مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: از ابتدای تعطیلات نوروز ۹8 تا پنجمین روز از فروردین ماه، بافت تاریخی یزد و باغ جهانی دولت آباد در صدر پربازدیدترین اماکن تاریخی استان یزد قرار گرفتند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان یزد؛ "سیدمصطفی فاطمی" دبیر ستاد خدمات سفر استان یزد با اعلام این خبر افزود: مسجد جامع کبیریزد، مدرسه ضیاییه (زندان اسکندر)، خانه لاری ها، کوچه های آشتی کنان و... از آثار و اماکن بافت تاریخی هستند که همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده است و از ابتدای تعطیلات نوروز تا روز پنجم فروردین ماه 98 این بافت تاریخی در کنار باغ دولت آباد پر بازدیدترین آثار تاریخی یزد بوده اند.

فاطمی در ادامه گفت: بافت تاریخی یزد در تیرماه ۱۳۹۶به عنوان نخستین بافت تاریخی شهری ایران، در چهل و یکمین اجلاس کمیته میراث بشری سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) در شهر کراکوف لهستان به ثبت جهانی رسید. این بافت منحصر بفرد دارای ۱۹۵ هکتار عرصه و ۷۵۰ هکتار حریم بوده و تنها بافت زنده و پویا در کشور می باشد که کالبد خشتی آن حفظ شده است و زندگی اجتماعی در آن جریان دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در ادامه در خصوص باغ جهانی دولت آباد به عنوان دیگر بنای پربازدید نوروز امسال گفت: این باغ از بناهای به جای مانده از دوران زندیه می باشد و مجموعه ای از چندین عمارت شامل: هشتی و بادگیر، بهشت آئین، تالار آئینه و سردر اصلی و جنوبی است که چشم گیرترین ویژگی این بنا، بادگیر ۸/۳۳ متری آن است که بلندترین بادگیر جهان محسوب می شود. این باغ بی بدیل، در سال ۱۳۹۰ شمسی در مجموعه باغهای ایرانی، در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر یزد در پایان  با اشاره به جایگاه استان در بحث گردشگری کشور، بر تقویت جایگاه و نقش برجسته گردشگری و تاثیر آن در شکوفایی اقتصادی تاکید کرد و افزود: با توجه به نگاه ویژه و توجه گردشگران به این شهر جهانی، بنابراین تمام سعی ما براین است خدماتی متفاوت به مسافران و گردشگران خصوصا در این ایام ارائه دهیم تا خاطره ای خوش از سفر به این شهر جهانی داشته باشند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا