یزدفردا:وزارت نیرو اعلام کرد: بررسی آخرین وضع بارندگی‌ها در 31 استان کشور از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه 93) تاکنون نشان می‌دهد که حجم بارندگی در 18 استان کشور در مقایسه با زمان مشابه متوسط دراز مدت کاهش یافته است.
 
به‌ گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ارتفاع بارش‌ها در کل کشور 160 میلی‌متر به ثبت رسیده که این میزان هشت درصد کمتر از بارندگی‌های دوره زمانی مشابه سال آبی گذشته و 14 درصد کمتر از زمان مشابه متوسط درازمدت است.
 
براساس این گزارش، استان‌های گیلان، چهارمحال و بختیاری و مازندران به‌ترتیب با 895، 546 و 497 میلی‌متر بارندگی از ابتدای سال آبی جاری تاکنون سه استان پربارش ایران محسوب می‌شوند.
 
از سوی دیگر، هرمزگان با 59 میلی‌متر بارندگی، در بدترین وضعیت بارش‌های سال آبی جاری در میان 31 استان کشور قرار دارد.
 
استان‌های سیستان و بلوچستان با 64 و سمنان با 73 میلی‌متر بارندگی، پس از هرمزگان کمترین بارش‌ها را در سال آبی جاری تجربه کرده‌اند.
 
همچنین استان‌های البرز، ایلام، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خوزستان، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قم، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، لرستان، مرکزی، هرمزگان و همدان 18 استان از مجموع 31 استان کشور هستند که میزان بارش‌های سال آبی جاری در این استان‌ها درمقایسه با دوره زمانی مشابه متوسط درازمدت کاهش یافته است.
در این میان، هرمزگان 63 درصد بیشترین کاهش بارندگی‌ها را به خود اختصاص داده است.
 
حجم بارش‌های استان تهران نیز از ابتدای سال آبی جاری تاکنون 181 میلی‌متر ثبت شده است که در مقایسه با دوره زمانی مشابه متوسط درازمدت 19 درصد کاهش نشان می‌دهد.
 
در دوره مورد بررسی، حجم بارش‌ها در استان گیلان 41 درصد افزایش یافته است که بیشترین میزان رشد را در مقایسه با متوسط درازمدت در بین 31 استان کشور شامل می‌شود.
 
 
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا