یزدفردا:برخی روزنامه‌های عرب زبان با اشاره به بیانیه لوزان آن را مرحله اصلی برای دستیابی به توافق تا ۳۰ ژوئن دانسته و به کاهش تعداد دستگاه‌های سانتریفیوژ و نیز میزان غنی‌سازی اورانیوم در ایران اشاره کردند.

به گزارش تسنیم، برخی روزنامه‌های عرب زبان کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله روزنامه‌های اماراتی در پوشش خبری بیانیه لوزان به موافقت ایران با کاهش تعداد دستگاههای گریز از مرکز و میزان غنی سازی اورانیوم اشاره کردند.

 
روزنامه «البیان» امارات با انتشار مطلبی تحت عنوان «‌تعلیق دو سوم توانمندی غنی سازی در ایران و رفع تدریجی تحریم‌ها» نوشت: تفاهم لوزان معیارهای توافق اتمی را مشخص می‌کند.
 
این روزنامه به دستیابی تفاهم بر سر معیارهای اصلی پرونده اتمی ایران اشاره کرده و نوشت: این معیارها شامل تعلیق دو سوم قدرت غنی‌سازی ایران و نظارت ده ساله بر فعالیت اتمی به اضافه کاهش سانتریفیوژ و رفع تدریجی تحریم‌ها است و قرار است توافق فراگیر در 30 ژوئن امضا شود.
 
به نوشته این روزنامه ایران با کاهش تعداد دستگاههای گریز از مرکز از 19 هزار به شش هزار دستگاه موافقت کرد.
 
روزنامه الخلیج از دیگر روزنامه‌های اماراتی نیز مطلبی تحت عنوان «‌توافق چارچوب سیاسی، قدرت اتمی ایران را ده سال متوقف می‌کند» منتشر کرده و نوشت: به عقیده ناظران و کارشناسان ایران امتیازات زیادی داده است و همین امر اساس تدوین توافق نهایی تا 30 ژوئن است.
 
روزنامه الاتحاد نیز در این ارتباط مطلبی با عنوان «توافق مرحله ای تاریخی بین ایران و 1+5 برای حل بحران اتمی » منتشر کرد.
 
به نوشته این روزنامه تحریم‌ها علیه ایران به تدریج برطرف می شود و قرار شد غنی سازی اورانیوم در تاسیات نطنز ادامه یابد نه فردو و تعداد دستگاهای گریز از مرکز نیز از 19 هزار به شش هزار دستگاه کاهش می یابد.
 
بر اساس این تفاهم تاسیسات اتمی ایران به مدت ده سال تحت نظارت در می‌آید.
 
روزنامه الرای و الوطن کویت نیز نوشتند: ایران و گروه 1+5 به چارچوب توافقی تاریخی دست یافتند که به موجب آن تعداد سانتریفیوژها و ذخیره اورانیوم نیز کاهش می‌یابد.
 
اما بیانیه لوزان در سایر روزنامه‌های عرب‌زبان خارج از منطقه خلیج فارس نیز بازتاب داشت، از جمله روزنامه النهار لبنان در این باره نوشت: با وجود توافق اتمی هنوز آشتی بین آمریکا و ایران دور است.
 
در مصر نیز روزنامه الاهرام نوشت: بر اساس چارچوب توافق برنامه اتمی ایران، تهران قدرت غنی‌سازی را کاهش می‌دهد و شش هزار دستگاه از مجموع 19 هزار سانتریفیوژ حفظ خواهد شد.
 
روزنامه المصریون نوشت: بر اساس این توافق ایران  ذخیره اورانیوم را که به میزان اندکی غنی شده است، کاهش می‌یابد و تحریم‌ها به تدریج برطرف خواهد شد.
 
توافق مربوط به تاسیسات فردو و نطنز و آب سنگین اراک از دیگر موضوعات مورد اشاره این روزنامه بود.
 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا