خانه قاجاری ‌رفیعیان در محله فهادان در قلب بافت جهانی یزد به «کتابخانه گردشگر» تبدیل شده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد؛ کتابخانه گردشگر، در خانه تاریخی رفیعیان یکی از بناهای با ارزش و تاریخی یزد قرار دارد که تاریخ ساخت آن را مربوط به دوره قاجار می باشد. این بنا در سال ۱۳۹۴ در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردیده و با مرمت و نوسازی انجام شده توسط بخش خصوصی، در قالب کتابخانه گردشگر مورد استفاده عموم قرار گرفته است.

در این کتابخانه، که با هدف معرفی و اطلا‌ع‌رسانی تاریخ و فرهنگ معماری ایران برای گردشگران خارجی راه اندازی شده، کتب و منابع دیداری و شنیداری فراوانی پیرامون معماری، هنر و تمدن ایران زمین جمع آوری شده که به چند زبان زنده دنیا (انگلیسی، لهستانی، فرانسه، آلمانی، اسپانیایی، نروژی، هلندی، روسی، پرتغالی، ایتالیایی، ژاپنی و...) می باشند.

در و دیوار این کتابخانه، با اشیای تاریخی مزین شده و کتاب ‌ها در چارچوبی متفاوت با سایر کتابخانه‌ها، نه تنها در داخل قفسه قرار نگرفته بلکه به شکلی زیبا با بهره‌گیری از منسوجات و مصنوعات سنتی یزدی، در محیط خانه چیده شده‌اند و حال و هوای سنتی خانه و چیدمان آن، انگیزه مطالعه را در خنکای حیاط مرکزی و حوض و لطافت خانه‌های کاهگلی افزایش می دهد.

اتاقی دیگر در این بنا به نقشه های تاریخی اختصاص یافته که گردشگران می توانند ۲۵۰۰ سال تاریخ و تغییرات حدود و مرزهای ایران زمین را در قالب ۱۵ نقشه که از سلسله هخامنشیان تا زندیه را شامل می شود، مرور کنند.

همچنین در این خانه فضایی در نظر گرفته شده تحت عنوان "حسین کیست؟!"، شامل تمثیلات و نگاره هایی پیرامون واقعه کربلا است که محیطی معنوی برای پژوهش های اسلامی، مذهب تشیع و انقلاب ایران می باشد. منابع در نظر گرفته شده برای این بخش از جامعیت مناسبی برای پاسخ به پرسش های مذهبی گردشگران برخوردار است. شایان ذکر است در مناسبت های مذهبی، کارشناسان مسلط به زبان های زنده دنیا اقدام به برگزاری جلسات پرسش و پاسخ در این مکان می کنند.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا