سید علی فراز مدیر مسئول دو هفته نامه اندیشه یزد - تحریم واژه عجیبی برای جمهوری اسلامی ایران نیست. پس از پیروزی انقلاب اسلامی انواع تحریم‌های اقتصادی به‌کار گرفته شد که مسیری ۴۰ ساله را به همراه داشت. اصولاً تحریم‌های اقتصادی به شیوه امروزی پس از جنگ جهانی اول و ایجاد نظم نوین اقتصادی و سیاسی و پس از آن در دوران جنگ سرد آغاز شد و هدف از آن، غلبه اراده یک قدرت سیاسی بر کشور و ملتی دیگر بود. طی نیم قرن اخیر، تحریم‌های اقتصادی نقش مهمی در سیاست‌های بین‌المللی امریکا ایفا کرد و به یک دستاورد خاص برای تحمیل اراده این کشور بر کشور‌هایی است که مخالف سیاست‌های منطقه‌ای این کشور هستند.

آخرین روز تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بود؛ 27اردیبهشت 96. آقای روحانی در اردبیل با طعنه و کنایه گفت «بابا جمعه تموم میشه و شنبه میاد. چه جور آب و صابون بیاریم، رویتان را بشوریم؟... کاسبان تحریم! ناراحتید که تحریم‌ها رفت؟ تحریم‌ها دیگر بر نمی‌گردد. شما می‌خواهید مذاکره کنید؟ شما زبان مذاکره با دنیا را بلد نیستید». اما یک سال بعد، آمریکا بدون پرداخت کمترین هزینه، رسما زیر میز برجام زده و اکنون عوام و خواص می‌پرسند تیم آقای روحانی، چه‌قدر دست و رو شسته و بیدار، پای میز مذاکرات رفته بودند و چرا مفاد توافقی را پذیرفتند که تعهدات سنگین‌اش برای ما بود و خروج بی‌هزینه‌اش برای آمریکا؟!

کاسبی با تحریم، اصطلاحی است که  رئیس دولت یازدهم و دوازدهم و حامیان دولت به‌شدت از آن استفاده می‌کنند.اما سوالی که پس از شنیدن عبارت “کاسبان تحریم” به وجود می‌آید، این است که کاسبان تحریم چه افرادی هستند؟

باید گفت، کاسبان تحریم آن‌کسانی هستند که در دوران بحران ارزی کشور صرافی تاسیس می‌کنند و ارز و طلا و نقره خریدوفروش می‌کنند...؟! زمانی که آقایان دلار هزاری تومانی را خریدند و آن را به قیمتی چند برابر فروختند؛ آن‌هم آقایانی که دستی بر آتش داشتند و از رابطه‌هایشان به نحو احسنت استفاده کرده‌اند.

بد عهدی آمریکا و کشورهای اروپایی از عدم تحقق وعده‌هاي برجامي دولت حكايت كرده و نشان مي‌دهد ذوق‌زدگي، تقسيم مدال، معجزه دانستن برجام، گنجاندن آن در نظام درسي مدارس، آفتاب تابان و ابر شتابان و باغ گلابي دانستن برجام، توهمي بيش نبوده و ذوق زدگي و اعتماد به دشمن ساده انگارانه و فاقد پشتوانه عقلي و تجربي بوده است.

در پسابرجام، نه ديوار تحريم‌ها فرو ريخته، نه پيروزي بدون جنگ حاصل شده و نه تغيير رفتاري در طرف مقابل نسبت به ايران حاصل شده، بلكه برعكس، ايران بنا به اذعان چند باره همه دستگاه‌هاي نظارتي بين‌المللي، به تمامي تعهداتش صد درصد پاي‌بند بوده اما دنيا شاهد زياده خواهي بيشتر غرب از ايران است و اين خاصيت جنگ ديپلماسي غربي است كه پس از يك توافق دهها سال پشت خاكريز آن توافقنامه سنگر گرفته و از كشورِ هدف شروع به امتيازگيري مي‌كند ؛ بلايي كه با پيمان دنباله‌دار كمپ ديويد بر سر فلسطينيان آورده و پس از به زانو در آوردن ياسر عرفات، جرئت و جسارت انقلابي فلسطينيان را گرفته و مرحله به مرحله اهداف خود را پيش برده‌اند.

آری ، آنهایی که واژه کاسبان تحریم را ساختند و تبدیل به چماقی علیه منتقدان به رفتار مشکوک وسوال برانگیز خود نمودند ،خود بهتر این کاسبان تحریم را میشناسد …کاسبان واقعی تحریم ها همان هایی هستند که بعد از فتنه ۸۸ ، گرای نقاط ضعف سیستم اقتصادی و راه های تحریم ایران را به آمریکایی ها دادند و پیغام فرستادند که : ” حالا که در خیابان ها نشد ، با تحریم ها فشار را تا خانه های تک تک مردم ایران بیاورید ” ؟ ، سرمایه داران وبانکدارانی (خصوصا بانک های خصوصی ) که عملا در فضای تحریم ، رقبای دولتی را کنار میزنند و با توسل به انواع روش های غیرشفاف ، پول بر پول هایشان میگذارند ؟ ،ابر تجار و سرمایه دارانی که با سلام و صلوات ، منتشان را کشیدند که : ” حالا که نهادهای دولتی تحریم شده اند ، تروخدا شما بیایید با ارتباطاتتان نقل و انتقالات تجاری مملکت را انجام دهید و البته پورسانتتان راهم بگیرید ” ؟، آن کسبه و بازاریانی که آنلاین قیمت اجناسشان را با افزایش دلار ، افزایش می دهد و با کاهشش خیر ؟،آن اغنیای همیشه ناراضی از جمهوری اسلامی ایران که با دلار 4200تومانی کانتینر کانتینر جنس وارد می کند و به قیمت دلار روز می فروشد ؟،آن دلال هایی که یکروز سرمایه شان در سکه و دلار است ، روز دیگر مسکن ، روز دیگر خودرو ، روز دیگر آهن آلات ، روز دیگر پسته و ….، آن مسئول و مدیری است که بجای تدبیر و همت جهت رفع مشکلات جامعه همه چیز را  منوط به وابستگی به غرب و رفع تحریم ها نموده است  و کم کاری و بی عرضگی خود را با این حربه سرپوش می گذارد، آن غربزده ای است که بجای اینکه مردم را به خودباوری و اتحاد دعوت کند دائم بانگ وابستگی و خودباختگی سر می دهد و  هر روز برای نظام و مردم مشکل ایجاد می کند  تا شاید روزی بتواند در جامعه اغتشاش و آشوب ایجاد کند و برای اربابانش جاده صاف کنی باشد . آری کاسبان تحریم منفعت خود را در تاراج منابع و تسلیم  ملت می بینند و در این راه برای رضایت اربابانشان از انجام هیچ کاری کوتاهی نمی کنند. به واقع کاسبان تحریم  به اسم توسعه و پیشرفت جزء به منفعت گروه و باند خود نمی اندیشند و آینده کشور و مردم را  فدای منافع زودگذر خود می کنند .


امروز ملت ايران شاهد است كه در پسابرجام صدها تحريم جديد عليه افراد حقيقي و حقوقي وضع شد ، اموال و دارايي‌هاي ايران (ساختمان علوي به انضمام ۲ ميليارد دلار) مصادره شده، زياده‌خواهي و خصومت‌ورزي غرب و شيطان بزرگ تشديد شده، و ترامپ رسماً عليه برجام و ايران اعلام جنگ كرده‌ و دقيقاً در جنگ ديپلماسي به‌دنبال ادامه مذاكره و امتيازگيري بيشتر است.
آنچه كه امروز با آن مواجهيم در واقع ميوه شجره‌اي است كه بذر آن در فتنه سال 88كاشته شد و متاسفانه در انتخابات ۹۲ به دشمن آدرس اشتباهي داديم و براي لغو تحريم‌ها اظهار عجز كرديم و مذاكره با امريكا براي لغو تحريم‌ها را به رأي گذاشتيم و تبديل به مطالبه ملي كرديم و در نتيجه گفتند و نوشتند: «ارزيابي غرب از دولت روحاني، تعامل با فروشنده بدهكار و مشتاقي است كه خود را ناگزير از فروش حقوق ملي مي‌بيند. بر پايه اين جمع بندي اگر خريدار صبور باشد شرايط فروشنده را دشوارتر مي‌كند و در همان حال قيمت فروش را كمتر خواهد كرد. »

ايران در دوره‌ پيش از امضاي برجام و در حالي كه تحريم‌هاي بسيار سخت و طاقت‌فرسايي را پشت‌سر مي‌گذاشت، روزانه حدود 800هزار بشكه نفت به واسطه دلال‌ها و با قيمتي پايين‌تر از قيمت جهاني مي‌فروخت. همين موضوع باعث شد، تا دولت مجبور به فراموش‌كردن درآمدهاي نفتي شود و با تمركز بر تأمين بودجه كشور از حوزه‌هاي ديگر، همچون ماليات و واگذاري شركت‌هاي بزرگ دولتي، به سمت اقتصاد غيرنفتي حركت كند، اما اين روند به يك‌باره پس از امضاي برجام و آزادشدن بخشي از دارايي‌هاي كشور، به صورت كامل متوقف شد و دولت تجربيات تمام سال‌هاي سخت تحريم را به يك‌باره فراموش كرد و نه تنها بار ديگر به سمت اقتصاد وابسته به فروش نفت گردش كرد، بلكه سرمايه‌هاي آزادشده را صرف اقدامات غيرضروري نظير واردات اجناس لوكس و مصرفي كرد. اين در حالي بود كه سرمايه‌هاي آزاد شده مي‌توانست با ورود به زيرساخت‌هاي اقتصادي و تقويت آنها، روزهاي طلايي براي اقتصاد كشور رقم بزند.

... و اينك در عين حالي كه نمي‌توانيم دولت خود را در برابر گرگ‌هاي جهاني تنها بگذاريم و يك نهضت ملامتيه در كشور درست كنيم، همدلي و هماهنگي و يكپارچگي مسئولان، نمايندگان و دولتمردان در برخورد با عربده‌كشي و تهديدات شيطان بزرگ را به فال نيك می گیریم و امیدواریم مسئولین جمهوري اسلامي ايران به بهانه بدعهدي غرب و مشخصاً امريكا، موضعي مقتدرانه و متحد را اتخاذ نموده و در چارچوب حفظ لاشه بي‌خاصيت برجام نگاهي فرصت محور به وقايع موجود داشته و نسبت به رفع نقايص برجام و بازگشت به موضع اقتدار نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران اقدام نمايند.

 سید علی فراز مدرس دانشگاه

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا