سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان یزد از فراهم شدن امکان بازدید نابینایان از موزه آئینه و روشنایی این استان خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، "علی اصغر صمدیانی" ضمن اعلام این خبر گفت: برای اولین بار در یزد در موزه آئینه و روشنایی توضیحاتی در مورد این موزه و اشیاء موجود در آن به خط بریل جهت استفاده بازدیدکنندگان روشندل تهیه شده است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان یزد در ادامه عنوان کرد: موزه آئینه و روشنایی نخستین موزه از گنجینه تخصصی آیینه و ادوات روشنایی در استان می باشد که در جای خود از نظر عنوان و محتویات بی نظیر و منحصر بفرد است و در آن مجموعه ای از آیینه های قدیمی، درهای ارسی بی نظیر و ادوات روشنایی به چشم می خورد.

این مقام مسئول در خصوص بنای این موزه نیز گفت: بنای موزه آیینه و روشنایی در سال 1320 ه.ش به عنوان مهمانسرای خصوصی در باغی به وسعت 8174 متر مربع و با زیر بنای 837 متر مربع احداث و در سال 1376 ه.ش با انجام تغییراتی به موزه تبدیل شد.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان یزد در پایان اظهار داشت: معماری بنا، تلفیقی است از معماری سنتی و معماری اروپایی؛ با تزئینات گچبری آیینه کاری و نقاشی ‌هایی در اوج ظرافت، همچنین شبکه ‌هایی ظریف و هنرمندانه از هنر گره چینی به درهـا و پنجره‌ ها جلوه‌ای خاص بخشیده است و وجود فضای سبز وآب نما نیز به زیبایی بنا افزوده است.

گفتنی است: موزه آئینه و روشنایی یزد در سال 1378 و تحت شماره 2400 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا