پایگاه خبری یزدفردا"کدام خشکبار سمی‌اند؟/در حالی‌که عده‌ای عرضه کم برخی خشکبار را عامل گرانی این محصولات عنوان می‌کنند، به گفته مسئولان وزارت جهادکشاورزی، به اندازه کافی خشکبار در کشور وجود دارد و قیمت آنها برای شب عید تغییر نخواهد کرد.

 
به گزارش مهر، این روزها تقریبا همه جا رنگ و بوی عید به خود گرفته و بی‌صبرانه همه منتظر رسیدن این ایام اند.
 
همه جا شور و شوق موج می‌زند و همه به دنبال تدارک اجناس و محصولات مورد نیاز آن هستند. عمده مکان‌هایی که این روزها حال و هوای عید آنجا را فراگرفته، بازار محصولات مختلف است؛ از بازار کیف و کفش و پوشاک گرفته تا بازار میوه، خشکبار و آجیل.
 
در بازار آجیل فروشان نیز انواع و اقسام خشکبار با رنگ و روی فریبنده بی‌صبرانه منتظر فرا رسیدن ایام نوروز هستند تا سفره‌های مردم را بیارایند. البته برخی از این محصولات نیز با افزایش قیمت به استقبال این ایام رفته‌اند و به گفته فروشندگان، طی هفته‌های اخیر گران شده‌اند.
 
یکی از فروشندگان در این زمینه به مهر اظهار داشت: قیمت هرکیلوگرم بادام نسبت به یک ماه قبل ۵ تا ۶ هزار تومان گران شده، مغز فندوق تقریبا در هرکیلوگرم ۱۰ هزار تومان گران شده و فندق با پوست نیز در هرکیلوگرم بین ۴ تا ۵ هزار تومان افزایش قیمت داشته است.
 
این فروشنده در مورد علت گرانی فندق نیز افزود: عرضه آن کم است، بیشتر این محصولات وارداتی‌اند، البته فندق ایرانی هم داریم اما آن هم گران شده است، چون قیمت این محصولات به یکدیگر وابسته هستند.
 
همچنین به گفته فروشنده‌ای دیگر، عرضه فندق کم است، وقتی نوع خارجی آن کم باشد، مصرف فندق ایرانی بیشتر می‌شود؛ در نتیجه میزان آن هم کم شده و قیمت‌ها بالا می‌رود.
 
علاوه بر این، فروشنده دیگری هم عرضه کم و تقاضای زیاد را علت گرانی فندق عنوان کرد و گفت: فندق هر روز دارد گران‌تر می‌شود، چون عرضه‌اش کم است. طی هفته‌های اخیر قیمت بادام بالا رفته اما افزایش قیمت فندق مربوط به هفته‌های اخیر نیست و قیمت آن طی سال‌جاری به طور کلی رو به افزایش بوده است.
 
گفته های این افراد در حالی است که یک مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی، واردات فندق و بادام را غیرقانونی و بدون مجوز دانست.
 
علی محسنی، معاون دفتر امور میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با مهر با بیان اینکه واردات فندق و بادام به کشور بدون مجوز انجام می‌شود، تصریح کرد: فندق و بادام‌های خارجی موجود در بازار به شکل قاچاق وارد کشور شده، ضمن اینکه براساس ماده ۱۶ قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی واردات تمام اقلام میوه به استثنای موز، آناناس، انبه، نارگیل و پاپایا(خربزه درختی) به کشور ممنوع است و وزارت جهاد کشاورزی همواره بر اجرای صحیح این قانون تاکید دارد.
 
این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی درمورد علت گرانی فندق،  با بیان اینکه در سال ۹۲، بیش از ۲۰ هزار تن فندق در کشور تولید شده بود و قسمت اعظم تولید آن در استان گیلان است، افزود: در سال‌جاری سرمازدگی شدید بهاره سبب کاهش ۵۰ درصدی تولید این محصول شد و میزان تولید آن امسال حدود ۱۰ هزار تن است.
 
محسنی با بیان اینکه مصرف فندق در کشور محدود است، اظهار داشت: عمده مصرف این محصول در مناطق شمالی و دیگر مناطق فندق‌خیز است و در سراسر کشور مصرف چندانی ندارد؛ به همین دلیل تولید آن نیز محدود است، ضمن اینکه این میوه‌های خشک یا نات‌ها به راحتی قابل جایگزینی با یکدیگر هستند و می‌توان گردو یا پسته را به راحتی جایگزین فندق کرد.
 
وی اضافه کرد: توصیه ما به مردم این است که انواع دیگر خشکبار را جایگزین فندق کنند، چراکه این کار بهتر از آن است که از فندق‌های خارجی و قاچاق استفاده کنند، چراکه احتمال آلودگی خشکبار قاچاق (بادام و فندق) به سم آفلاتوکسین زیاد است.
 
محسنی با اشاره به اینکه در دهه ۷۰ و ۸۰ با ورود چهار رقم خارجی و تجاری فندق به کشور به نام‌های فرتیل، نقرت، سقورب و روند؛ باغ‌های جدید در مناطق فندق خیز بخصوص در استان اردبیل (کشت و صنعت مغان) احداث شد، گفت: اکنون این باغات به مرحله باردهی رسیده اند و احتمالاً بخشی از فندق های عرضه شده در بازار محصول تولیدی داخل است که سودجویان به نام فندق خارجی به قیمت بالاتر به فروش می‌رسانند.
 
به اندازه کافی خشکبار داریم  
این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی با با بیان اینکه امسال وضعیت تولید خشکباری مانند پسته بسیار مطلوب است و بازار خشکبار در آستانه نوروز هیچ شوکی را تجربه نخواهد کرد، گفت: طی سال‌جاری میزان تولید پسته در کشور ۲۳۵ هزار تن است که این میزان نسبت به سال قبل از رشد ۱۷ درصدی برخوردار بوده، همچنین امسال ۲۰۰ هزار تن گردو در کشور تولید شده که به دلیل سرمازدگی این میزان نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد کاهش یافته است.
 
محسنی میزان تولید بادام را نیز ۱۵۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: تولید بادام نیز به دلیل سرمازدگی نسبت به سال قبل بیش از ۳ درصد کاهش یافته و علاوه بر این امسال ۱۵۵ هزار تن کشمش در کشور تولید شده که تولید این محصول نیز به دلایلی مشابه، بیش از ۴ درصد کاهش یافته است.
 
محسنی با تاکید بر اینکه قیمت خشکبار برای شب عید تغییری نخواهد کرد، تصریح کرد: ما به اندازه کافی محصول داریم در مورد فندق نیز چون مصرف آن محدود است مشکلی نخواهیم داشت.

غذا خوردن آخر شب برای مغز مضر است/نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد غذا خوردن در اواخر شب می‌تواند به مغز آسیب برساند.
 
به گزارش خلیج تایمز، خوردن مواد غذایی به خصوص در ساعاتی که بدن تصور دارد زمان خواب است می‌تواند فرایند یادگیری و قدرت حافظه را با اختلال روبرو کند.
 
نتایج این مطالعه ممکن است نه تنها برای افرادی که دیر وقت اقدام به غذا خوردن می‌کنند بلکه برای افراد شاغل در شیفت شب هم هشداردهنده باشد.
 
«کریستوفر کول‌وِل» از متخصصان دانشگاه کالیفرنیا گفت: ما این تصور را داریم که با یک تغییر می‌توانیم در هر ساعتی کار کنیم و بخشی از این کار، خوردن مواد غذایی در هر ساعتی است.
 
اگرچه این تحقیق روی موش‌های آزمایشگاهی انجام گرفته اما اصول کلی آن روی انسان نیز به کار گرفته شده‌ و مطابقت دارد. سبک زندگی مدرن که مستلزم کار کردن در طولانی مدت است به بدن اجازه نمی‌دهد برای حفظ سلامتی برنامه مرتبی را دنبال کند. ساعت زیستی یک چرخه 24 ساعتی را دنبال می‌کند و تنظیم کننده تمامی عملکردهای بدن از جمله هورمون‌ها و رفتارهاست. هر گونه اختلال در این چرخه برای سیستم ایمنی ضرر دارد و مخصوصا می‌تواند به دیابت نوع 2 منجر شود.
 
در این بررسی متخصصان به موش‌های آزمایشگاهی اجازه دادند تا در زمان‌های طبیعی غذا بخورند در حالی که گروه دوم تنها در ساعات طبیعی خوابیدن اجازه خوردن داشتند.
 
متخصصان مشاهده کردند موش‌هایی که تنها در مدت زمان طبیعی خواب اجازه خوردن داشتند در به یاد سپردن آنچه که یاد گرفته‌اند با مشکل روبرو بودند. همچنین در شناخت اشیاء جدید دچار درد سر شده و در ساختاری از مغزشان که با حافظه و آموزش درگیر بود تغییراتی شکل گرفته بود.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا