سرپرست استانداری یزد در جلسه بررسی مسائل اولویت دار اجتماعی شهرستان بهاباد گفت: با مجموعه مسائل و مشکلاتی در شهرستان بهاباد روبه رو هستیم؛ بهترین راه مقابله با این مشکلات، تمرکز بر توانمندسازی جامعه است که بخش عمده آن به آموزش بر می گردد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری بهاباد؛ هشتمین نشست شورای معاونین نهاد کتابخانه های عمومی کشور، با حضور "محمدعلی طالبی" سرپرست استانداری یزد، "علیرضا مختار پور" دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، فرماندار بهاباد، اعضای شورای معاونین نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان یزد و جمعی از مسئولان استان و شهرستان بهاباد بامحوریت بررسی مسائل اولویت دار اجتماعی در محل فرمانداری بهاباد برگزار شد.

سرپرست استانداری یزد در این جلسه استفاده از موضوع کتاب و کتابخوانی را محور و زمینه ساز بسیاری از حرکت های اجتماعی و فرهنگی در استان دانست و گفت: در بحث پویایی اجتماعی و فرهنگی یک نکته مهم مطرح است و آن حرکت به سمت اجتماعی شدن کتابخانه ها است؛ در این زمینه نگاه مسئولین استان به ویژه در مدیریت و کارکنان نهاد کتابخانه های عمومی را شاهد هستیم.

"محمدعلی طالبی" افزود: توجه و حضور مسئولان نهاد کتابخانه های عمومی کشور در مناطق محروم و دارای اولویت های اجتماعی، در عرصه های فرهنگی و اجتماعی این مناطق ثأثیر گذار خواهد بود و قابل تقدیر است.

وی با اشاره به مباحث و مسائلی که در خصوص آسیب های اجتماعی مطرح شد گفت: در شهرستان با مجموعه مسائل و مشکلاتی روبه رو هستیم؛ بهترین راه مقابله با این مشکلات، تمرکز بر توانمندسازی جامعه است که بخش عمده آن به آموزش بر می گردد.

سرپرست استانداری یزد با بیان اینکه تاکنون طرح های مختلفی در بهاباد اجرا شده است گفت: در حوزه توانمند سازی، این طرح ها و بسیاری از طرح هایی که از ناحیه دستگاه های مختلف ازجمله نهاد کتابخانه های عمومی می تواند دنبال شود باید پیگیری و به جامعه هدف آموزش دهیم.

طالبی تصریح کرد: یکی از مشکلات اساسی که این شهرستان با آن مواجه می باشد آمار بالای افراد بیکار است و لذا باید تمرکز این توانمندسازی به سمت حوزه اشتغال باشد و در کنار آن مباحث اجتماعی و فرهنگی دنبال شود تا به این ترتیب یکی از مشکلات اساسی این شهرستان برطرف شود.

وی با بیان مطالبی در خصوص مهاجر پذیر بودن این شهرستان گفت: در سه شهرستان استان ممنوعیت اسکان اتباع بیگانه وجود دارد و این باعث شده نیروی کار مورد نیاز که قبلاً از طریق آنها تأمین می شد در شهرستان وجود نداشته باشد و زمینه برای مهاجرت افراد غیر بومی به این شهرستان ها بیشتر فراهم شود.

عالی ترین مقام اجرایی استان یزد با تأکید بر اینکه در بحث مهاجرین نباید نگاه منفی داشته باشیم گفت: در گذشته هم استان یزد مهاجر پذیر بوده است؛ اما با این تفاوت که یزد یک شهر و استانی با فرهنگی قوی و سنت های به هم پیوسته ای بود و هر مهاجری که وارد استان یزد می شد تحت تأثیر این فرهنگ قرار می گرفته و خود را با این فرهنگ وفق می داد.

طالبی ادامه داد: یزد امروز، یزد در حال حرکت از سنت به مدرنیته است که متأسفانه در انتقال سنت مدرنیته بعضی از آن مقاومت هایی که در درون این فرهنگ و انسجام اجتماعی ما وجود دارد از بین می رود و باعث می شود ما تأثیر پذیر شویم.

وی با اظهار اینکه استان یزد بیشترین مهاجر پذیری را دارد و همه مناطق استان را تحت تأثیر قرار داده است، گفت: متأسفانه در روند مهاجرت، ورود افراد با سطح تحصیلات پایین به استان را داریم و از طرفی دیگر افراد تحصیل کرده از استان خارج می شوند و این تبعات بسیار بدی برای آینده استان به همراه دارد.

این مقام مسئول با اعلام آمادگی جهت در اولویت قرار دادن طرح های فرهنگی و اجتماعی شهرستان بهاباد گفت: ما در مجموعه استانداری این آمادگی داریم تا اولویت هایی را به طرح های فرهنگی و اجتماعی اختصاص دهیم و بعضی برنامه ها را نیز در قالب تفاهم نامه مشترک دنبال کنیم.

طالبی افزود: در خود شهرستان هم باید یک همکاری بین بخشی بوجود بیاید و همه مسئولین دستگاه های شهرستان در راستای اولویت های فرهنگی و اجتماعی گام بردارند.

سرپرست استانداری یزد در پایان با تأکید بر اینکه در حوزه کودک و نوجوان باید تمرکز بیشتری داشته باشیم گفت: باید مردم به ویژه کودکان را به سمت فضاهای فرهنگی و اجتماعی بیاوریم؛ فضاها را جذاب و شاداب کنیم تا ان شاء الله شاهد اتفاقات خوبی در شهرستان باشیم.

وی تصریح کرد: باید شاهد یک تنوع خدماتی از ناحیه خدمات نهاد کتابخانه های عمومی باشیم تا از ظرفیت کتابخانه ها در حوزه مسائل اجتماعی بیشتر استفاده شود.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا