رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آيينه يزد

با تشکر از ریاست محترم شورای شهر یزد که برای اولین‌بار نسبت به بعضی نقدها و پیشنهادها و پرسش‌های مطرح شده درباره عملکرد شهرداری و اعضای دوره چهارم و پنجم شورای شهر در این ستون در طول سال‌های اخیر مواردی را در نامه مورخ 7/2/98 مرقوم و ارسال نموده‌اند، ابتدا نظر خوانندگان آیینه یزد را به متن جوابیه و توضیحاتی که در ذیل آن ذکر می‌گردد جلب می‌نماید:
شماره: 981000389، تاریخ: 7/2/98
جناب آقای سلطان‌زاده- مدیرمسئول محترم هفته‌نامه آیینه یزد- با سلام و احترام
پیرو مطلب منتشر شده در شماره 594 آن هفته‌نامه با عنوان «جهان شهر یزد، انتخاب شهردار و طرح چند پرسش» بدینوسیله جوابیه ذیل به حضور ارسال می‌گردد:
ضمن تشکر از دغدغه‌مندی جنابعالی و همکاران محترم در بحث انتخاب شهردار به استحضار می‌رساند تغییر شهردار به دلیل درخواست‌های جناب آقای دکتر جمالی‌نژاد و انتخاب ایشان از سوی وزیر کشور برای معاونت آن وزارتخانه بود و علیرغم میل باطنی و مخالفت اعضاء، به جهت موقعیت کاری و جایگاه وزارت کشور با استعفا موافقت شد و قطعا خدمات ایشان در مدت تصدی پست شهرداری یزد موجب رشد و ارتقا جایگاه شهرداری یزد گردیده و پروژه‌های خوبی در زمان مدیریت ایشان آغاز شد و ایشان در سمت معاونت وزارت کشور همواره به یزد توجه خاص دارند. از مهر ماه سال گذشته و پس از انتخاب سرپرست شهرداری، امور به درستی و طبق روال گذشته در حال انجام است و بخش‌های مختلف، همکاری لازم را با سرپرست محترم شهرداری دارند. در دو انتخاب انجام شده، این شورا به وظایف قانونی خود عمل نموده و در فرجه زمانی قانونی بر اساس بررسی رزومه افراد و توجه به تجربه و تخصص، آقایان فرهمند و سیدحسینی را انتخاب نمود که متأسفانه وزارت کشور با عدم تأیید آنها و مخالفت با خرد جمعی شهر این روند را طولانی نمود خصوصاً در زمان انتخاب آقای فرهمند که بیش از دو ماه روند اعلام جواب وزارت کشور به طول انجامید. ضمناً برای انتخاب فرد سومی با وزارت کشور و سایر مراجع هماهنگی شد که علیرغم قول همراهی در هنگام انتخاب توسط شورا، برای پست دیگری از طرف وزارت کشور معرفی شدند. در آخرین انتخاب و رای اعضا به آقای داور نظری، نظرات مختلف در شورا وجود داشت و در نهایت دو گزینه نهایی شد و رای مخالف برخی اعضا به گزینه انتخابی دلیلی بر وجود بحران و چالش نیست و نظرات موافق و مخالف در امور مختلف شورایی امری طبیعی است. در خصوص انتخاب آقای نظری و فرآیند انتخاب شهردار باید گفت طبق توافق انجام شده در اعضا هر کاندیدی که از سوی سه عضو معرفی می‌گردید با دعوت از فرد و دریافت رزومه و برنامه در جلسات بر روی فرد بحث و بررسی انجام می‌گرفت. ایشان با رزومه اجرایی موفق در شهرداری تهران و مدیریت پروژه‌های موفق دولت توانسته‌اند بسیار موثر عمل نمایند و طبق رزومه‌ای که به شورای شهر و در جلسات حضوری ارائه شد فردی توانمند و آشنا با شهرداری که می‌توانند بدنه اجرایی را بسیار موفق‌تر از قبل اداره کنند. در پایان تاکید می‌گردد امور شهر و شهرداری با حضور سرپرست محترم، مدیران سازمان‌ها و پرسنل خدوم شهرداری همانند قبل در حال انجام است و هیچ‌گونه خللی ایجاد نشده است. غلامعلی سفید- رئیس شورا
نویسنده این سطور مناسب می‌داند در این خصوص مطالبی را به اطلاع برساند و داوری و ارزیابی را به خوانندگان ارجمند واگذار نماید:
در سرمقاله آیینه یزد اضافه بر نقدهایی که در مقدمه آن درج گردیده و تحلیلی کوتاه از چگونگی انتخاب آقای دکتر جمالی‌نژاد به عنوان شهردار یزد طرح شده بود نکته مهم و اصلی این بود که چه تفکر و رویکرد و چه انگیزه‌هایی به انتخاب شهردار غیربومی انجامید که هم‌اکنون نیز ادامه یافته و تا این تاریخ نیز به نتیجه نرسیده است که در این مورد در این نامه پاسخی بر آن یافت نشد. امروزه شخص شهردار و نهاد شهرداری یک اداره‌کننده صرفاً کالبدی و فیزیکی شهر نیست بلکه با ذات فرهنگی و اجتماعی مردمان شهر مرتبط است و این امر به ظاهر و به آسانی قابل درک و دریافت نیست و به آن نمی‌توان رسید مگر آنکه مورد مداقه قرار گیرد بویژه در مورد شهر یزد با آن کوچه پس‌کوچه‌های «آشتی‌کنان» و دالان‌های باریک و بلند و ساباط‌های خنک تابستان و هُرم و گرمای لذت‌بخش زمستانش و مسائل فرهنگی بخش تاریخی شهر که موجبات ثبت جهانی آن را فراهم آورده است. و در امور تخصصی کالبدی و یا مسائل تشکیلاتی درون سازمانی شهرداری در شرایط شغلی مساوی و یا حتی تا حدودی کمتر برای کاندیدای شهردار، شهردار بومی که با زوایای فرهنگی و پیچش‌های اجتماعی و جامعه‌شناسی شهر بزرگ شده و علاقمندی ذاتی و بومی به دیار و زادگاه خود داشته و در مجموع شایستگی بیشتری یافته باشد که در آن صورت منافع بیشتر و احیاناً مضرات کمتر برای شهر خواهد داشت، آن هم برای شهر و استانی که ده‌ها سال است نیروهای متخصص و جوانان برومند دانشمند و نخبه و ایران دیده و جهان آشنا دارد که با تحصیلات دانشگاهی و رتبه‌های برتر علمی که دارند می‌توانند با علاقه‌مندی برای پیشرفت شهر و دیار خود تلاش کنند، شهردار دلسوز برای شهر کسی است که بین منافع اجتماعی شهر و منافع فردی خود اولی را برگزیند. مگر شورای شهر یزد سکوی پرش و ایجاد شغل‌ و سمت برتر و بالاتر برای یک فرد است تا به منظور رسیدن به پست بالاتر زمینه فراهم گردد؟ و هنوز به طور مؤثر و کارآمد با شهر و سازمان شهرداری و شورای شهر سازگاری نیافته برود؟ آیا مدیریت‌های کوتاه‌مدت یکساله می‌تواند پاسخگوی عملی برای بهترین برنامه‌ها و هدف‌ها باشد؟ در سرمقاله مذکور به طور مشخص حدود پانزده، شانزده مورد ذکر شده بود که به غیر از یکی دو مورد آن، که مسئولیت عمده پاسخگویی نیز به نظر می‌رسید به عهده شورای محترم شهر باشد در جوابیه، ریاست محترم شورا به تقریب از کنار بیشتر آن‌ها گذشته‌اند و در چند بخشی هم که ذکری شده به نظر این نویسنده نه تنها تناقض‌هایی دارد بلکه تاییدی غیرمستقیم بر دیدگاه مدیرمسئول آیینه یزد می‌باشد. در پاسخ نوشته‌اند «از مهر ماه سال گذشته و پس از انتخاب سرپرست شهرداری امور به درستی و طبق روال گذشته در حال انجام است و...» و این مطلب می‌رساند که پتانسیل خود ما در این شهر و دیار و در دستگاه شهرداری به‌خوبی قوی و توانمند است و با همین سیستم و با شهردار یزدی هم می‌توان کارهای بزرگ و خوبی را به‌درستی و با پشتوانه فکری و مشورتی و تصمیمات مؤثر و کارآمد و برنامه‌ریزی علمی اعضای محترم شورای شهر انجام داد و به پیش برد. و تأکیدی که در پایان نامه آمده که «امور شهر و شهرداری با حضور سرپرست محترم، مدیران سازمان‌ها و پرسنل خدوم شهرداری مانند قبل در حال انجام است و هیچگونه خللی ایجاد نشده» آیا مؤید این پیشنهاد نیست که اگر عنایت بیشتری به شهر از جوانب مختلف به دور از بعضی نگرش‌ها مبذول داشته بودند امکان گزینش شهردار بومی موفق هم با این همکاری و با پشتیبانی عام یا با نظر اکثریت اعضای شورا فراهم می‌گردید.
نوشته‌اند: «پروژه‌های خوبی در زمان مدیریت دکتر جمالی‌نژاد آغاز شد» آیا شایسته‌ نبود که به طور واضح و صریح این پروژه‌ها را اعلام می‌داشتند تا قابل بررسی باشد که کدامین آنها از قبل، حتی برنامه آن مطرح نبوده یا به نوعی در برنامه‌های مدون و مطالعاتی شهرداری یزد هدف‌گذاری نشده؟ در رابطه با ارزیابی عنایت شهردار رفته از یزد پرسش این بود «در چند ماهه اخیر چه نکته مثبتی در این مورد می‌توانند اظهار کنند که به نفع یزد و یزدی‌ها اقدام مثبتی صورت گرفته است؟» این که گفته می‌شود «مشارالیه در سمت معاونت وزارت کشور همواره به یزد توجه خاص دارند!» با اظهار خوشحالی از این امر آیا ممکن است چند مورد از این توجه خاص که برای مثال از آن عنایتی که فرضاً برای اصفهان، تبریز،‌ مشهد، و دیگر شهرها، اولویت یافته بیان کرد؟ تا در مقایسه عملکرد با چند شهر در موارد مشابه به خصوص از جنبه مسائل و دشواری‌های بخش تاریخی فرهنگی یزد یا گره‌گشایی در امور ترافیک شهر، بر آن شاهد آورد؟ و مگر می‌شود که در آن مقام و با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای جاری کشور و رعایت عدالت بین همه شهرها امتیاز خاص داشت جز آنکه تحقق امری در قالب سیاست عمومی کشور و از حقوق مسلم شهروندان یزدی باشد. در پایان با آرزوی موفقیت برای شهردار منتخب و همگامی و همکاری کارمندان پر تلاش و صدیق شهرداری در جهت خدمت به شهروندان صبور و مؤمن و آگاه این دیار در فرصت باقیمانده، و با عنایت به اینکه نگارنده به همین حد بسنده می‌کند و با سپاس مجدد از جناب آقای مهندس غلامعلی سفید این پرسش را مطرح می‌نماید آیا نامه مذکور نظر ریاست شوراست یا انعکاس نظر و برآیند مجموعه یا گروهی از اعضای محترم شورای اسلامی محترم شهر یزد می‌باشد؟

مدیرمسئول

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا