رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

سرمقاله را در سایت جدید آیینه یزد ملاحظه بفرمایید

نویسنده این مقاله روز 14/3/98 از آقای دانافر درخواست نمود در مورد نحوه برکناری آقای علی دهقان حداکثر پانزده دقیقه با هفته‌نامه آیینه یزد مصاحبه داشته باشد که پاسخی دریافت نگردید بعد از تحویل این نامه به شماره 158 مورخ 18/3/98 به دفتر مدیریت کل، از طریق فضای مجازی اطلاع یافتم روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش یزد مدعی شده است مدیرمسئول آیینه یزد «تشویش اذهان عمومی» نموده و به اصطلاح حق شکایت در این زمینه را برای آن اداره محفوظ نگه‌داشته است اوّلاً تشخیص «تشویش اذهان عمومی» بر عهده قاضی و داور است که در مسند قضاوت می‌نشیند و صاحب صلاحیت است و هرکس نمی‌تواند مدعی «تشویش اذهان عمومی» باشد.

ثانیاً همانگونه که در ماده 698 قانون مجازات اسلامی آمده «تشویش اذهان عمومی» با نشر اکاذیب و با قصد اضرار به غیر صورت می‌پذیرد. آنچه در موارد متعدد به آن اشاره شده عین حقیقت و واقعیت است و مصداق‌های روشن و مشخص دارد و اعلام آن به منظور تنویر افکار عمومی است تا همگان بدانند که آموزش و پرورش استان یزد چگونه مدیریت می‌شود؟ گرچه جای تعجب است که چرا مسئولان اداره کل جواب یک نامه رسمی را با استفاده از فضای مجازی ارسال می‌نمایند، بدون‌شک اینجانب رضا سلطان‌زاده مسئولیت تنظیم و نوشتن حدود ششصد سرمقاله که طی سیزده سال در این ستون چاپ و نشر گردیده و تمام نامه‌هایی که درباره واگذاری زمین به شرکت فرهنگیان به اداره کل آموزش و پرورش ارسال نموده است را می‌پذیرد.

تذکر، ارائه پیشنهاد، اعتراض، انتقاد، اظهار مخالفت با نحوه مدیریت که به نظر نویسنده به جایگاه مقدس تعلیم و تربیت لطمه وارد می‌آورد و نظایر آن با «تشویش اذهان عمومی» تفاوتی از زمین تا آسمان دارد. همانگونه که قبلاً به آقای مدیرکل آموزش و پرورش یزد اعلام گردیده اگر تشخیص می‌دهد در هر زمینه‌ای توسط شرکت تعاونی فرهنگیان یزد و یا در تنظیم این سرمقاله و کلیه نامه‌های ارسالی از سوی شرکت فرهنگیان به آن اداره کل تخلفی صورت گرفته عرفاً، شرعاً و قانوناً موظف است مدارک لازم را به مراجع ذی‌صلاح ارجاع دهد. به یقین اگر اقدامی برخلاف قانون صورت گرفته براساس عدالت رفتار خواهد شد. در نامه ارسالی به دفتر مدیرکل آموزش و پرورش سه‌بار به حق قانونی هر مدیرکل نسبت به تغییر کارمندان و معاونان تأکید شده و تنها به نحوه تغییر انتقاد گردیده است.

نظر خوانندگان آیینه یزد را به متن کامل نامه فوق‌الذکر جلب می‌نماید:

سعه‌صدر، متانت، وقار، اخلاق‌مداری، صرفاً مجری دستورات مافوق و درگیر توهم توطئه دیگران نبودن، بردباری، مشورت با کارشناسان و آگاهان و علاقه‌مندان دلسوز، بی‌توجه به سخن‌چینی بعضی که خود را دوستدار و همراه معرفی می‌نمایند، خودداری از تصمیمات شتاب‌زده، ثبات در رفتار و کردار، اقرار به اشتباه و صداقت در گفتار از جمله رموز موفقیت در امر مدیریت و از خود نام نیک به یادگار گذاشتن می‌باشد.

بدون‌شک تغییر یا جابجایی کارمندان، مدیران و معاونان برابر با ضابطه و آیین‌نامه‌های اجرایی و با حفظ حرمت افراد در اختیار مقام‌های مافوق می‌باشد و جای هیچ‌گونه شکوه و گلایه نیست. آنگاه تغییر سمت دادن‌ها و برکناری‌ها مورد اعتراض و انتقاد قرار می‌گیرد که شخصیت و موقعیت فرهنگی و اجتماعی و انسانی هم‌نوع رعایت نگردد. به عنوان مثال مسئول، مدیرکل، فرماندار یا استانداری را در فرودگاه یا هنگام بازدید از نهادهای زیرمجموعه اداری خود برکنار کنند یا همانند محمود احمدی‌نژاد که در مواردی با اقدامات غیراصولی، وزیر خارجه را هنگام مذاکره با رئیس‌جمهور یکی از کشورها عزل یا از حضور وزیر در نشست هیات‌دولت جمهوری اسلامی ایران جلوگیری می‌کرد.

جناب آقای مدیرکل! نمایشی که حدود ساعت 13:40 روز 12 خرداد ماه سال جاری به کارگردانی آن‌جناب و با صحنه آرایی روابط عمومی در اداره کل آموزش و پرورش اجرا گردید برای همیشه به عنوان یک رفتار غیرفرهنگی در اذهان معلمان باقی خواهد ماند. در آن روز خبری با عنوان «تکریم و معارفه معاون توسعه منابع و پشتیبانی اداره کل» در کنار دو عکس مونتاژ شده در سایت اداره کل آموزش و پرورش یزد درج گردید. برکناری و تغییر سمت مهم نیست و حق قانونی مسئول مافوق اداری می‌باشد. آن‌چه بینندگان و شنوندگان این خبر را شگفت‌زده می‌کند نحوه برکناری و به اصطلاح «صغری و کبری» چیدن‌ها می‌باشد. آقای علی دهقان بهابادی در پاسخ درخواست مصاحبه با اینجانب در این باره می‌گوید: «آقای مدیرکل روز یکشنبه 12/3/98 حدود ساعت 13:20 تلفنی خواستند به اتاقشان بروم، بعد از سلام و علیک به من گفتند: در این یکسال و اندی که از مدیرکلی من گذشته، زیاد زجر کشیده‌ام و تحمل کردم، گرچه شما بهترین معاون من هستید، زودتر از دیگران در دفتر کارتان حاضر می‌شوید، دیرتر از همه اداره را ترک می‌کنید، کارهای بر زمین مانده را به سامان می‌رسانید اما می‌خواهم فردی را جایگزین شما نمایم که همفکر خودم باشد. گفتم روز دوشنبه فردا هم در مرخصی خواهم بود. پاسخ داد: می‌دانم مرخصی گرفته‌اید. به هر حال خداحافظی کردم و از اتاق بیرون آمدم. شنیدم چند دقیقه بعد جلسه‌ای بدون حضور اینجانب تشکیل گردیده و مراسم تودیع و معارفه برگزار کرده‌اند که خبر آن در سایت آموزش و پرورش نقل گردیده است. آقای علی دهقان افزودند بعد از صدور ابلاغ مدیرکلی آقای دانافر، تمایلی به ادامه کار در این سمت نداشتم چند روز بعد آقای دانافر مرا به صبحانه کاری دعوت کردند و در نهایت با درخواست خودشان از من قول گرفتند مجدداً با اختیاراتی حتی بیشتر از زمان مدیرکلی جناب آقای احمد شیرزاد، در سمت معاونت پشتیبانی به کار خود ادامه دهم به هر حال پذیرفتم و با دقت و تلاش و پشتکار و حضور دائم در محل کار آن هم ساعت‌ها بیش از ساعت موظف با سعی و کوشش و بیش از گذشته در جهت حل مشکلات معلمان و عموم فرهنگیان و مراجعه‌کنندگان در حد توان وظایف محوله را انجام داده‌ام.»

جناب آقای دانافر! استحضار دارید نویسنده این نامه در هفت، هشت ماه اخیر از نحوه انتصابات در آموزش و پرورش یزد انتقاداتی داشته و گاه حضوری یا تلفنی اعتراض خود را به شما اعلام نموده‌ام به عنوان نمونه اخیراً یکی از معاونان محترم اداره کل را که مسئولیت دیگری نیز در اداره کل داشته است برکنار نموده‌اید. یکی دو روز بعد معاون برکنار شده از آن سمت با احترام به شما گفته است: کار خوبی انجام دادید که جانشینی برای اینجانب اختیار کردید لااقل بهتر نبود که پیش از صدور ابلاغ به من اطلاع می‌دادید؟ با کمال تأسف در جواب به قید قسم اظهار نموده‌اید: نمی‌دانستم شما چنین مسئولیتی عهده‌دار بوده‌اید و در پی آن برای این‌که به اصطلاح، دلگیری و نگرانی معاون مورد نظر را ترمیم ببخشید عین مطلب را در حضور چند نفر دیگر نیز تکرار کرده‌اید!!

جناب آقای مدیرکل نگارنده مجدداً تأکید می‌نماید، تغییر سمت، برکناری و عزل هریک از کارمندان ادارات آموزش و پرورش یزد را حق قانونی شما می‌داند و از جنابعالی درخواست می‌نماید به پرسش‌های زیر پاسخ دهید. حضرتعالی که در رشته جامعه‌شناسی موفق به اخذ مدرک دکترا شده‌اید از آزادگی، جانبازی، وابستگی به خانواده شهید بودن و سال‌ها سابقه ریاست و مدیریت آقای علی دهقان بهابادی بگذرید و تنها به خاطر کسی که حدود یکسال و نیم معاونت شما را به عهده داشته است و برای روز دوشنبه 13/3/98 برگه مرخصی وی را قبلاً امضا کرده بودید بگویید، چرا آخر وقت اداری روز یکشنبه دوازدهم خرداد ماه جاری بویژه که تعطیلی چهار روزه در پیش بود بدون حضور ایشان به اصطلاح جلسه تکریم و معارفه برگزار گردید؟ تأییدیه تغییر سمت معاونت پشتیبانی را از چه فردی در وزارت آموزش و پرورش اخذ نموده‌اید؟

در جلسه تکریم و معارفه عین این جمله از قول شما نقل گردیده که گفته‌اید: با تجلیل از سوابق ارزشی و ایثارگری علی دهقان بهابادی از خدمات ارزنده وی در طول دوره خدمت به نظام تعلیم و تربیت در حوزه‌های مختلف ریاست آموزش و پرورش شهرستان بهاباد، رئیس اداره حراست، رئیس اداره بودجه و تشکیلات آموزش و پرورش استان و معاون توسعه منابع و پشتیبانی این اداره کل قدردانی می‌گردد!! حال استدعا دارد به این پرسش نیز پاسخ دهید. با عنایت به انتصاباتی که در یکسال اخیر با آن همه حواشی در بخش‌ها و شهرستان‌ها و مرکز استان داشته‌اید آیا از معاونی که خدمات ارزنده وی را با جملات فوق‌الذکر ستوده‌اید پیرامون انتصاباتی که داشته‌اید با وی مشورت می‌کردید؟ آیا در مدت مدیرکلی از چند نفری که در حوزه معاونت پشتیبانی در سمت‌های مختلف منصوب شده‌اند حتی در یک مورد نظر آقای علی دهقان را پرسیده یا جلب نموده‌اید؟ آیا این موضوع شبهه را قوی نمی‌کند که از حلقه یا محلی دیگر برای امور مربوط به اداره کل آموزش و پرورش تصمیم‌گیری می‌شود؟ به یقین آن‌گونه که بارها گفته و نوشته‌ام حاج علی دهقان و صدها هزار نفر نظیر آن دوست بسیار ارجمند و عزیز نشان و مدالی بر سینه دارند که از هر مقام و منصب دنیوی برتر و بالاتر است و این‌گونه رفتارها ذره‌ای از مقاومت و صبوری آنها نمی‌کاهد. عموم مردم این سرزمین آزادی و امنیت خود را مدیون بزرگ‌مردان و زنان دلاور و شجاعی می‌دانند که در برابر دشمن تا دندان مسلح که از سوی ابر قدرت‌های شرق و غرب پشتیبانی می‌شدند ایستادگی کردند و نگذاشتند یک وجب خاک این سرزمین مقدس و اسلامی بهدست دشمن بیفتد یعنی از دین و کشور و ناموس و شرف دفاع کردند.

نکته آخر این‌که آیا نباید گفت راهی که اداره کل آموزش و پرورش با اعمال مدیریت جنابعالی در پیش گرفته به سر منزل مقصود نخواهد رسید؟ در آینده به تدریج در این زمینه بیشتر به موضوعات مبتلا به آموزش و پرورش یزد خواهم پرداخت. پیشینیان چه زیبا گفته‌اند: آسیاب به نوبت است!

مدیرمسئول

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا