یزدفردا :رئیس هیات نظات بر رفتار نمایندگان مجلس با بیان اینکه حواشی ایجاد شده در مورد نماینده ملکان بررسی می‌شود، گفت: شاکیان نماینده ملکان مستندات خود را ارائه کنند.

مسعود پزشکیان تاکید کرد: با همکاری قوه قضائیه حواشی ایجاد شده در مورد نماینده ملکان را بررسی می‌کنیم تا چنانچه صحت داشته باشد با نماینده متخلف برخورد شود؛ در غیراینصورت شایعه پراکنان تحت پیگرد قرار خواهند گرفت.

وی با اشاره به حواشی مطرح شده در خصوص خودکشی دختر جوان مدعی آزار و اذیت نماینده مورد نظر ادامه داد: قوه قضائیه باید ادعاهای موجود در مورد خودکشی دختر جوان و ارتباط آن با این نماینده و اینکه این موضوع تا چه میزان واقعیت داشته را بررسی کند تا در نهایت بتوان تصمیم گیری کرد.

 

از کنار این اتهام نباید به سادگی گذشت

این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه از کنار این اتهام نباید به سادگی گذشت، گفت: باید بررسی مناسب و پیگیری دقیقی در مورد مرگ دختر جوان انجام و علت خودکشی مشخص شود چراکه تاکنون مستنداتی برای اثبات صحت و سقم این موضوع ارائه نشده است.

وی از شاکیان سلمان خدادادی خواست مستندات خود را ارائه کنند، چراکه اطلاعات مطرح شده در حد مطالبی است که در فضای مجازی منتشر شده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اینگونه موضوعات باید در دادگاه اثبات شود ادامه داد: به طور قطع اگر مستنداتی در این رابطه وجود داشته باشد قوه قضائیه برخورد می کند.

 

ارائه شایعات، بدون ارائه مستندات لازم، دور از انصاف است

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: اینکه برخی در فضای مجازی بدون ارائه مستندات لازم ، شایعاتی را منتشر کنند دور از انصاف است؛ اگر افرادی که چنین موضوعی را مطرح کرده اند افراد صادقی هستند و دنبال حق و حقیقت هستند مستندات خود را به قوه قضائیه یا هیات نظارت بر رفتار نمایندگان ارائه کنند.

 

من چکاره هستم که سلمان خدادادی تحت حمایت من باشد/ در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان تنها یک رای دارم

رئیس هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس در مورد برخی اظهارنظرها مبنی بر حمایت خود از سلمان خدادادی، گفت: من چکاره هستم که سلمان خدادادی تحت حمایت من باشد؛ من در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان تنها یک رای دارم و چنین ادعاهایی نشانه این است که برخی از این موضوع برای تخریب دیگران استفاده می‌کنند.

پزشکیان با اشاره به موضوع دفاع وی از سلمان خدادادی در مجلس هشتم گفت: برخی می‌خواهند موضوع 11 سال قبل را به جریانات اخیر نسبت دهند که نوعی فریب افکار عمومی است.

وی افزود: در همان مجلس اصولگرای هشتم، اعتبارنامه‌ی نماینده ملکان به تأیید رسید و حتی در انتخابات مجلس دهم هم، سلمان خدادادی از سوی شورای نگهبان تأیید صلاحیت شد.

 

مگر می‌شود یک نفر تخلف کند و با پشتیبانی ما خلاف را پنهان کرد

وی یادآور شد: مگر می‌شود یک نفر تخلف و خلاف خود را با پشتیبانی ما پنهان کند. چنین چیزی اصلا امکان پذیر نیست و صحت ندارد.
پزشکیان با بیان اینکه امروزه تهمت‌های زیادی زده می شود و برخی رسانه ها به صورت هدف دار نسبت به انتشار آن اقدام می کنند افزود: بنده به یک اندازه ای قدرت و فرصت دارم که جلوی چنین تهمت هایی را بگیرم. تاکید می کنم هر فردی تخلف کند باید با وی برخورد شود و با کسانی هم که بدون اینکه تخلفی رخ داده باشد آبروی افراد را به بازی می گیرند، باید برخورد قانونی و قاطع صورت گیرد.

 

اگر تخلف سلمان خدادادی آشکار شود، غیرقابل گذشت است/ با عاملان شایعه با قاطعیت برخورد می‌شود

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر حواشی ایجاد شده در مورد سلمان خدادادی آشکار شود، غیرقابل گذشت است ، گفت: اگر تخلف سلمان خدادادی آشکار شود غیرقابل گذشت است اما اگر چنین موضوعی صحت نداشته باشد، اقدام عاملان شایعه نیز غیرقابل گذشت خواهد بود و باید با افرادی که به راحتی چنین ادبیات و رفتارهایی را در جامعه اشاعه می‌دهند با قاطعیت برخورد کرد و در واقع این سوی قضیه نیز غیرقابل گذشت‌تر از آن طرف قضیه است که بدون داشتن مستندات کافی با آبروی افراد بازی کنند.

 

اگر ما را قبول دارند مستندات را به ما ارائه کنند اگر ندارند به مراجع قضایی و سایر نمایندگان ارائه کنند

پزشکیان یادآور شد:  اگر ما را به عنوان هیات نظارت بر رفتار نمایندگان قبول دارند ، مستندات را به ما ارائه کنند اگر ندارند به مراجع قضایی و سایر نمایندگان ارائه کنند.

رئیس هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد علت هجمه های اخیر به مجلس نیز گفت: برخی کل نظام را زیر سوال می برند، عده ای برخورد سیاسی می کنند و برخی نیز بر اساس شنیده هایی که قابل اثبات نیست اظهاراتی را مطرح می کنند؛ آنهایی که دنبال بی ثباتی و تضعیف مجلس هستند با کلیت نظام مشکل دارند و عده ای نیز در ظاهر خود را انقلابی می دانند اما متاسفانه کارشان تضعیف مجلس است که خدا باید چنین افرادی را به راه راست هدایت کند؛ البته برخی نیز چنین اظهاراتی را می شنوند و باور می کنند./خانه ملت

پرونده پرحاشیه نماینده ملکان بعد از گذشت یک دهه بسته می‌شود؟

مرگ مشکوک زن 28 ساله که دادستانی ملکان آن را خودکشی اعلام کرده، بار دیگر نام سلمان خدادادی، نماینده ملکان را بر سر زبان‌ها انداخته است؛ نماینده‌ای که سال‌هاست پرونده‌اش با نام ز.ن یا همان زهرا نویدپور گره خورده است.

 

پرونده پرحاشیه نماینده ملکان بعد از گذشت یک دهه بسته می‌شود؟مرگ مشکوک زن 28 ساله که دادستانی ملکان آن را خودکشی اعلام کرده، بار دیگر نام سلمان خدادادی، نماینده ملکان را بر سر زبان‌ها انداخته است؛ نماینده‌ای که سال‌هاست پرونده‌اش با نام ز.ن یا همان زهرا نویدپور گره خورده است.

قریب 20 سال نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی و چندین سال فعالیت به‌عنوان یک نیروی امنیتی از جمله مهم‌ترین سوابق سلمان خدادادی است. او که حالا در مظان یک اتهام اخلاقی قرار دارد، توانسته برای پنج دوره از مردم ملکان آذربایجان شرقی رأی کسب کند. هم‌زمانی طرح اتهام او در افکار عمومی و مرور سوابقش، سوالات زیادی را به‌وجود آورده است. از جمله اینکه چگونه فردی با حواشی زیاد در دوره‌های پیاپی از سوی مردم انتخاب می‌شود؟ ملکان با جمعیتی نزدیک به چهل هزار نفر هرچند کوچک است، اما این سؤال جدی مطرح می‌شود که چگونه هربار مردم نام فردی را به صندوق انداخته‌اند که حواشی زیادی داشته است؟ جدای از این، چگونه نهادهای نظارتی از جمله شورای نگهبان و خود مجلس شورای اسلامی نیز با وجود طولانی بودن سابقه اتهامات به او، مانع حضور ممتد او در خانه ملت نشدند؟


مرور زندگی سیاسی خدادادی شاید کمکی به روشن شدن پاسخ‌ این سؤالات داشته باشد. خدادادی سال 41 در ملکان متولد شد. او قبل از پوشیدن ردای نمایندگی مجلس، فرمانده سپاه ملکان و معاون مدیرکل اطلاعات استان آذربایجان شرقی و استان اردبیل بود. برای اولین بار در دور چهارم مجلس، نامزد انتخابات از حوزه انتخابیه بناب و ملکان شد که نتوانست رای مردم را کسب کند و از راهیابی به مجلس بازماند. اما ناامید نشد و چهار سال بعد بار دیگر شانس خود را برای نمایندگی امتحان کرد.

حضور او در مجلس از همان ابتدا با حاشیه همراه بود. مردم بناب به نتیجه انتخابات معترض بودند و خدادادی را به‌عنوان نماینده خود قبول نداشتند. با این حال، نتیجه انتخابات تأیید شد و خدادادی چهار سال در مجلس پنجم حضور داشت.

**آغاز دردسرهای خدادادی

او در انتخابات مجلس ششم هم شرکت کرد، اما این دور از انتخابات با دور پنجم تفاوت داشت و خدادادی دیگر دردسر دور قبل را نداشت. حوزه انتخابیه ملکان از بناب جدا و یک حوزه مستقل شده بود. از این رو، خدادادی بدون حاشیه وارد مجلس اصلاح‌طلب ششم شد. هرچند خدادادی در انتخابات مجلس هفتم نیز آرای مردم حوزه انتخابیه خود را کسب کرد، اما در انتهای دوره نمایندگی‌اش با مشکل مواجه شد.

در حالی که انتخابات مجلس هشتم برگزار شده و عمر مجلس هفتم رو به پایان بود، بازداشت نماینده ملکان خبرساز شد. روایت‌های متفاوتی برای بازداشت خدادادی در همان زمان مطرح شد. برخی آن را اتهام اخلاقی می‌گفتند و عده‌ای هم ماجرای تحقیق‌وتفحص از قوه قضاییه را دلیل بازداشت خدادادی اعلام می‌کردند که البته همان زمان، غلامعلی حدادعادل، رئیس مجلس هفتم چنین ارتباطی را رد کرده بود.

**تصویب اعتبارنامه با لابی پزشکیان

زمان بررسی اعتبارنامه‌های نمایندگان مجلس هشتم که رسید، پشت پرده ماجرای بازداشت کوتاه‌مدت نماینده ملکان تا حدی افشا شد. شعبه 13 بررسی اعتبارنامه‌های نمایندگان مجلس هشتم به ریاست روح‌الله حسینیان با اعتراض فاطمه آلیا، اعتبارنامه خدادادی را رد کرده بود. به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد در تاریخ 24 مرداد 87 ، رد اعتبارنامه او به دلیل مسائل اخلاقی بود.

بر اساس گزارش این روزنامه، اعتبارنامه خدادادی در حالی در مجلس هشتم به تصویب رسید که لابی نمایندگان ترک‌زبان به‌ویژه مسعود پزشکیان در مقام دفاع از او در جلسه غیرعلنی باعث شد نمایندگان اعتبارنامه نماینده ملکان را مورد تایید قرار دهند.

**ردصلاحیت در انتخابات مجلس نهم و ورود به وزارت خارجه

در طول چهار سال تکیه خدادادی بر صندلی سبز رنگ بهارستان در قامت نماینده مردم ملکان، خبری از نتیجه بررسی پرونده‌ای که به خاطر آن بازداشت شده بود نشد، اما با پایان عمر مجلس هشتم، او دیگر نتوانست در رقابت‌های انتخابات مجلس نهم شرکت کند، چرا که شورای نگهبان این بار صلاحیت او را تأیید نکرد. با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، خدادادی در 26 فروردین سال 93 با حکم محمدجواد ظریف به سمت مشاور وزیر امور خارجه منصوب شد.

**تأیید صلاحیت در دقیقه 90 برای انتخابات مجلس دهم

ردصلاحیت در انتخابات مجلس نهم اما باعث نشد خدادادی برای انتخابات مجلس دهم ثبت‌نام نکند. او به وزارت کشور رفت و از حوزه انتخابیه ملکان داوطلب نمایندگی مجلس شد، این بار هم صلاحیتش از سوی شورای نگهبان مورد تایید واقع نشد. با این حال، نظر شورای نگهبان در دقیقه 90 تغییر کرد و صلاحیت خدادادی برای انتخابات مجلس دهم تأیید و به موجب آن، او با رای حوزه انتخابیه‌اش راهی بهارستان شد.

**حضور پرحاشیه در مجلس دهم

حضور خدادادی در پارلمان دهم از همان ابتدا پرحاشیه بود. در حالی که اتهاماتی متوجه او بود، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شد که اعتراض‌هایی از سوی افکار عمومی به همراه داشت. اما حضور او زمانی در مجلس حاشیه‌سازتر شد که در ویدیویی فردی با نام زهرا نویدپور ادعا می‌کرد از سوی نماینده ملکان مورد آزار و اذیت قرار گرفته است.

بعد از این ویدیو نیز فایل صوتی گفت‌وگوی منتسب به زهرا نویدپور و سلمان خدادادی منتشر شد که در آن این گونه مطرح می‌شود که نماینده مجلس با زبان آذری نویدپور را تهدید می‌کند. نماینده ملکان همان زمان یعنی در تیر ماه سال 97 انتساب این فایل صوتی به خود را تکذیب کرد و مدعی شد دفتر خیابان ولیعصر که در فایل صوتی به آن استناد شده، متعلق به او نیست.

**مرگ مشکوک زهرا نویدپور

6 ماه بعد از انتشار این فایل صوتی، اکبر اعلمی، نماینده مجلس ششم در خبری اعلام کرد جسد زهرا نویدپور در منزلش پیدا شده است. دادستانی شهرستان ملکان دو روز بعد از انتشار خبر مرگ زهرا نویدپور بیانیه داد و اعلام کرد علت مرگ او «در ظاهر» خودکشی بوده است.

با انتشار این خبر، بار دیگر پای سلمان خدادادی به میان آمد و پرونده بسته نشده و قدیمی نماینده مردم ملکان دوباره باز شد. سایت رویداد24 هم اعلام کرد طبق بررسی‌های میدانی خبرنگارش مشخص شد دفتر مورد ادعای مرحوم نویدپور در خیابان ولیعصر وجود دارد و به اسم سلمان خدادادی است.

گذشته از مشخص شدن دلیل مرگ مشکوک زهرا نویدپور، افکار عمومی خواستار بررسی اتهامات متوجه نماینده ملکان است. تاکنون علیرضا سلیمی، عضو هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان خواسته است هر کس مستندانی درخصوص سلمان خدادادی دارد به این هیأت ارائه کند.

**پرونده نماینده ملکان بعد از گذشت یک دهه بسته می‌شود؟

حالا هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان در حالی قرار است به این موضوع وارد شود که زهرا نویدپور پیش از مرگش مدعی شده بود از سلمان خدادادی به این هیأت شکایت برده، اما نتیجه‌ای نداشته است. علاوه بر این، حواشی پیرامون نماینده ملکان از مجلس هشتم به این سو هر از چندگاهی در رسانه‌ها مطرح می‌شد، اما مجالس هشتم و دهم لزومی ندیدند به این موضوع رسیدگی کنند؛ به‌ویژه آن که این نماینده مجلس برای انتخابات مجلس نهم ردصلاحیت شده بود و در انتخابات مجلس دهم هم در دقیقه 90 تأیید شد.

باید منتظر ماند و دید با مرگ مشکوک زهرا نویدپور و حساسیت افکار عمومی، بعد از گذشت بیش از یک دهه، به اتهاماتی که پیرامون نماینده ملکان وجود دارد رسیدگی می‌شود؟!

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا