معاون طرح و توسعه شرکت برق منطقه‌ای یزد از طراحی و ساخت برج‌های رده ولتاژی 63 کیلوولت برای مناطق با شرایط آب و هوایی متوسط کشور توسط برق منطقه‌ای یزد خبر داد.

علیرضا رفیعی معاون طرح و توسعه شرکت برق منطقه‌ای یزد در مصاحبه با واحد مرکزی خبر یزد با اعلام این خبر افزود: با توجه به مصوبه کارگروه تخصصی «بهینه‌سازی طراحی خطوط و بررسی حریم‌ها» و ابلاغ شرکت توانیر به برق منطقه‌ای یزد، طراحی، نمونه‌سازی و تایپ تست 4 تیپ برج جدید رده ولتاژی 63 کیلوولت شامل برج‌های عبوری و زاویه برای پهنه‌بندی آب و هوایی منطقه متوسط ایران در دستور کار این شرکت قرار گرفت.

وی با بیان این‌که فرایند طراحی، نمونه‌سازی و تایپ تست موفقیت‌آمیز این برج‌ها توسط شرکت برق منطقه‌ای یزد با همکاری شرکت مشاور از اوایل سال 96 شروع و تا پایان سال 97 پایان پذیرفت؛ گفت: تعداد 50 دستگاه از این نوع برج‌ها برای اولین بار در خط 63 کیلوولت رستاق – مزرعه کلانتر به طول 14 کیلومتر نصب و برق‌دار شد.

مهندس رفیعی با اشاره به این‌که 90 درصد وسعت استان یزد دارای شرایط آب‌ وهوایی متوسط است؛ افزود: در مقایسه با برج‌های موجود، مبلغ 7 هزار میلیون ریال در هزینه این خط صرفه‌جویی شده و در مجموع 17 درصد آهن‌آلات موردنیاز کم شده است.

این مقام مسئول در صنعت برق استان تاکید کرد: با توجه به گستردگی پهنه آب و هوایی منطقه متوسط در سطح کشور به ویژه در استان های سمنان، کرمان و اصفهان، با استفاده از این برج‌ها در خطوط احداثی 5 سال آینده صرفه‌جویی حدود 300 میلیارد ریالی برای صنعت برق تحقق یابد.

وی همچنین از کاهش حجم فونداسیون و هزینه نگهداری و تعمیرات و سبک شدن سازه برج در خطوط 63 کیلوولت همزمان با اجرای این طرح خبر داد و اظهار داشت: بر اساس طراحی اولیه، طراحی و ساخت 4 تیپ برج در دستور کار قرار داشت که آزمون تایپ تست هر چهار تیپ، با ثبت رکورد 3 ماهه  با موفقیت انجام شد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا