نظارت بر حسن انجام کار نمایندگان مجلس بر ایجاد ساز و کار نظارت برکار نمایندگان تأکید کرد .


وی در رابطه با مزایای نماینده شدن در مجلس گفت : مزایای نماینده شدن هر آنچه که قانون مشخص کرده است و اضافه بر آن با عدالت سازگاری ندارد .


وی در ادامه هم چنین به عدم رعایت عدالت در حوزه های انتخابیه استان یزد اشاره کرد و افزود : حقیقتا یک نماینده در حوزه یزد و صدوق کافی نیست و از عهده یک نماینده خارج است همین طور اینکه در شهرستان ها نیز این مشکل وجود دارد و شهرستانی مثل اردکان یک نماینده و پنج شهرستان مهریز ، ابرکوه ، خاتم ، بهاباد و بافق نیز یک نماینده دارند .

مهندس وزیری هامانه نیز در رابطه با نظارت بر کار نمایندگان از ارائه و بررسی لایحه ای در این خصوص در مجلس خبر داد که بر کار نمایندگان نظارت می کند و از این جهت خیال مردم راحت خواهد شد .

وی در مورد مزایای نماینده مجلس شدن اعلام کرد : بنده این افتخار را دارم که صندلی وزارت را به خاطر غیر منطقی بودن بعضی خواسته ها با انجام بررسی های صورت گرفته رها کردم و صندلی مجلس مطمئنا کوچکتر از صندلی دولت است و وی را فریب نخواهد داد .مهندس وزیری هامانه همچنین در مورد ارائه برنامه در ایجاد رفاه اجتماعی و دفع تورم اذعان کرد : همانطور که قبلا گفته شد با کمال تأسف اقتصاد کشور به نفت وابسته است که اگر مشکلات این صنعت برطرف شود تمام مشکلات صنعت ، جامعه و دانشگاه حل می شود البته به شرط اینکه بودجه به طور مناسب به این بخش داده شود و در بخش هایی که لازم نیست خرج نشود .وی در پاسخ به این صحبت سردار جوکار که تمام مشکلات کشور به نفت و وابستگی به آن بر می گردد و باید در صنایع دیگر نیز سرمایه گذاری شود اذعان کرد : مشکل صنعت نفت نفهميدن جايگاه آن است و و قتي كه در يك دوره هفت ساله شش بار سرپرست و وزیر وزارت نفت عوض شده است چطور مي تواند شكوفا شود ، نفت يكي از عوامل مهم در پیروزی انقلاب بود و در هيچ روزي از دوران جنگ تولید نفت متوقف و تعطيل نشد .


وی افزود : صنعت نفت صنعتي است كه كار خود را به خوبي انجام داده و اگر اجازه دهند متخصصان اين عرصه كار خود را به خوبي انجام دهند به شكوفايي خواهد رسيد
.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا