نخستین جشنواره غذای سنتی قورمه 15 و 16 آذرماه در شهرستان مهریز برگزار خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد؛ "سید مصطفی فاطمی" مدیر کل میراث فرهنگی استان ضمن اعلام این خبر گفت: جشنواره غذای سنتی قورمه در محل باغ جهاني پهلوان پور و اقامتگاه بوم گردي سراي جهانگرد برگزار می گردد و هدف از برگزاری آن ایجاد نشاط اجتماعي، ترويج فرهنگ اصيل روستايي، بهره مندي از غذاهاي سنتي به عنوان برند گردشگري و انواع محصولات گردشگري فرهنگي- طبيعتگردي و روستاگردي می باشد ‎که علاوه بر این اداره کل، اداره کل جهاد کشاورزی استان، فرمانداری، شهرداری، شورای شهر و بخشداری مهریز در برگزاری این جشنواره با هم همکاری دارند.

فاطمی در ادامه افزود: این جشنواره با تور یکروزه مهریز گردی و بازدید از قلعه سریزد، باغ آهو، پیرنارکی، سرو کهنسال منگاباد و قنات جهانی حسن آباد همراه است.

وی در پایان در خصوص باغ جهانی پهلوانپور نیز توضیحاتی ارائه نمود و گفت: باغ پهلوان پور مربوط به اواخر دوره قاجار می باشد که در محله مزویر آباد شهرستان مهریز واقع شده است.

مساحت این باغ 5 هکتار می باشد و از لحاظ معماری نمایانگر تغییرات سبک باغسازی کهن ایرانی به سمت و سوی باغسازی رایج امروزی است که شامل یک مجموعه ورودی، ساختمان کوشک یا شربتخانه، بنای زمستانخانه، بنای سرایداری، حمام و آشپزخانه می باشد و سبک معماری آن ترکیبی از معماری کوشکی و حیاط مرکزی است.

ارزشمندترین بخش باغ جهانی پهلوانپور، عمارت کوشک یا شربتخانه در سه طبقه و به مساحت 1500 مترمربع می‌باشد. این عمارت بر اساس ضوابط و اصول باغات ایرانی بر محور اصلی باغ قرار گرفته است. جوی آب همیشه روان این باغ که از قنات حسن آباد مهریز تغذیه می‌شود و درختان چناری که در پای جوی قرار دارند و محور اصلی باغ را تعریف می‌کنند؛ محیط بسیار دلگشایی را خلق نموده‌اند. این باغ زیبا و دلگشا به عنوان باغهای ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا