مهدی پارسائیان کتاب 31 نکته کلیدی در عکاسی مستند

مردم معمولا به سمت عکس هایی که هیچ چیز جذابی برای جلب توجه نداشته باشد کشیده نمی شوند برای این  ما باید به اصول ترکیب بندی در عکسمان توجه بسیاری بکنیم و برای به وجودآوردن یک عکس معنی دار وقوی تمام تلاشمان را در این جهت به کار ببریم.

اما نکته اینجاست که ما موقع گرفتن عکس کاندید ((یهویی)) چطور به این اصول پایبند باشیم ، وقتی قرار است که در یک لحظه از سوژه عکس بگیریم چطور ترکیب بندی خودمان را انجام بدهیم؟

ما همیشه وقتی یک سوژه ای را از دور میبینیم و آن را برای عکس خود انتخاب می کنیم قبل از اون باید مکان گرفتن عکس که سوژه در آن قرار می گیرد را خوب در ذهن بگنجانیم و تا رسیدن سوژه در آن مکان  در واقع ترکیب بندی خود را انجام داده باشیم ،اینکه قرار است در بک گراند سوژه چه باشد و یا در پیش زمینه چه باشد و یا در زمینه وسط چه باشد و یا چه چیزهایی را باید با کادربندی در عکس حذف و اضافه کنیم و یا حتی اینکه زاویه دوربین ما چگونه باید باشد همه این موارد باید قبل از رسیدن سوژه انجام شده باشد. در غیر اینصورت عکس ما معمولی خواهد شد و جذابیت بصری نخواهد داشت.

در بسیاری موارد از برخی هنرمندان شنیدم که موقع عکاسی نباید ذهن رو درگیر ترکیب بندی و حتی کادر بندی کرد و گاهی نیز گفته شده که باید با دل عکس گرفت اما من به این موضوع اعتقاد ندارم ،البته با دل عکس گرفتن بسیار خوب است و می تواند در راستای حسی کردن عکس موثر واقع شود ،اما وقتی می توانیم بگوییم یک عکس پویا و داینامیک هست که به غیر از حس دار بودن ،دارای ترکیب یندی مناسب و جذابی نیز باشد .

به نظر بنده در عکس خیابانی هیچ ایرادی ندارد که با دل عکس گرفت و به اصول ترکیب بندی هم نگاه نکرد  و فکر و منطق را رها کرد اما در عکاسی مستند نباید اینگونه باشد.

اما یکی از بهترین راه های رسیدن به ذهن باز در انجام ترکیب بندی در مواقع عکاسی این هست که شما مواقعی که عکاسی نمی کنید هم در ذهن خود مدام در حال ترکیب بندی باشید ،قطعا زمان هایی در زندگی شما سپری خواهد شد که دوربین در دستان شما نیست و شما پیرامون خود اشیا و افراد و محیط هایی را خواهید دید،این لحظات بهترین فرصت هست که دائم در ذهن خود ترکیب بندی کنید و به یاد داشته باشید که زمانی که دوربین در دست گرفته اید به همان موقعیت بروید و عکس پویا و داینامیک خود را بگیرید.همینطور لحظاتی هست که شما در خانه و در منزل به سر می برید این زمان بهترین فرصت هست که عکس های عکاسان بزرگ را مطالعه و بررسی کنید و از تجربیات آن ها برای خلق اثر خلاق خود استفاده کنید ونیز یکی  دیگر از موارد بهبود در ترکیب بندی فنی و درست در عکاسی مستند مطالعه کتاب های ترکیب بندی هست که می تواند پس از مدتی ذهن را برای سرعت عمل بالا در ترکیب بندی هدایت و رهنمون سازد.

یکی از موارد بسیار جالب و با اهمیت که عکاسان بزرگ آن را رعایت می کنند و اغلب عکس های موفق از آن سرچشمه می گیرد رعایت سادگی در عکس است ،بنابر این عکس هایی که فاقد عناصر زائد هستند وعناصر اصلی و معنادار در عکس به صورت استقلال طلبانه ظهور می کنند و  در واقع فاقد پیچیدگی است بسیار پویا جلوه می کنند .جمله ای از لئوناردو داوینچی هست که می گوید((سادگی نهایت پیچیدگی است)) البته اینکار بسیار سخت است و برای رسیدن به این ترکیب بندی خاص ابتدا باید پس زمینه را تا جای ممکن خلوت کرد و عناصر اصلی و مهم را با هم ترکیب کرد.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا