سمیناری با عنوان "نگاه علمی بر سبک زندگی اسلامی" با حضور دکتر علی اصغر پورعزت، عضو هیات علمی گروه مدیریت دانشگاه تهران و جمعی از بانوان نخبه استان یزد در دانشگاه یزد برگزار شد.

دکتر علی اصغر پورعزت در این نشست گفت: انقطاع سیر دانش در برخی از خانواده ها به دلیل عدم توجه کافی والدین پراشتغال نتایج ناخوشایندی به همراه دارد و فرزندان مادران تحصیل کرده آسیب پذیرتر از مادران بی سواد هستند زیرا مادران بی سواد تجربه چندین ساله خود را به پای فرزندانشان می ریزند ولی مادران تحصیل کرده حتی این را نیز در اختیار فرزندان خود قرار نمی دهند.

وی ادامه داد: امروز کمی گرایی برای خودنمایی علمی، آفتی برای جامعه ما شده است. عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: امروز حصارهای شیشه ای کلمات و موضوعات، اطراف ذهن ما را گرفته اند و به حل مسایل اصلی کشور توجه نمی کنیم و استعدادهای ملی هدر می دهیم.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: احساس ما این است که دانش اموزان امروز کمتر از دانش اموزان دیروز فعالتر هستند زیرا به کتابخانه ها کمتر اهمیت داده و وقت کمی از خود را به کتابخانه اختصاص می دهند.

وی افزود: در شکل گیری تمدن اسلامی عوامل متعدد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دخیل هستند و در این راستا نیز هرچند این تمدن حاصل چندین نسل پیاپی است اما ما تنها به نتیجه تمدن سازی توجه داریم.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: امروز نوشتن مقالات پوزیتیویسی و ISI به درد ما نمی خورد و وقت هدر دادن است زیرا هیچ دردی از ما دوا نمی کند و تنها مقاله برای مقاله است و امروز من خودم که دارای چندین مقاله هستم می گویم که این مقالات به درد نمی خورد. پورعزت تصریح کرد: ما در برخی از رشته ها مقام دوم در تولید مقالات داریم اما آیا چقدر این مقالات به درد ما می خورد و من هم قول دادم که زمانی که سیر آموختن را طی کردم، برای بازنویسی ان در خصوص نوشتن مقالات مناسب برای جامعه تلاش کنم.

پورعزت در ادامه با اشاره به نقش مادران در تربیت فرزندان بیان کرد: مادران بایستی به واژگانی که به فرزندان خود یاد می دهند توجه کنند. صبر، قناعت، خودداری، اولین سبک های انتخاب، اولین انتخاب ها و زبان آینده ساز از مهمترین عوامل ساختن زندگی مناسب برای فرزندان است که مادران می توانند با یاد دادن به فرزندان، آنها را در زندگی پیشتاز نمایند.

وی افزود: ما باید قرآن را در زندگی خود ترویج دهیم زیرا اقتداری که نماز و قرآن به انسان می دهد در هیچ چیز دیگری نمی توان ان را یافت. عضو هیات علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: تمدن ها حاصل مراودات روزمره انسان‌هاست بنابراین واژگان و ساختار می تواند اثرگذار باشد و امروز نیز ما باید با رهایی از انها تمدن خویش را خوب بسازیم.

پورعزت خاطرنشان کرد:‌ در سلسله مراتب سیستم ها و پیچیدگی علوم، پیچیده ترین علوم ادبیات است و هندسه نیز ساده ترین علم است و در این راستا نیز هرگاه ادبیات فارسی ما غنی بود کشور به سمت تعالی پیش می رفت .وی ادامه داد: استفاده از سبک واژگان مؤدبانه در تربیت فرزندان  بسیار مهم و سرنوشت ساز است زیرا فعل و انفعال و هم نوایی و آشفته حالی، حالت های مختلف برخورد با موقعیت‌های مختلف است که این نوع رفتارها نیز می تواند شخصیت فرزندان ما را شکل داده و در تربیت انها اثر گذار باشد.










  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا