در مراسمی که صبح دوشنبه 29 بهمن با حضور مردم و مسئولان یزدی و اهالی کتاب و کتابخوانی در یزد برگزار می‌شود، از «فرهاد حسن‌زاده» نویسنده برجسته کودک و نوجوان کشور تجلیل به عمل می‌آید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد، این مراسم در قالب طرح ملی «چهل قلم» و به منظور پاسداشت و تجلیل از آثار ارزشمند این نویسنده توانای ادبیات کودک و نوجوان و با همکاری صدا و سیمای مرکز یزد و کانون پرورش فکری برگزار می‌شود.

در آیین تجلیل از فرهاد حسن‌زاده که در کتابخانه عمومی امام علی(ع) یزد برگزار می‌شود، از جدیدترین اثر وی با عنوان «برف و آفتاب» نیز رونمایی خواهد شد.

فرهاد حسن زاده، فروردین ماه ۱۳۴۱ در آبادان به دنیا آمد. نویسندگی را در دوران نوجوانی با نگارش نمایشنامه و داستان‌های کوتاه شروع کرد.

جنگ تحمیلی و زندگی در شرایط دشوار جنگ‌زدگی مدتی فرهاد حسن زاده را از نوشتن به شکل جدی بازداشت. هر چند وی همواره به فعالیت هنری‌اش ادامه داد و به هنرهایی مانند عکاسی، نقاشی، خطاطی، فیلنامه‌نویسی و موسیقی ‌پرداخت؛ اما در اواخر دهه شصت با نوشتن چند مجموعه داستان و شعر، به شکل حرفه‌ای پا به دنیای نویسندگی برای کودکان و نوجوانان نهاد.

اولین کتاب وی «ماجرای روباه و زنبور» نام دارد که در سال ۱۳۷۰ به چاپ رسید.

کتاب‌های این نویسنده توانمند از جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی جوایز بسیاری گرفته که از مهم‌ترین آنها می‌توان به جایزه ماه طلایی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، اشاره کرد.

حسن‌زاده همچنین در عرصه جهانی موفق به دریافت لوح سپاس جایزه «هانس کریستین اندرسن» در سال ۲۰۱۸ و همچنین دیپلم افتخار برای کتاب «زیبا صدایم کن» از سوی IBBY  اشاره کرد. وی تاکنون سه بار نامزد دریافت جایزه «آسترید لیندگرن» شده که یکی از معتبرترین جوایز ادبیات کودک جهان است.

«زیبا صدایم کن»، «هستی»، «عقرب‌های کشتی بمبک»، «این وبلاگ واگذار می‌شود» از جمله رمان‌های موفق و پر طرفدار این نویسنده است.

گفتنی است، طرح ملی «چهل قلم» به مناسبت چهل سالگی انقلاب شکوهمند اسلامی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اجرا می‌شود و در قالب این طرح، ۴۰ تن از نویسندگان برجسته در حوزه‌های مختلف در ۳۱ استان کشور موردتجلیل می‌گیرند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا