یزدفردا "سرویس اجتماعی"حوادث"خبرهای پلیس فتای کشور :سرپرست اداره پيشگيري از جرائم سايبري پليس فتا ناجا با بيان اينکه برخي سايت‌هاي همسريابي با اهداف خاصي راه‌اندازي مي‌شود بيان داشت : در حال حاضر هيچ مجوزي براي داير کردن سايت‌هاي همسريابي داده نشده است، اين ادعا که برخي سايت‌هاي همسريابي دارند که داراي مجوز هستند کذب مي‌باشد.



به گزارش یزدفردا به نقل از پلیس"سرپرست اداره پيشگيري از جرائم سايبري پليس فتا ناجا گفت: در حال حاضر شرايط سايت‌هاي همسريابي اصلا قانون‌مند و قابل اعتماد نيست و وجود هويت‌هاي جعلي و غير واقعي در اين سايت‌ها بسيار خطر آفرين مي‌باشد، در اين‌گونه سايت‌ها، افراد مجرم با ذکر شرايط ويژه به دنبال اهداف غيراخلاقي هستند.

سرهنگ علي رضا آذردرخش تصريح کرد: فريب در ازدواج در سايت‌هاي همسريابي بسيار آسان است. در اين سايت‌ها افراد به راحتي اطلاعات نادرستي از خود ارائه مي‌کنند و گردانندگان سايت‌ها نيز اغلب راهي براي راستي‌آزمايي اين اطلاعات ندارند، ضمن آن‌که تمايلي هم ندارند؛ چرا که نگاه گرادنندگان سايت‌ها کسب درآمد و ايجاد سهولت در جذب مشتري است.

وي افزود: متاسفانه گروه‌هاي منحرف و غيراخلاقي به بهانه آسان‌سازي ازدواج و همسريابي، اقدام به فريب افراد و سرقت اطلاعات شخصي و خصوصي آنان و گاهي حتي انتشار محتواهاي منافي اخلاق و عفت عمومي با سوءاستفاده از تصاوير خصوصي آنان مي‌نمايند که آسيب حيثيتي و تبعات جبران ناپذير را براي افراد در پي خواهد داشت.

سرهنگ آذردرخش با بيان اينکه برخي سايت‌هاي همسريابي با اهداف خاصي راه‌اندازي مي‌شود، ادامه داد: اين سايت‌ها با جمع‌آوري اطلاعات شخصي افراد، بدون اجازه اين اطلاعات را در اختيار ديگران و يا شرکت‌هاي تبليغاتي قرار مي‌دهند.

وي يکي ديگر از شگردهاي گردانندگان سايت هاي همسريابي را راهنمايي کاربران به صفحات فيشينگ بانکي عنوان کرد و گفت: با توجه به اينکه مراجعان اين سايت ها اکثر نوجوانان و جوانان هستند مجرمان سايبري با فريب اين کاربران در هنگام دريافت حق عضويت کاربران را به صفحات فيشينگ راهنمايي کرده و اطلاعات بانکي آنها را سرقت مي کنند که در اين خصوص در پليس فتا پرونده اي تشکيل و مجرم آن دستگير شده است.سرهنگ آذردرخش به کاربران تاکيد کرد: در هنگام نقل انتقالات مالي از طريق اينترنت بسيار مراقب باشند تا در دام فيشينگ نيفتند.

سرپرست اداره پيشگيري از جرائم سايبري پليس فتا به کاربران توصيه کرد از ثبت نام و ارسال مشخصات و اطلاعات در اين سايت ها خودداري کنند و افزود: متاسفانه برخي کاربران بي محابا در اين سايت ها عضو شده و تمامي اطلاعات خود از جمله شماره ملي، تاريخ تولد، شمارشناسنامه و غيره را در اين سايت ها وارد مي کنند و اين امر مي تواند تبعات بعدي داشته باشد که با آبرو و حيثيت کاربران مرتبط باشد.

وي در ادامه با بيان اين ‌که شاهد دستگيري مجرم اينترنتي بوديم که در سايت‌ هاي همسريابي زنان را شناسائي و پس از کلاهبرداري ميليوني از طعمه هايش ناپديد شد، گفت: هر چند اين مجرم دستگير و تحويل مراجع قانوني گرديد، اما آسيبي روحي و استرسي که اين زنان و خانواده آنها در اين ماجرا ديد به اين زودي‌هاي پاک نخواهد شد.

سرهنگ آذردرخش با بيان اينکه بررسي هاي روانشناسان و جامعه شناسان نيز حاکي از آن است محتوا و عملکرد سايت‌هاي همسريابي فاقد اعتبار علمي است، گفت: تعاريف سايت هاي همسريابي از ازدواج و روابط دختر و پسر خارج از عرفي است که در جامعه وجود دارد. به همين دليل خانواده‌ها و جوانان نبايد به اين سايت‌ها اعتماد کنند.

سرپرست اداره پيشگيري از جرائم سايبري پليس فتا در خصوص صدور مجوز براي سايت‌هاي همسريابي گفت: اين امر در دستور کارگروهي متشکل از وزارت کشور، وزارت ورزش و جوانان، پليس فتا و... است و در حال حاضر هيچ مجوزي براي داير کردن سايت‌هاي همسريابي داده نشده است. اين ادعا که برخي سايت‌هاي همسريابي دارند که داراي مجوز هستند کذب مي‌باشد.

وي تاکيد کرد: کاربران فضاي سايبر بدانند در حال حاضر هيچ مجوزي براي داير کردن سايت‌هاي همسريابي داده نشده است، اين ادعا که برخي سايت‌هاي همسريابي دارند که داراي مجوز هستند کذب مي‌باشد.

سرهنگ آذردرخش با اشاره به اينکه برخي سايت‌ هاي همسريابي با سوء استفاده از فتواي مراجع تقليد تلاش دارند کارکرد خود را شرعي و قانوني نشان دهند، گفت: به عنوان مثال در يک سايت همسريابي فتوائي منتسب به حضرت آيت‌الله العظمي مکارم شيرازي به عنوان سند شرعي و قانوني بودن فعاليت آن سايت منتشر گرديده بود که در پاسخ به استفتاء پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات، ايشان فتواي مذکور را تکذيب نمودند و خواهان برخورد با اين‌گونه سايت‌ها گرديدند.

وي ادامه داد: لذا پليس فتا در خصوص سوء استفاده اين‌ گونه سايت ‌ها از احکام اسلامي و فتاواي مراجع تقليد، به اين‌ گونه سايت‌ ها هشدار و برخورد قانوني مي کند. به‌علاوه هموطنان عزيز نيز بايد دقت نمايند که مطالب مطرح شده و منتسب به مراجع نيز در اين سايت‌ها به منظور توجيه و حتي فريب کاربران منتشر مي‌شود و لزوما در مورد اين موضوع صادر نشده است و يا مرتبط نمي‌باشد.

سرهنگ آذردرخش در ادامه يکي از تاثيرات منفي اين گونه سايت ها را خدشه دار شدن بنيان خانواده، ارزشهاي ديني و شخصيت نوجوانان و جوانان ذکر کرد و گفت: والدين گرامي ضمن همراهي با فرزندان خود در فضاي مجازي و کسب آگاهي و دانش در خصوص تهديدات اين فضا و به خصوص سايت هاي همسريابي، فرزندان خود را هرچه بهتر در اين فضاي کمک نمايند تا شاهد افزايش ايمني خود و اطرافيان در فضاي سايبر باشيم.

سرپرست اداره پيشگيري از جرائم سايبري پليس فتا ناجا در خاتمه از هموطنان عزيز خواست در صورت مواجه با هر گونه مورد مشکوک آن را از طريق سايت پليس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش مرکز فوريت هاي سايبري، لينک ثبت گزارشات مردمي با ما در ميان بگذارند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا