خانه فلسفی(جلیلی) واقع در محله قدیمی دارالشفاء یزد در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد؛"علی اصغر صمدیانی" سرپرست معاونت میراث فرهنگی یزد با اعلام این خبر گفت: باتوجه به مصالح بکار رفته، نوع پوشش سقف ها، تزئینات گچبری ها در نماها و همچنین همجواری بنا با خانه ی قاجاری عرب مازار، تاریخچه و قدمت این خانه به دوره قاجار بر می گردد که رواق جبهه شرقی حیاط در دوره پهلوی الحاق شده است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان یزد در خصوص ویژگی های شاخص این بنا عنوان کرد: بادگیر بزرگ و زیبای بنا، تزئینات گچ بری در نمای دیوار حیاط از جمله تصویر ستاره داوود، نزدیکی بنا به مسجد ثبتی روضه محمدیه (حظیره) و وجود سه عدد کلاه فرنگی برروی بام آن از ویژگی های مهم این خانه می باشد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه مساحت این بنا بیش از 1000 مترمربع می باشد، تصریح کرد: خانه فلسفی(جلیلی) دارای 4 درب ورودی می باشد و در دوطبقه زیرزمین و همکف ساخته شده که در هر دو طبقه اطراف حیاط اتاقهایی با طاق ضربی قرار گرفته است.

شایان ذکر است: با توجه به ثبت این اثر ارزشمند در فهرست آثار ملی، این خانه تحت حفاظت و نظارت سازمان میراث فرهنگی کشور و اداره کل میراث ‌فرهنگی استان قرار می‌گیرد و هرگونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود جرم محسوب می‌شود.

گفتنی است: این خانه اخیرا با شماره 32517 در فهرست آثار ملی کشور جای گرفته است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا