سید مجتبی حسینی پور روز دوشنبه به مناسبت چهارمین سالگرد احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی در جمع خبرنگاران افزود: متن سند آمایش استان برای آحاد شهروندان بر روی سایت سازمان مدیریت و برنامه ریزی قرار گرفته و با توجه به تدوین این سند در سه سطح استانی، منطقه‌ای و ملی، رویکرد این سازمان تهیه یک سند جامع با چشم اندازهای مناسب و متناسب با شرایط استان می‌باشد.

وی با بیان اینکه استان یزد، جزو نخستین استان‌های بود که این سند را در سطح جامعه آورد و تا مورد نقد و برررسی قرار گیرد اظهار داشت: در رابطه با سند یاد شده ۷۰ نشست علمی برگزار شد همچنین با تک تک فرمانداران شهرستان‌ها، نخبگان شهرستان‌ها برپا کردیم و از نظرات آنها استفاده کردیم.

حسینی پور با اشاره به اینکه اگر نقدی در مورد سند مورد اشاره وجود داشته باشد به آن توجه می‌کنیم و از نظرات طبق چارچوب شرح خدمات مطرح شده در آن بهره می بریم افزود: لذا ایجاد یک اجماع حداکثری در مورد تدوین سند آمایش استان وجود دارد و عجله‌ای برای جمع بندی سریع این سند مهم وجود ندارد و بخش‌های مختلف می‌توانند دیدگاه‌های خود را ارائه کنند.

اقتصاد مقاومتی سرلوحه همه فعالیت‌ها

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی سر لوحه همه فعالیت‌های این سازمان قرارا دارد گفت: در طول یک سال گذشته این هدف دنبال شد و نشست‌های اقتصاد مقاومتی منظم، هدفمند و تخصصی برگزار شد همچنین انجمن‌های تخصصی صنعتی هم براساس فعالیت‌های الویت دار در همین راستا شکل گرفت.

وجود یکهزار و ۷۰۰ طرح فعال در استان

حسینی پور به مشارکت بخش خصوصی در اتمام طرح‌های نیمه تمام در استان اشاره کرد و گفت: رویکرد دولت برای به سرانجام رسیدن طرح‌ها نیمه تمام واگذاری آنها به بخش خصوصی است و برای ترغیب‌ها آنها مشوق‌های در نظر گرفته است.

وی با اشاره یکهزار و ۷۰۰ طرح فعال در استان افزود: از این تعداد ۱۳۰ طرح قابل واگذاری به بخش خصوصی شناسایی شد که با بهره‌برداری از آنها خدمات قابل توجهی به جامعه استان خواهد شد.‌

این مسؤول اضافه کرد: این طرح‌ها با حفظ کاربری به بخش خصوصی واگذار می‌شود و تغییر کاربردی صورت نمی‌گیرد.

وی مجتمع امام علی (ع)، بیمارستان شهید رهنمون، بیمارستان شهدای محراب، راه آهن یزد - اقلید از جمله پروژه‌های شاخص و نیمه تمام و بلاتکلیف استان نام برد که آنها نیز در سال جاری تعیین تکلیف خواهند شد.

حسینی پور پیگیری رویکردهای نوین در توسعه‌ی استان از دیگر او لویت های این سازمان نام برد و گفت: استان باید به سمت مدل‌های کسب و کارهای جدید و فناوری‌های نوین روی آورد لذا حمایت ویژه از شرکت‌های دانش‌بنیان را در دستور کار داریم.

وی خاطر نشان کرد: موضوع انسان محوری نیز در توسعه استان به طور خاصی مورد اهتمام است به طوری که در سند آمایش استان نیز پیوست فرهنگی دیده شده تا برند و فرهنگ یزدی بودن در جامعه حفظ و تقویت شود.

رشد ۴۲ درصدی در آمد مصوب استان

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد هم در این نشست با اشاره به اینکه بودجه استان مربوط به ۲۴ دستگاه است و برخی دستگاه‌ها نظیر آموزش و پرورش، دادگستری، بنیاد شهید بودجه‌های ملی، مستقل و خاص دارند گفت: درآمد مصوب استانی در سال گذشته یکهزار و ۵۶۷ میلیارد تومان بوده که عملکرد آن یکهزار و ۴۸۵ میلیارد تومان یعنی حدود ۹۵ درصد میزان مصوب بوده است.

محمدرضا نبی افزود: در سال ۹۸ نیز درآمد مصوب استانی، ۲ هزار و ۳۳۴ میلیارد تومان با رشد ۴۹ درصدی نسبت به سال قبل بوده و علت آن اضافه شدن ردیف‌هایی در لایحه بودجه است که از جمله این موارد می‌توان به قانون یک درصد سهم معادن اشاره کرد.

وی خاطر نشان کرد: در سال ۹۸ با توجه به اینکه ردیف‌ها باید در طول سال ابلاغ شود، اما در زمینه تملک استانی، میزان ۱۴۶ میلیارد تومان سال ۹۷ به ۱۵۹ میلیارد تومان در سال ۹۸ رسیده است.

نبی با اشاره به اینکه ۹۴ درصد درآمدهای استانی یزد، از محل مالیات است افزود: ۶ درصد بقیه نیز مربوط به جرایم رانندگی و ثبت اسناد و املاک است و در مجموع از نظر درآمد استانی جایگاه سیزدهم را در کشور داریم.

معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد یادآور شد: البته ۴۲ درصد درآمدهای استانی نیز در تهران وصول می‌شود که پیگیر انتقال حساب‌ها هستیم.

تدوین برنامه توسعه اقتصادی و اشتغال ۴۵ روستای یزد

سرپرست معاون توسعه و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد با اشاره به اجرای تکلیف قانونی مندرج در بند الف ماده ۲۷ قانون برنامه ششم توسعه گفت: از ابتدای برنامه ششم، برای ۴۵ روستای هدف استان، برنامه توسعه اقتصادی و اشتغال زایی با همکاری مراکز علمی و پژوهشی استان تهیه شده است.
مجید دهقانی زاده اضافه کرد: این برنامه در راستای تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم، شناسایی و بهره برداری از ظرفیت‌های نواحی روستایی، ارتقای منزلت اجتماعی روستاییان و جایگاه روستاها در اقتصاد ملی و در نهایت ایجاد بستر لازم برای شکوفایی و پیشرفت عدالت محور روستاها تدوین می‌شود.
دهقانی زاده خاطرنشان کرد: شناسایی مسائل کلیدی روستاهای هدف، ارزیابی وضعیت موجود روستاها به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و جغرافیایی و در نهایت ارائه برنامه‌ها و طرح‌های اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی روستا با هدف ارتقای ظرفیت‌های موجود، مهمترین موارد ارائه شده در برنامه تدوینی خواهد بود.

وی در ادامه با بیان قانون حمایت از توسعه اقتصادی و اشتغال مناطق روستایی با جدیت در استان پیگیری می‌شود گفت: ۱.۹۸ درصد اعتبارات صندوق ملی در زمینه توسعه اشتغال روستایی معادل ۲۵۰ میلیارد تومان سهم استان بود که تاکنون یکهزار و ۱۶۵ طرح در نقاط روستایی از این تسهیلات بهره‌مند شده‌اند.

وی میزان تسهیلات پرداختی به این طرح‌ها را ۱۵۰ میلیارد تومان بیان کرد و گفت: پرداخت بقیه مبلغ نیز در دستور کار سازمان قرار دارد.

دهقانی زاده با بیان اینکه تعهد استان در طرح‌های مورد ایجاد شده ۲ هزار و ۳۰۰ شغل در روستاهای استان است، افزود: انتظار می‌رود که با اجرای طرح‌های یاد شده ضمن حفظ جمعیت و جلوگیری از مهاجرت همچنین مهاجرت معکوس در روستاها رخ دهد.

وی با اشاره به تبصره ۱۸ قانون بودجه تصریح کرد: بر اساس آنچه در این تبصره مورد توافق است، قرار است بالغ بر ۹۸۰ شغل در کشور ایجاد شود که از این میزان، سهم استان یزد ۲۶ هزار و ۳۱۰ نفر معادل ۲.۷ درصد است.

وی یادآور شد: در سطح کشور برای اجرای تبصره ۱۸ قانون بودجه، ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به عنوان کمک‌های دولتی در نظر گرفته شده که سهم استان یزد از این میزان، ۲۴۰ میلیارد تومان است که ۲۵ درصد این مبلغ محقق شده است.

سرپرست معاون توسعه و برنامه‌ریزی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد خاطرنشان کرد: منابع وسیعی اعم از پرداخت تسهیلات بانکی برای آن پیش‌بینی شده و برنامه‌های آن نیز با محوریت صنعت، معدن، تجارت، میراث فرهنگی و جهاد کشاورزی تدوین شده است.

آزمون استخدامی اواسط تابستان برگزار می‌شود

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد هم در این نشست از برگزاری یک آزمون استخدامی در اواسط تابستان سالجاری خبر داد و گفت: در این آزمون ۴۰ هزار نفر در کشور جذب آموزش و پرورش کشور می‌شود.

جعفر رحمانی شمسی افزود: هنوز رشته‌های مورد نیاز دستگاه‌ها اجرایی و سهم استان مشخص نیست و فراخوان ثبت نام این آزمون نیز یک ماه قبل از برگزاری از طریق رسانه‌ها اطلاع رسانی می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: آزمون دوم نیز در زمستان ۹۷ برگزار شد که در استان یزد ۳ هزار و ۳۸۳ نفر شرکت کردند و ۹۳ نفر پذیرش شدند که اکنون در مرحله مصاحبه استخدامی هستند.

استان یزد یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفر جمعیت دارد./ منبع: ایرنا

 

عکس از: مجید دهقانی زاده










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا