مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای یزد در جمع نمایندگان صنایع استان، خبر از رشد 25 درصدی مصرف انرژی صنایع بزرگ استان یزد در سال97 نسبت به سال گذشته داد.

در نشستی با حضور سرپرست معاونت استانداری، مدیرعامل و جمعی از معاونان و مدیران شرکت برق منطقه‌ای یزد و نمایندگان صنایع استان، از صنایع همکار در پیک‌بار تابستان ۹7 تقدیر شد.

محمدحسن صبا‌غزادگان در این نشست، ضمن بیان این‌که استان یزد دارای یکی از پایدارترین شبکه‌های برق کشور است؛ عنوان کرد: هم‌اکنون بیش از ۷5 درصد برق مصرفی استان در بخش صنعت مصرف می‌شود و از این میزان 47 درصد سهم صنایع بزرگ است.

وی یزد را طبق اعلام وزارت نیرو جزو استان‌هایی با کمترین میزان خاموشی در کشور دانست و گفت: عبور از پیک‌بار تابستان ۹7 بدون خاموشی با تعامل و همکاری صاحبان صنایع، مشترکان و همکاران ما در صنعت برق استان به‌دست‌آمده است.

همچنین در استان ۲ هزار و 679 مگاوات قدرت نصب‌شده‌ی نیروگاهی وجود دارد که توان اسمی نیروگاه‌های تولید پراکنده بهره‌برداری شده 118 مگاوات و نیروگاه‌های خورشیدی در حال بهره‌برداری 58.5 مگاوات است و پیش‌بینی می‌شود که پیک‌بار تابستان امسال به ۱684 مگاوات خواهد رسید؛ این در حالی است که سال گذشته 24 تفاهم‌نامه کاهش بار با صنایع استان مبادله شده و همکاری مولد چادرملو حدود 4680 مگاوات­ساعت در دو ماه تیر و مرداد بوده است.

این مقام مسئول در صنعت برق استان حداکثر بار کاهش‌یافته در ایام پیک شبکه سراسری در تابستان 97 در استان یزد  را بیش از 300 مگاوات دانست و گفت: مجموع انرژی صرفه‌جویی شده با اجرای برنامه‌های مدیریت بار بیش از 37 میلیون کیلووات ساعت و معادل 0.83 درصد کل مصرف انرژی صنایع بزرگ است و تعداد مشترکان شرکت برق منطقه‌ای یزد بیش از 26 مشترک با مصرف بالای ۷ مگاوات می‌باشد.

شایان ذکر است سهمیه کاهش بار استان برای پیک‌بار ۹۸  بر اساس دستورالعمل ابلاغی توانیر ۴۰۰ مگاوات است که از این میزان ۲۵۰ مگاوات سهم برق منطقه‌ای یزد و ۱۵۰ مگاوات سهم توزیع نیروی برق استان است.

در این جلسه، همچنین سید مسعود عظیمی سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری حدود 88 درصد میزان مصرف انرژی استان را در حوزه کارآفرینی و تولید دانست و اظهار داشت: برای مدیریت انرژی در وزارت نیرو برای مصارف بالای 7 مگاوات به شرکت‌های برق منطقه‌ای و زیر 7 مگاوات به شرکت‌های توزیع نیروی برق واگذارشده است.

وی سهم تولید انرژی در حوزه تولید پراکنده و انرژی خورشیدی در استان یزد را میزان خوبی برشمرد و افزود: به میزان 365 مگاوات متقاضیان نیروگاه خورشیدی که قرارداد خرید تضمینی 20 ساله دارند در استان یزد وجود دارد و میزان نیروگاههای نصب شده استان در 10 سال گذشته از 600 مگاوات به 2679 مگاوات رسیده که جای قدردانی از پیش‌بینی و همت مدیران و کارشناسان صنعت برق استان دارد.

در این نشست همچنین فاطمه زارع رئیس گروه مدیریت مصرف برق منطقه‌ای یزد به ارائه گزارشی از عملکرد صنایع در پیک‌بار تابستان ۹7 پرداخت و افزود: در سال گذشته حداکثر نیاز مصرف استان ۱۵۳۸ مگاوات بوده است که نسبت به سال 96 رشد ۹ درصدی داشته است.

وی ۹ برنامه را برای پاسخگویی به بار مصرفی سال ۹۸ تشریح کرد و افزود: طرح‌های ذخیره عملیاتی صنایع و کاهش بار برنامه‌ریزی‌شده در ساعات اوج بار، از مهم‌ترین طرح‌ها است که از حدود نیمه خرداد آغاز و تا ۱۵ شهریور ادامه دارد.

در پایان از شرکت‌های: مجتمع صنعتی و معدنی چادرملو، شرکت آهن و فولاد ارفع، شرکت فولاد آلیاژی، شرکت نورد فولاد یزد، شرکت فولادسازی چادرملو، شرکت گندله‌سازی اردکان، شرکت ذوب و روی بافق، شرکت سیمان تجارت مهریز، شرکت فولاد تارا شمش، شرکت شیشه شناور اردکان، شرکت ذوب و نورد زرفام، شرکت ذوب و نورد زرفام، شرکت سنگ‌آهن مرکزی بافق، مجتمع فولاد بافق، شرکت آهن و فولاد سرمد، گروه صنعتی پارس بوتیل و شرکت فولاد تابان به‌عنوان صنایع همکار در پیک‌بار تابستان 97 قدردانی شد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا