استاندار یزد در نشست شورای اداری استان گفت: حتی اگر پروژه ای در حال اجرا باشد و مشخص شود که باعث ایجاد خسارت به محیط زیست شده ، سازمان حفاظت محیط زیست این اختیار قانونی را دارد تا مانع اجرای آن شده و برخورد کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری یزد، "محمدعلی طالبی" در جلسه شورای اداری استان که با حضور"عیسی کلانتری" معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و جمعی از مسئولان این سازمان و مقامات استان، عصر دوشنبه 24 تیر ۹۸، در سالن کوثر استانداری برگزار شد گفت: از تلاش های سازمان حفاظت محیط زیست استان در جهت برگزاری همایش تقدیر از فعالان محیط زیستی کشور که برای اولین بار در یزد برگزار شد تشکر می‌کنم.
"طالبی" با اشاره به افتتاح پروژه‌هایی که در جریان بازدید رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در جهت بهبود مصرف انرژی و آب انجام شده، عنوان کرد: با توجه به شرایط موجود زیست محیطی استان هر کدام از این طرح‌ها می‌تواند به بهره‌وری بیشتر از منابع موجود و بهبود مصرف آب منجر گردد.
استاندار یزد از سازمان حفاظت محیط زیست درخواست کرد تا از طرح‌هایی که در راستای مسایل محیط زیستی قابلیت اجرایی و تاثیرگذاری دارند، حمایت و پشتیبانی کند.
وی با تاکید بر همراهی و تعامل مثبت دستگاه‌های اجرایی با سمن‌ها گفت: امروز وظیفه حفاظت از محیط زیست تنها معطوف به سازمان حفاظت محیط زیست نیست و دستگاه‌ها باید با همکاری و مشارکت سازمان‌های مردم نهاد و مردم نسبت به توجه به مسائل محیط زیستی اقدام کنند.
"طالبی" با تشریح چالش‌های زیست محیطی استان که ناشی از توسعه بدون مطالعه در بعضی بخش‌ها طی دهه‌های گذشته بوده، گفت: ضرورت دارد تا صاحبان صنایع و معادن نسبت به رعایت نکات زیست محیطی اقدام نموده و دستگاه های متولی همچون سازمان حفاظت محیط زیست وظیفه قانونی خود در رابطه با نظارت، ارزیابی و گزارش مدوام پیرامون عملکرد این واحدها در رعایت استانداردهای زیست محیطی را انجام دهند.
وی ادامه داد: در بحث سرمایه گذاری در استان، نیازمند ارزیابی همه شرایط اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی هستیم.
"طالبی" گفت: در حوزه ملاحظات زیست محیطی و در ارتباط با بهره برداری از بعضی معادن و ایجاد زیر ساخت‌هایی که برای خدمات دهی به مردم مفید است و همچنین بحث انتقال آب، باید در فضای تعامل منطقی و علمی و به منظور سنجیدن همه جوانب امر، فرایند گفت و گوی واقع بینانه شکل گیرد.
استاندار یزد با تاکید بر توجه ویژه به مسائل زیست محیطی در تهیه و تدوین سند آمایش استان اظهار داشت: شاید تنها استانی باشیم که طرح آمایش استان را به طور شفاف در معرض دسترسی عموم قرار دادیم و صاحب نظران مختلف در مورد آن نظر داده و روند بیشترین مشارکت فکری نخبگان در تهیه و تدوین سند آمایش بوجود آمده است.
وی همچنین گفت: مصمم هستیم تا سند آمایش بعد از تصویب بعنوان نقشه راه عملیاتی استان مورد توجه قرار گیرد.
"طالبی" با بیان ظرفیت‌های مختلف زیست محیطی استان، اظهار داشت: امروز زیستگاه‌های منحصر بفرد با گونه های کمیاب گیاهی و جانوری و بعضا در حال انقراض در استان وجود دارد که نیازمند مراقبت و نگاه ویژه هستند.
استاندار یزد با درخواست از معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور نسبت به راه‌اندازی شبکه پایش و مستند سازی حیات وحش استان، افزود: در استان یزد علاقه مندانی به حفظ حیات وحش و سرمایه گذاری در عرصه های طبیعی حضور دارند و خواستار در اختیار گرفتن قرقگاه‌های اختصاصی هستند که این امر می‌تواند در صورت تحقق، به ارتقاء امنیت برخی نقاط استان و همچنین حفظ و نگهداری گونه های جانوری و گیاهی کمک کند.  
عالی‌ترین مقام اجرایی استان همچنین در ارتباط با لزوم بررسی موارد مورد نیاز محیط زیستی استان تصریح کرد: نسبت به حفظ گونه در معرض انقراض یوزپلنگ آسیایی در استان و تقویت ناوگان موتوری برای حضور در برخی نقاط حفاظت شده جهت مراقبت از این گونه ارزشمند، نیازمند اقدامات فوری و حیاتی هستیم.
وی همچنین با بررسی موارد متعدد آتش سوزی در باغ شادی، گفت: در بحث اطفاء حریق، بعضا دسترسی به کانون‌های آتش در مناطق زیست محیطی بسیار سخت بوده و نیاز به تجهیزات خاص جهت مدیریت این امر است.
استاندار یزد بعضی مناطق استان را برخوردار از ظرفیت مناسب جهت تبدیل به منطقه حفاظت شده دانست و آنگاه با بیان اقدامات صورت گرفته در عرصه های محیط زیستی استان، عنوان کرد: در مورد نگهداری سرو ابرکوه اقدامات بیشتری برای حفظ این موجود منحصر بفرد باید انجام گیرد و همچنین با توجه به شرایط استان در بحث آلاینده های آب و هوا، نیازمند تامین و تجهیز امکاناتی در جهت پایش این موارد هستیم و در ارتباط با پدیده ریزگردها نیز که هر سال استان را دچار مشکلاتی می‌کند نیازمند توجه هستیم.
"طالبی" همچنین خواستار گشایش اداره محیط زیست در برخی شهرستان‌های صنعتی فاقد اداره همچون اشکذر شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان اقدامات انجام گرفته در رابطه با انتقال ایستگاه ایست و بازرسی شهید مدنی پرداخت و سپس گفت: انشاالله با تدابیر لازم، موزه محیط زیست از محل سازمان محیط زیست استان به بافت تاریخی منتقل خواهد شد تا مورد بازدید عموم مردم و بخصوص گردشگران قرار گیرد.
استاندار یزد همچنین اعلام کرد: طی مصوبه شورای تامین استان، بحث صدور مجوز برای صنایع آب‌خواه که مستلزم تخصیص منابع آب جدید از مصرف آب استان است، با ممنوعیتها و محدودیتهایی مواجه شده و مقرر گردیده که هرگونه صدور مجوز برای احداث صنایع جدید منوط به رعایت این نکته مهم باشد.
وی تاکید کرد: در خصوص معدن مس دره زرشک، با کسب مجوزهای لازم از سازمان های ذی ربط و اطمینان از رعایت مباحث زیست محیطی، مجوز بهره برداری صادر و تعهدات کافی نیز در این رابطه اخذ خواهد شد.
"طالبی" در پایان تصریح کرد: اگر در صورت تائید وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست، پروژه ای در حال اجرا باشد و مشخص شود که باعث ایجاد خسارت به محیط زیست شده ، سازمان حفاظت محیط زیست این اختیار قانونی را دارد تا مانع اجرای آن شده و برخورد کند.
 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا