رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

در سال‌های اخیر طی مقالات متعدد مطالب و مواردی که حاوی نظر، پیشنهاد، انتقاد و اعتراض نسبت به بخش‌هایی از عملکرد بعضی از اعضای شورای اسلامی چهارم و پنجم شهر و عده‌ای از مسئولان شهرداری یزد بوده در این ستون درج گردیده و به اطلاع خوانندگان آیینه یزد رسیده است. هرگاه در نحوه انتخاب شهرداران یزد انتقادی به‌عمل آمده به‌یقین به معنی مخالفت با شخص منتخب نبوده و هرگز درباره زندگی خصوصی افراد موضوعی مطرح نشده و همیشه سعی بر حفظ حرمت و کرامت هم‌وطنان و رعایت حقوق شهروندی و اجرای قانون بوده است. غلامعلی سفید رئیس شورای شهر در نشست علنی شورای اسلامی شهر یزد در 21 اردیبهشت امسال با اشاره به انتقادهایی که در ارتباط با روند انتخاب شهردار توسط شورای شهر یزد شده است می‌گوید: «شورای شهر یزد به اتفاق آرا در 21 آبان سال گذشته آقای فرهمند را به عنوان شهردار منتخب به وزارت کشور معرفی کرد و طبق قانون وزیر کشور موظف بود حکم شهردار معرفی شده را ظرف مدت 10 روز صادر نماید و در صورتی که شهردار منتخب توسط وزیر کشور واجد شرایط شناخته نشود باید با دلایل به شورا بیان شود. رئیس شورای شهر یزد با اشاره به اینکه انتخاب فرهمند با هماهنگی وزارت کشور اطلاع اداره کل اطلاعات یزد صورت گرفت تصریح کرد: وزارت کشور ابتدا از این انتخاب استقبال و اداره اطلاعات هم تایید کردند. سفید با بیان اینکه شورای شهر یزد در این قسمت تقصیری نداشته خاطرنشان کرد: تا 50 روز هیچ پاسخی از سوی وزارت کشور به ما داده نشد و نه حکم زدند و نه جوابی دادند که به این دلایل حکم صادر نمی‌شود. بعد از 50 روز هم ما به وزارت کشور نامه زدیم که شما طبق قانون موظف به ارائه دلایل هستید گفت: وزارت کشور هم در نامه‌ای اعلام کرد که تاکنون صلاحیت شهردار منتخب احراز نشده و نگفتند که رد صلاحیت شده است. پس از انصراف آقای فرهمند، ما سیدحسینی را کمتر از مهلت مقرر به وزارت کشور معرفی کردیم که بیان شد مدرک سیدحسینی لیسانس است و شهردار باید فوق لیسانس داشته باشد. سفید با بیان اینکه در انتخاب‌های صورت گرفته هرچه عقلمان رسید انجام دادیم گفت: داور نظری هم گزینه سومی بود که با اکثریت آرا به عنوان شهردار منتخب در 26 فروردین انتخاب شد و دو روز بعد نامه شورا به وزارت کشور رفت و ثبت شد، اما الان بیش از 20 روز است که وزارت کشور هیچ پاسخی در ارتباط با تایید یا رد وی نداده است...»(1)
به هرحال بعد از حدود هشت ماه که شهرداری یزد با سرپرست اداره می‌شد در تاریخ 21/2/98 حکم شهردار منتخب با امضای وزیر کشور به شرح زیر صادر ‌گردید.
«جناب آقای داور نظری اردبیلی- سلام علیکم- در اجرای تبصره (3) ذیل بند یک ماده (80) قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران مصوب 1/3/1375 با اصلاحات بعدی و با توجه به پیشنهاد شورای اسلامی شهر یزد و نظر به تجارب ارزنده به موجب این حکم جنابعالی را به سمت شهردار یزد منصوب می‌نمایم. امیدوارم با استعانت از پروردگار یکتا و با در نظر گرفتن صرفه و صلاح شهر و توزیع عادلانه خدمات و امکانات در مناطق، مراقبت در انضباط مالی، مطالعه و بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و کوشش در ایجاد محیط سالم شهری و به کارگیری خلاقیت و نوآوری در اداره امور شهر، نیل به اهداف عالی نظام مقدس جمهوری اسلامی و منویات و مطالبات مقام معظم رهبری «مدظله العالی» و سیاست‌های دولت تدبیر و امید میسر گردد. توفیقات روزافزون جنابعالی را در ایفای کامل مسئولیت محوله از خداوند متعال مسئلت دارد. عبدالرضا رحمانی فضلی»
در پی اعلام خبر صدور ابلاغ شهردار جدید عده‌ای بنا را بر این گذاشتند تا نظری اردبیلی نتواند فعالیت خود را در سمت شهردار یزد شروع نماید و مجدداً اعضای شورا در پی انتخاب فردی به عنوان شهردار یزد باشند و شگفت‌تر آن‌که به نظر می‌رسد مسئولان وزارت کشور و شخص وزیر که حکم را امضاء کرده است در جهت صحه گذاشتن بر حکم صادره اقدامی به عمل نیاورده‌اند. متاسفانه در شهر دارالعباده عده‌ای از فعالان سیاسی در سمت‌های مختلف با تلفن‌های مکرر به یکدیگر و با نادیده گرفتن این موضوع که ارزش و اعتبار و آبروی مسلمان از حرمت کعبه برتر و بالاتر است به جای توصیه به رعایت تقوی و پرهیزگاری و یا دعوت به اتحاد و همدلی و استفاده از راهکارهای قانونی به نظر خود برای جمع‌آوری مدرک علیه شهردار منتخب به تکاپو ‌افتادند و از جمله یکی از آنها می‌نویسد: «...در رابطه با نظری اردبیلی به احترام حکم وزیر کشور، علی‌رغم انتقادات شدیدی که داشتم به داور نظری تبریک گفته و نقاط ضعفش را به همراه خط قرمزها گوشزد نمودم اما امروز مستنداتی تکان‌دهنده به دستم رسید که آنها را در اختیار مراجع ذی‌ربط قرار داده و به آنان و بزرگان یزد عرض نمودم در صورت صحت این مستندات و سکوت شما؛ وای اگر از پس امروز بود فردایی...!»(2)
نویسنده این سطور به عنوان یک شهروند یزدی چون هیچ اطلاعی از نحوه زندگی خصوصی و پرونده استخدامی و اداری نظری اردبیلی ندارد از وی دفاع نمی‌کند اما لازم می‌داند اعلام نماید چون حکم شهرداری وی صادر شده است اینگونه برخوردها شایسته و مناسب نیست. فردی که با اکثریت آرای اعضای شورای شهر به عنوان شهردار انتخاب می‌گردد آیا لازم است عده‌ای خود را به این در و آن در بزنند و احیاناً مسئله‌ای اداری جستجو کنند یا در زندگی شخصی و خانوادگی وی تجسس کنند و نقطه تاریکی پیدا کنند که تا صدور ابلاغ به سمع و نظر مقامات ذی‌ربط نرسیده است. به راستی به جز چهارده معصوم صلوات‌ا... علیهم اجمعین کیست که بتواند ادعا کند عیب و ایراد و تخلفی در زندگی ندارد؟ و آیا بعضی از افراد این گروه ثابت نکرده‌اند که اگر در زمان علمای جلیل‌القدری چون شیخ مفید، کلینی، ملاصدرا و امثال آن بزرگان هم زندگی می‌کردند به دنبال پیدا کردن تار مویی در زندگی خصوصی آنها بودند بلکه بتوانند از آن پلاسی ببافند؟ با اذعان و اعلام این مطلب که «اثبات شیء نفی ماعدا نمی‌کند» نظری اردبیلی به یقین می‌داند به شهر و دیاری قدم گذاشته که از سال‌ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران رهبری روحانیت آن به عهده انسانی مدبر، خدوم، دلسوز و عالمی بزرگوار همانند شهید آیت‌ا... شیخ محمد صدوقی بوده است که در محراب و در مصلای یزد در دهم رمضان‌المبارک سال 1402 هجری قمری برابر با 11 تیرماه سال 1361 شمسی به دست منافقین به شهادت رسید. شهید آیت‌ا... صدوقی در اوایل سال 1358 پیشنهاد نمود مرحوم غلامرضا دبیران که سال‌ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سمت فرمانداری کل یزد خدمت کرده بود به عنوان سیاستمدار و هنرمند و ادیبی برجسته‌ به سمت استانداری یزد منصوب گردد. آیت‌ا... سید محمد کاظم موسوی بجنوردی، دبیر گروه الهیات دانشگاه خوارزمی با اشاره به تاریخ درخشان یزد در تبیین شخصیت و خصوصیات اخلاقی دبیران می‌گوید: «اوایل انقلاب مسئول شورای عالی قضایی بودم و در آنجا با مرحوم دبیران آشنا شدم. من در تعامل با ایشان بسیار لذت می‌بردم و آنچه برای من جالب بود تسلط ایشان به ادبیات عرب بود که ترجمه کتاب «الفیه ابن مالک» توسط مرحوم دبیران متاثر از همین تسلط ایشان به ادبیات عرب بوده است. اخلاق و مکارم اخلاقی در زندگی کاری و شخصی مرحوم دبیران موج می‌زد و برماست که برای رسیدن به مدینه فاضله، مکارم و فضائل اخلاقی را در جامعه نهادینه کنیم... غلامحسین دشتی معاون اسبق سیاسی، امنیتی استاندار یزد در تبیین فضائل مرحوم غلامرضا دبیران می‌گوید:. ..دبیران فردی متدین، متعهد به ارزش‌های اسلامی، دارای روحیه کار و تلاش مستمر و ذوق سرشار بود و تعلق خاطر ایشان به رهبری و امام راحل همچنین مدیریت شایسته وی الگویی برای ماست...»(3)
راقم این سطور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران از شهید صدوقی درخواست نمود با عنایت به همکاری و همگامی هوشنگ مجلسی که قبل از پیروزی انقلاب سمت مدیریت کل آموزش و پرورش را بر عهده داشت ابقاء گردد چون تقریباً در دوران اعتصابات و تحصن و تظاهرات معلمان و دانش‌آموزان در استان علیه فرهنگیان اقدام مغرضانه‌ای به عمل نیاورده و بارها گفته یا پیغام داده بود که در اختیار آیت‌ا... صدوقی می‌باشد و ساواک منحله طی گزارشی به تهران اعلام کرده بود «...مجلسی از روی ترس متوسل به صدوقی گردیده و تلاش می‌نماید به هر طریقی ممکن است موقعیت اداری خود را حفظ نماید.»(4)
رهبر روحانی یزد پیشنهاد را پذیرفت و از وزارت آموزش و پرورش درخواست ابقای هوشنگ مجلسی نمود و در اواخر اردیبهشت ماه 1358 هنگام ترک یزد رضایت‌نامه‌ای تنظیم و با امضای شهید صدوقی به هوشنگ مجلسی داده شد تا به وزارت آموزش و پرورش ارائه نماید. در بهمن ماه سال 1357 در شهرداری یزد بنا را بر این گذاشتند تا مرحوم اسکندر اصلانی در سمت شهردار یزد ابقاء گردد. بعد از وفات آن مرحوم سرهنگ پاسدار «مختار الهامی اصل» مسئول سیاسی سابق سپاه منطقه یزد درباره وی اینگونه نوشت: «آه و افسوس که اصلانی رفت او مردی از دیار آذربایجان بود آذربایجان و یزد ارتباط دیرینه‌ای دارند و اوج آن را می‌توانیم در دوران انقلاب اسلامی شاهد باشیم وقتی مردم قهرمان آذربایجان در چهلم شهدای قم بپا خاستند و شعله انقلاب را شعله‌ورتر کردند فریاد دیگری در چهلم شهدای تبریز از قلب کویر و از یزد قهرمان بگوش رسید آذربایجان دو شهید محراب دارد، شهید قاضی طباطبایی و شهید سید اسد‌ا... مدنی و یزد شما که به شهید بزرگوار محراب آیت ا... صدوقی افتخار می‌کند. شهید صدوقی کسی بود که اصلانی آذربایجانی را کشف کرد و دلدادگی آن دو به همدیگر باعث مشروعیت اصلانی در شهرداری یزد در دوران قبل از انقلاب گردید و ادامه خدمت در شهرداری بعد از انقلاب سند محکمی بر صداقت، خدمتگزاری راستین، تدین و تعهد اصلانی بود که با دستور صدوقی شهید صورت گرفت...»(5)
نکته آخر این‌که آن عده از صاحبان قلم و دارندگان تریبون‌هایی که به زعم خودشان در پی جمع‌آوری مدرک و دلیل و عکس علیه چند نفر از شهرداران منتخب در هفت، هشت ماهه اخیر بوده‌اند آیا در این چند سال بویژه هنگام ثبت‌نام کاندیداهای عضویت در شورای شهر پنجم،‌ در رسانه‌ها و فضاهای مجازی علیه هیچ‌یک از اصولگرایان و یا شهرداران سابق مطلبی را منتشر و یا نوار صوتی و تصویری را برای دیگران ارسال نموده‌اند و آیا درباره عملکرد افرادی چون سلمان خدادادی نماینده فعلی شهرستان ملکان و سعید مرتضوی مجرم بازداشتگاه کهریزک و سعید طوسی که هریک در دادگاه‌های جمهوری اسلامی ایران محکوم شده‌اند مطلبی نوشته‌ و یا از تریبون‌هایی که در اختیار آنان بوده اعلام کرده‌اند؟ کلام آخر را باید از زبان سعدی علیه‌الرحمه شنید که:
یکی بر سر شاخ، بن می‌برید/ خداوند بستان نگه کرد و دید
بگفتا گر این مرد بد می‌کند/ نه با من که با نفس خود می‌کند
آیا این رویه ناپسند بر سر شاخ نشستن و بن بریدن سقوط در دره بی‌اخلاقی نیست؟

مدیرمسئول

پی‌نوشتها:
1- خبرگزاری تسنیم، 24/2/98
2- همان
3- خبرگزاری مهر، 18/1/92
4-«یاران امام به روایت اسناد ساواک»، جلد دوم، صفحه 408 و 409
5- یزدفردا، 6/8/89

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا