سید علی فراز مدیر مسئول دو هفته نامه اندیشه یزد- انتخاب شهردار برای شهر یزد به چالش بزرگ اصلاح‌طلبان تبدیل شده است به گونه‌ای که در انتخاب سکاندار شهر تاکنون اعضای شورای پنجم نتوانسته‌اند، موفق شوند. انتخاب‌های سلیقه‌ای و سیاسی تاکنون کار به جایی نبرده است.

یزد « جهانی» نيازمند رئيس شورا و شهرداري كارآمد است و اگر مقدمات لازم براي تشكيل شوراي خوب طي شده باشد، محصول كار همان شهردار كارآمد، اثرگذار و فراجناحی  است. انتخاب شهردار نيازمند همفكري، تأمل و تفكر، تعامل و همدلي است و نبايد با نگاه‌هاي سياسي و جناحي دست به انتخاب زد، بايد در راستاي حل مشكلات شهر و شهروندان و رفاه آنان تصميمات شورايي براي مديريت شهر اتخاذ شود. ماجرای این روزهای شهرداری یزد و گرفتار شدن در خلأ مدیریت شهری، محصول رقابت‌‌ها و چالش‌های درونی یک جریان سیاسی است ( هر چند اکثریت اعضای شورا را در دست دارد ).

در مورد چرایی ناتوانی شورای شهر یزد در رسیدن به یک گزینه کارآمد برای مدیریت شهری، حرف و حدیث‌های زیادی شنیده می‌شود که در خوش‌بینانه‌‌‌ترین حالت این خلأ تصمیم‌گیری ناشی از کشمکش‌های طیف‌های قدرت در این جریان   (اصلاح‌طلبان) برای تسلط بر یکی از حساس‌‌‌ترین مسئولیت‌های اجرایی شهر است که برای آنها سکوی پرش رسیدن به مسئولیت‌های اجرایی مهم‌تر استانی وکشور در آینده تفسیر شده است، اما واقع امر این است که متاسفانه و شوربختانه منافع بخشی و جناحی عده ای خاص در این انتخاب بر مصالح مردم غلبه داشته که البته این ترجیح منافع بخشی در جریان مذکور مسبوق به سابقه است.

اعلام متعدد نامزد‌های تصدی‌گری پست شهرداری یزد، نشان از آن دارد که شورای شهر در انتخاب شهردار جدید با چالش بسیاری روبه‌رو بوده و هست. در چند ماه گذشته شورای پنجم، چندین انتخاب برای شهردار یزد انجام داد. افرادی که نیامده رفتند تا شهر و شهروندان یزدی هزینه‌های اضافی این تصمیمات را بپردازند. انتخاب شهردار از وظایف قانونی و مهم‌ترین کار اعضای شورای شهر است. شورایی که به نمایندگی از شهروندان قرار است برای بهتر زیستی شهری آنان تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کند. متأسفانه وعده‌های اعضای شورای پنجم در انتخابات با توجه به عملکرد آنان و اداره شهر پاسخگو نبوده، نیست . اگر سری به خبر‌های رسانه‌ها بزنید، انتخاب شهردار در رأس تمام اخبار شهری قرار گرفته است و عملاً نشان از آن دارد که مسائل و مشکلات شهر که شهروندان با آن درگیر هستند، به دست فراموشی سپرده شده است. گویا اعضای شورای شهر یزد فراموش کرده‌اند که باید عاقبت‌اندیشی می‌کردند تا اگر مشکل یا موضوعی ناخواسته برای شهردار منتخب پیش آید شهر و شهر‌وندان هزینه تصمیم‌گیری آنان را نپردازند. نباید این نکته را فراموش کرد حالا که اعضای شورای شهر تقریباً از یک جناح و حزب هستند، باید عملکرد بهتری در اداره شهر بر جای می‌گذاشتند، اما ایراد گرفتن از شهردار دوره قبل و عملکرد وی سبب شده تا اعضای جدید در اداره شهر در حد چند افتتاحیه و تکمیل پروژه‌های از پیش آغاز شده ، برگزاری چند جشنواره پر هزینه و برنامه های با محتوای نمایشی بیشترنتوانندخودنمایی کنند. شهروندان شاهد نوع عملکرد و کارآیی مدیریت شهری جدید هستند و آن را به قضاوت خواهند نشست. متاسفانه برخی مشکلات در  انتخاب شهردار جدید بر می گردد به  بی‌توجهی و نبود آینده‌نگری و حتی ذوق‌زدگی برخی اعضای شورا باز! و سیاست زده!؟ که همه چیز را در گرفتن عکس های یادگاری ، صحبت ها و ژست های  عوام فریب خلاصه کردند!! رهاشدن شهر در شرایطی که وضعیت مالی و اقتصادی آن زیاد خوب نیست و ضرر و زیان بسیاری به پیکره این شهر زده که جبران آن هزینه‌های بسیاری را می‌طلبد و همچنین تغییرات گسترده در حوزه مدیریت شهرداری در رده‌های مختلف تا جایی ادامه یافته است که افراد باتجربه و کاردان در مدیریت شهری عملاً ناامید شده‌اند و فقط در شهرداری حضور دارند! رفتار‌های برخی از اعضای شورا در انتخاب شهردار و پراکندگی نظرات و سلیقه‌ها نشان از آن دارد که اعضا هنوز تجربه کافی را در اداره شهر و حتی انتخاب سکاندار شهر کسب نکرده‌اند. در شبکه‌های اجتماعی نیز خبر‌ها نشان از آشفتگی روند انتخاب شهردار دارد. متاسفانه نخبه‌گرایی در شهرداری در اولویت قرار ندارد، چراکه لیست نامزد‌ها در این شرایط مؤید این موضوع است که بدنه شهرداری نتوانسته است برای آینده فرد یا افرادی را تربیت کند که خلأ‌ها را جبران کند. اعضای شورای شهر باید توجه داشته باشند که پازل مدیریت شهری با توجه به شرایط حاد کنونی نیازمند چینش کارآمدی است تا جلوی ضرر و زیان‌ها گرفته شود.

واقعيت اين است كه انتخاب شهردار براي یزد كه با مسائل عديده و پيچيده‌اي، از قبيل مسائل حمل و نقل و ترافيك، مشكلات زيست محيطي، مسائل فرهنگي و اجتماعي و خدمات شهري  و ... رو به رو است كار سخت و پيچيده‌اي می باشد. به اين ترتيب انتخاب يا شناسايي يك فرد جامع‌الشمول و مسلط به مسائل شهر كار دشواري است. از اين رو ما بايد تلاش كنيم به طور نسبي از افرادي كه سابقه مديريتي درخشاني دارند و افرادي كه بيشتر به جنبه‌هاي قانوني شهر پايبند هستند، استفاده كنيم. ولايتمداري، التزام عملي به اسلام، اعتقاد به مشاركت مردم، پايبندي به قانون، سابقه درخشان مديريت جهادي، تدبير و تدبر در امور و نگاه درست به شهر از مهم‌ترين فاكتورهاي انتخاب شهردار است. ولی متأسفانه نبود تخصص شهری و مورد نیاز برای مدیریت شهری در انتخاب اخیر نیز حاشیه‌های سیاسی شورای پنجم را پررنگ‌تر کرده‌است؛ حاشیه‌هایی که تبعات آن را شهروندان یزدی می‌پردازند. رفتار سیاسی این شورا و منتخبان مدیریت شهری به دستگاه شهرداری نیز لطمه زیادی زده است که همگان و به‌خصوص کارشناسان بر برآیند کم‌کاری در دوره جدید اتفاق نظر دارند.

به واقع جايگاه شوراي شهر مي‌طلبد تا اعضاي شوراي شهر با همدلي ، همراهي و دور از باند بازی های سیاسی با شهرداري و ساير بخش‌ها به حل مسائل و مشكلات شهري ورود كنند تا بتوانند در كوتاه‌ترين زمان ممكن بهترين و مناسب‌ترين تصميم‌سازي و تصميم‌گيري را براي برون رفت از اين مشكلات فراهم سازند نه آنكه مشكلات و معضلات شهري را به عنوان لكه‌هاي سياه در شهر ببينند. به هر صورت اگر قرار باشد جلسات شوراي شهر به همين منوال برگزار شود و خروجي آن با ميزان اعتراضات اعضا برابري نكند، و سیاست زدگی و انحصار طلبی عده ای خاص و منفعت طلب فضای شورا را در بر گیرد، ديگر نبايد انتظار داشت كه مشكلات و معضلات شهري كه هر لحظه به پيكره شهر و شهروندان صدمات بسياري وارد مي‌سازد، ختم به خير شود.

سید علی فراز مدرس دانشگاه

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا