مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد از حل شدن مشکلات موزه آیینه و روشنایی این استان با پیگیری و تلاش های استاندار یزد و مدیران ارشد سازمان میراث فرهنگی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد؛ «سید مصطفی فاطمی» در این خصوص گفت: موزه آیینه و روشنایی که روز پیش توسط بنیاد  مستضعفان با حکم قضایی به علت پرداخت نشدن اجاره بها پلمپ شده بود با تلاش و پیگیری های استاندار یزد و مدیران ارشد سازمان میراث فرهنگی مشکل برطرف و فعالیت موزه از سرگرفته شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با بیان اینکه این موزه پس از یک روز تعطیلی دوباره فعالیت خود را آغاز می کند، عنوان کرد:موزه قصرآیینه تنها موزه شهر یزد و درعین حال بزرگترین موزه استان به حساب می‌آید که صدها شیء و اثر تاریخی و باستانی در آن به نمایش گذاشته شده و مالکیت آنها با سازمان میراث فرهنگی است.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اینکه این موزه در محور گردشگری استان قرار دارد، گفت: هر روزی که موزه تعطیل باشد به ضرر گردشگری شهر است.

فاطمی همچنین از مرمت بنای ساختمان موزه از چند ماه اخیر توسط این اداره کل گفت و عنوان کرد: در حال حاضر نیز با توجه به بارندگی‌ها و تغییرات دما، ساختمان نیاز به مراقبت و رسیدگی دارد.

 لازم به ذکر است:عمارت قصر آیینه (موزه آیینه و روشنایی) بنایی مربوط به دوره پهلوی در شهر یزد است که در سال ۱۳۲۰ جهت استفاده به عنوان مهمانسرای خصوصی توسط صراف‌زاده ساخته شد و پس از انقلاب مصادره و به بنیاد مستضعفان تحویل و در سال ۱۳۷۷ با دستور شهید محراب آیت الله محمد صدوقی نماینده حضرت امام(ره) و امام جمعه فقید مرکز استان به موزه تبدیل و به عنوان نخستین گنجینه یزد آغاز به کار کرد.

گفتنی است: مجموعه ساختمان موزه قصر آیینه با زیر بنای ۸۳۷ متر مربع در باغی مصفا به وسعت هشت هزار و 174 متر مربع در خیابان کاشانی‌ مقابل‌ پارک هفت‌ تیر یزد قرار دارد و ساختمان آن کوشکی در میان باغ است. حیاط وسیع با استخری در وسط، اتاق های گچ بری و آینه کاری رو به استخر، راهروهای تو در تو و حوضخانه از جاذبه های چشم نواز این بنا دوره پهلوی اول است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا