محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در نشست هم اندیشی ثبت جهانی شهر تاریخی یزد، اظهار داشت: دانشگاه یزد پتانسیل خوبی برای نظارت و مطالعات در حوزه مرمت و بازسازی آثار تاریخی دارد و با انعقاد تفاهم نامه ای بین دانشگاه یزد و پایگاه میراث فرهنگی شهر جهانی یزد، می توان از این پتانسیل بهره برد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد؛ نشست هم اندیشی ثبت جهانی شهر تاریخی یزد، روز چهارشنبه 26 تیرماه با حضور معاون میراث فرهنگی سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شهردار یزد، مدیرکل میراث فرهنگی استان و جمعی از اعضای هیات علمی دانشگاه یزد در تالار اندیشه برگزار شد.

محمد حسن طالبیان در این نشست گفت: بسیاری از چالش های بافت تاریخی، محصول دوره و زندگی مدرن است و فاصله گرفتن از سنت ها فرآیندی است که در طی سال ها به وجود آمده و رفع آن نیز نیاز  به زمان طولانی دارد.

وی با بیان اینکه رفع مشکلات شهر جهانی یزد،تنها بر عهده یک نهاد یا سازمان نیست، خواستار همکاری دولت، مردم، دستگاه های اجرایی و سمن ها در رسیدن به ایده آل یک شهر جهانی شد. 

طالبیان حفظ اصالت در مرمت آثار تاریخی را یکی از نگرانی های موجود در جامعه دانست و تصریح کرد: تمام طرح ها وبرنامه های اجرایی در مرمت باید تحت نظارت شورای فنی انجام شود و اگر خانه ای با خشت یا آجر ساخته شده است در مرمت نیز باید همان مصالح به کار رود تا سنت فرهنگی یزد پابرجا بماند.

 وی تاکید کرد: باید نگاه جامع نگر به شهر یزد وجود داشته باشد و از مرمت های غیرعلمی ولو اینکه در حریم بافت تاریخی نباشند، جلوگیری شود.

 معاون میراث فرهنگی کشور استفاده از تجربیات کشورهای دیگر در رفع مشکلات شهرهای تاریخی را ضروری توصیف کرد و ادامه داد: آسیب ها و مسائل شهرهای تاریخی در دوره مدرن در کشورهای مختلف اشتراکات زیادی دارند و برگزاری نشست های جهانی در این خصوص می تواند از منظر پژوهشی و همکاری های بین المللی راهگشا باشد.

وی در پایان سخنان خود،  ثبت شدن یزد به عنوان شهر میراث جهانی را در امنیت ملی کشور، صلح منطقه و تعیین جایگاه کشور بسیار تاثیرگذار برشمرد.

شهردار یزد نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: شهرداری آمادگی دارد تا دبیرخانه مرکزی میراث جهانی شهر تاریخی یزد را در این نهاد ایجاد کرده و آن را محور فعالیت های اجرایی و محلی برای تبادل نظر دانشگاهیان قرار دهد.

‌جمال‌الدین عزیزی‌ افزود: در حال حاضر ما با شهر تاریخی یزد روبروییم و تمام مسائل را باید از این منظر بنگریم نه اینکه تنها به بافت تاریخی شهر توجه کنیم. 

 وی با اشاره به لزوم همکاری بین دانشگاه یزد و شهرداری در خصوص مطالعات مدیریت شهری تصریح کرد: شهرداری یزد خواستار پژوهش ومطالعات انجام شده در حوزه مدیریت شهری در دانشگاه یزد است و همکاری با دانشگاهیان در انجام این پژوهش ها می تواند بسیاری از مشکلات پیش رو را رفع کند.

اعضای هیات علمی دانشگاه یزد نیز در نشست هم اندیشی ثبت جهانی شهر تاریخی یزد در خصوص موضوعاتی مانند خلاقیت در مرمت، تعدد کارگروه ها در حوزه ثبت شهر جهانی، اصالت و زندگی در بافت تاریخی، فهرست بهای آثار تاریخی و  فرصت های گردشگری در یزد بحث وتبادل نظر کردند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا