پایگاه خبری یزدفردا"روغن‌ زیتون را حرارت ندهید/کارشناسان تغذیه در چند مطالعه مختلف تاکید کردند که حرارت دادن روغن زیتون موجب تولید مواد شیمیایی سمی می‌شود که برای بدن خطرناک هستند.


روغن زیتون ماده مغذی منبع غنی از اسیدهای چرب امگا 3، امگا 6 و امگا 9 است که سطح کلسترول خون را کاهش داده و به سلامت قلب و بهبود عملکرد مغز کمک می‌کند. روغن زیتون همچنین منبع طبیعی ویتامین E و حاوی اسیدهای چرب غیراشباع است اما به دلیل تولید مواد شیمیایی که در روند حرارت دیدن آن رخ می‌دهد کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند گزینه سالمتری مثل روغن «کلزا» را که در فرانسه اغلب استفاده می‌شود برای طبخ غذا جایگزین روغن زیتون کنید.

این روغن برای سرخ کردن ‌های ملایم مثلا برای سیب‌زمینی و سبزیجات گزینه خوبی است و جایگزینی مناسبی برای کره در غذاها است. این روغن در ماهیتابه به خوبی گرم می‌شود و خطری برای سلامت بدن به همراه ندارد.

به گزارش ایسنا به نقل از تلگراف، کارشناسان برای تهیه غذاهای متفاوت، روغن‌های مختلفی را پیشنهاد می‌کنند. برای مثال برای غذاهایی که زیاد سرخ می‌شوند روغن نارگیل، برای سالاد روغن زیتون و برای پخت و پز با حرارت ملایم روغن کلزا و برای سالاد و انواع چاشنی‌ها، روغن کدو و روغن آووکادو را توصیه می‌کنند.

تاثیر ابزار لمسی بر مسوول لامسه در مغز/دانشمندان دانشگاه زوریخ و موسسه ETH در زوریخ با انتشار مقاله‌ای، فرآیندی که فعالیت بخشی از مغز موسوم به قشر somatosensory، در واکنش به استفاده از گوشی هوشمند تغییر می‌کند را تشریح کردند.
به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، غشای مزبور به طور عمده مسؤول تفسیر حس لامسه در مغز است.

 

محققان 37 فرد راست‌دست را برای این پژوهش انتخاب کردند که 26 تن از آن‌ها کاربران گوشی صفحه لمسی بودند. آن‌ها سپس حرکات انگشت وسط، انگشت سبابه و انگشت شست را با استفاده از نوار مغزی الکتروانسفالوگرافی ثبت کردند.

 

نتایج حاصله نشان داد فعالیت این قشر از مغز کاربران گوشی هوشمند و غیرکاربران یکی نبود و دانشمندان میزان تفاوت واکنش این بخش از مغز به میزان استفاده از گوشی‌ هوشمند را تعیین کردند.

 

تیم علمی دریافت افرادی که در هر زمانی ظرف 10 روز پیش از آزمایش، از گوشی هوشمند استفاده کرده بودند، دارای فعالیت نورونی شدیدتری بودند. همچنین، حساسیت انگشتان، به ویژه انگشت شست، بسته به میزان استفاده‌ از گوشی متغیر بود.

 

گرچه دانشمندان بین استفاده از گوشی هوشمند و فعالیت قشر somatosensory مغز آن‌ها رابطه خطی یافتند، میزان مدت داشتن تلفن همراه در نتایج حاصله اهمیتی نداشت.

 

محققان نتیجه گرفتند گجت‌های دارای صفحه لمسی و نه فقط ابزارهای موسیقیایی و کنترلرهای گیم‌ها، پتانسیل اثرگذاری بر درک فیزیکی افراد را دارند. همچنین استفاده دست از سطحی مسطح، می‌تواند فرآیند حسگری این بخش را دوباره شکل دهد.

 

مضامین این مطالعه هنوز به طور کامل مشخص نیست اما می‌تواند میزان استفاده کاربران از تبلت و گوشی‌ هوشمند را تغییر دهد.

 

جزئیات این پژوهش در نشریه Current Biology قابل‌مشاهده است.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا