پایگاه خبری یزدفردا"خاطرات چگونه شکل می‌گیرند؟/محققان آلمانی روش جدیدی برای ایجاد مدل سه‌بعدی از ساختارهای مغز مرتبط با حافظه ابداع کرده‌اند.


به گزارش ایسنا، روشی که سلول‌های عصبی در مغز با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، بسیار پیچیده است؛ هیپوکامپ یکی از قدیمی‌ترین مناطق مغزی است که شکل‌گیری خاطرات شخصی را امکانپذیر می‌کند.

اطلاعات آناتومی از شبکه‌های درون هیپوکامپ و ارتباط آنها با یکدیگر نشان می‌دهد که داده‌های حافظه کجا و در چه زمانی شکل می‌گیرند.

محققان دانشگاه روهر در بوخوم روشی ابداع کرده‌اند که امکان بازسازی اطلاعات آناتومی مغز را به شکل یک مدل سه‌بعدی بر روی رایانه فراهم می‌کند.

با کمک این دستاورد منحصربفرد، شرایط محاسبه خودکار ارتباطات عصبی تسهیل می‌شود.

همچنین می‌توان از این روش برای نظارت بر مسیر گسترش سیگنال‌های عصبی در سراسر شبکه مغز استفاده کرد؛ بطورمثال محققان دریافتند، اندازه و شکل هیپوکامپ می‌تواند علت فعال شدن سلول‌های عصبی در فرکانس‌های خاص را توضیح دهد.

نتایج این مطالعه در مجله Frontiers in Neuroanatomy منتشر شد.

 

جراحی ترمیم جمجمه نوزادان به شیوه جدید/کودکی که از عارضه 'کرانیوسینوستوز' رنج می برد به وسیله گروه جراحی مغز و اعصاب کودکان دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، برای اولین بار در جنوب کشور به روش جدید و با کمک اندوسکوپی در بیمارستان نمازی شیراز تحت عمل جراحی قرار گرفت.
 
به گزارش ایرنا، این کودک که از عارضه بد شکلی جمجمه رنج می برد به وسیله تیم جراحی وبی هوشی در بیمارستان نمازی با کمک اندوسکوپ( Endoscopic Assisted ) با موفقیت تحت عمل جراحی قرار گرفت.
 
 
'دکتر مسعودی' عضوهیئت علمی دانشگاه و سرپرست بخش جراحی مغز و اعصاب روز سه شنبه در این خصوص توضیح داد: اگر یک یا تعدادی از درزهای جمجمه در هنگام رشد در سال های اولیه زندگی ( به ویژه سال اول) زودتر از موعد بسته شوند، موجب می شود تا رشد استخوان جمجمه در یک یا چند جهت با محدودیت مواجه شود و بنابراین شکل سر شیرخوار نا متقارن و یا غیرطبیعی خواهد شد که این بیماری کرانیوسینوستوز ( craniosynostosis )نام دارد .
 
وی اظهار داشت: این بیماری عوارضی بر کارکرد مغز در حال رشد کودک دارد و همچنین دارای عوارض ظاهری است که از نظر روانی روی فرد تاثیر می گذارد و بر این اساس تشخیص و درمان به موقع آن از اهمیت به سزایی برخوردار است .
 
این پزشک گفت: در روش های درمان قبلی، جراحی این عارضه به صورت عمل باز و با عوارض زیادی از قبیل طولانی بودن مدت عمل، خونریزی شدید و در مواردی مرگ بیمار بر اثر خونریزی و عفونت همراه بود و همچنین بیمار پس از جراحی به مدت طولانی بستری می شد و هزینه جراحی نیز بالا بود . 
 
وی تصریح کرد: در روش درمان جدید، ترمیم این ناهنجاری با کمک اندوسکوپ ( Endoscopic Assisted ) صورت می گیرد که دارای عوارض به مراتب کمتری از روش قبلی است، از جمله کاهش چشمگیر مدت عمل به حدود 45 دقیقه، انجام عمل بدون خونریزی و بخیه کمتر، کاهش عفونت، کاهش طول مدت بستری بیمار به حداکثر دو روز و کاهش هزینه است.
 
مسعودی وضعیت بیمار جراحی شده به شیوه جدید را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: این بیمار در حال حاضر از بیمارستان مرخص شده و بعد از 15 روز جمجمه وی به حالت عادی باز می گردد. 
 
این پزشک جراح در پایان اظهار داشت: با حمایت مسوولان و خیرین، این بخش بیمارستان نمازی شیراز توانمندی تبدیل شدن به قطب جراحی مغز و اعصاب کودکان را در ایران دارد.

این خبر را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

 

پروانه انتشار

پایگاه خبری
به موجب ماده 13 قانون مطبوعات

مصوب 1364/12/28مجلس شورای اسلامی
پروانه انتشار پایگاه خبری "یزدفردا "

در زمینه " اقتصادی،سیاسی"

به زبان "فارسی"

به شماره

ثبت "76093"

صادر گردید .

value="http://www.macromedia.com/go/getflashplayer" />
مخاطبان آن لاین یزدفردا -فرداییان همیشه همراه یزدفردا در سراسر جهان
 
       

محتویات این صفحه را به زبان  مورد نظر خود ترجمه کنید

This page is translated into your language 

 



  •  پایگاه خبری" یزدفردا" نظراتی را که حاوی توهین باشد منتشر نمی‌کند.
  • لطفآ از نوشتن نظرات خود با حروف لاتین خودداری نمائید.
  • نظرات ارسالی شما پس از مطالعه دقیق، به قسمتهای مختلف تحریریه ارجاع داده خواهد شد.
  •  ایمیل  "info@yazdfarda.com" پل ارتباطی مخاطبان با یزدفرد و آماده دریافت نظرات،گزارش ها ومسنندات خبری شماست.

 


 

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا